Ibland kommer spelet som kullkastar hela genren. Spelet som sätter en ny standard för hur spel ska se ut. Kaos Studios första spel, Frontlines: Fuel of War, sätter ingen ny standard. Det har istället andra utvecklare gjort.

Jag blir väldigt ofta trött på utvecklare. Särskilt om de sysslar med shooters. Inte alla förstås, men de allra flesta. Grunden till min upprördhet är den kraftlöshet de ofta visar prov på. Att de jobbar åtskilliga månader på något som varken överraskar eller imponerar är snarare regel än undantag. Visst, det kostar pengar och krävs kompetens för att göra tv-spel och jag gör på inga sätt anspråk på att kunna göra det bättre själv. Men om tv- och dataspel ska kallas kultur krävs det mer av utvecklarna. Och förresten, det råkar faktiskt vara gratis att vara kreativ.

Ett bra spel

- Som du har spelat förut

"Konst är antingen plagiat eller revolution" sa en gång en vis man vid namn Paul Gauguin någon gång i slutet av 1800-talet. Plagiat kan förvisso vara vackra. De kan också vara underhållande och till och med värda benämningen "konst". Men en sak är säker när det handlar om plagiat - det blir aldrig bättre än originalet, eller revolutionen. Plagiatet är samma sak med ett annat namn. Du kanske förstår vad jag vill säga. Frontlines är ingen revolution och har inte imponerat på mig. Kaos Studios har helt enkelt inte varit kreativa och tillräckligt sugna på att överraska mig.

Det handlar om en ren standardshooter med ett par - men på tok för tråkiga - kreativa element. Det kreativa består i att du har tillgång till vissa gadgets, eller prylar. Det kan vara en radiostyrd minihelikopter eller en pansarvagn i miniatyr. Trevligt ett tag, men de är ungefär lika roliga som de större motsvarigheterna fast med begränsad räckvidd från din spelare.

Resten av spelet stavas medelmåtta. Visserligen var storyn var mycket lovande till en början. Oljan i västvärlden tar slut samtidigt som Kina och Ryssland allierar sig och stryper oljetillförseln. Det hettar plötsligt till och det klassiska kriget mellan öst och väst blommar ut. Genomtänkt och inte helt otänkbart så långt, men det spårar snabbt ut. När atombomber detonerar på nästan meteravstånd utan total förödelse tappade jag intresset för storyn och viljan att driva storyn framåt försvann nästan. Jag är ingen kärnfysiker, men atombomb och förödelse brukar väl gå hand i hand?

Multiplayerdel som roar

- Men inte revolutionerar

Grafiken är inte heller särskilt imponerande – jag har sett Unreal- motorn visa prov på mycket vackrare miljöer, likaså fysik. Ljudet duger fint, precis som kontrollerna som funkar bra. Ja, ni hör. Medelmåtta. Men, som sagt, det finns ett par kreativa ingredienser i spelet. Den ena är prylarna och den andra är multiplayerläget.

Onlinedelen bjuder på ett spelsätt som påminner om Battlefield-seriens. Det finns ett par givna ställen som du ska inta i en ordning. Man strider alltid om tre punkter. När en sida har lyckats inta alla dessa så står tre nya till förfogande. Spelet förflyttas hela tiden framåt eller bakåt och på så sätt skapas en frontlinje. Just därför har man valt att kalla spelet Frontlines. Och det är faktiskt riktigt kul ibland. Eftersom striderna blir mer koncentrerade till ett område kan de bli väldigt intensiva. Krydda det lite med flygräder och du har ett krig - fast över internet förstås. Och krig är ju kul – över internet förstås.

Ja, oavsett om data- och tv-spel är konst eller ens kultur (det får ni avgöra själva) så är Frontlines ingen revolution. Att kalla det ett plagiat kanske är för drastiskt, men det är inte helt orättvist. Du har spelat det här förut. Jag lovar, det hade bara ett annat namn. Det var bra då och det är bra idag.

Känn dig blåst, det gick för 10kr styck nu i rean =) Helt okej spel, men man märker, precis som alla andra säger, att det är plagiat på annat, om inte BF2 så BF2142. Grafiken är faktist okej, även om den har sina svaga punkter då och då. Jag har inte... 06/01 Snygg på krysslåda kanske.. men det luktar väldigt 2005 om det på PC-sidan. Det är ju en klon av allt i BF2. Platt grafik. Scriptat. Klumpiga kontroller. Konsolspel ska stanna på konsol. (Jag gillade ju DC. Varför göra något sådant här?) 06/05 tycker själv spelet är riktigt roligt. Något jag märkte ganska fort är att det är första spelet (som jag spelat) som har lite kraftigare explosioner(syftar på c4) och explosionerna låter bra också. 26/03 testadew demon på 360 , helt värdelöst spel asså..! 26/03 Är det inte lite fel att skriva så när ni har testat det på 360? Samma sak kan sägas om musik- och film-branschen. Jag antar att du inte tycker att det ska räknas som kultur heller? 24/03 Kunde inte sagt det bättre själv, tycker iofs om shooters men man undrar ju vart kreativiteten tagit vägen. Det är förmycket pengar i rullning så ingen vågar satsa på nya koncept utifall de floppar! 24/03 Har man Call of Duty eller Battlefield så varför köpa detta? 24/03 Håller med. Spelet är mer eller mindre ett renodlat mp spel. 24/03 *rycker på axlarna* spelet är min stil och jag tycker det är skoj, "men". Att de lät granatkastaren vara som den är nu... Får mig att undra hur fanken de testade sin produkt. Stridsvagnarna borde tåla en aning mer. Ammolådor är det smärtsamt snålt med... 24/03 jag pratar om battlefield serien som led av samma fel o strul i alla spel dom gjort så ja frontline är bättrre från scratch och kan ju bara bli bättre men men imo 23/03
Skicka en rättelse