Som stort fan av Monkey Island blev jag glatt överraskad när äventyrsspelet Jack Keane dök upp för recension. När jag fick hem det läste jag på boxen att spelet innehåller "humoristisk dialog som inspirerats av klassiska LucasArts-ävetyrsspel". Kan det verkligen vara sant?

Svaret är nej. Det stämmer inte alls. Det här är ett dåligt (men tappert) försök att göra ett nytt, modernt #Monkey Island för en ny publik. Ett försök som blivit mer lyckat om de tyska utvecklarna #10tacle Studios lagt ner en hel del mer utvecklingstid.

Spelet handlar om Jack Keane som är kapten på ett skepp under den tidiga kolonialismens glasdagar. Han har stora skulder och är jagad av några elaka typer som givetvis vill ha tillbaka sina pengar. För att komma undan antar Jack ett uppdrag från Storbritanniens drottning som går ut på att skjutsa en hemlig agent till den mystiska ön Tooth Island. Väl där uppstår så klart en massa problem som måste lösas i sann peka-och-klicka-anda.

Ett spel med problem

- Borde ha ringt Poolia för länge sedan

Redan efter några minuters spelande blir jag medveten om några av spelets alla brister. En av de största är kameran som automatiskt åker omkring när Jack går någonstans. Det jobbiga är att om du klickar på ett ställe för att få Jack att gå dit så börjar oftast kameran panorera åt det hållet. Detta gör det svårt att klicka på något annat medan Jack rör sig eftersom omgivningen också gör det. Ofta missar klicket och det resulterar i ett frenetiskt klickande för att hitta rätt. Dessutom väljer ofta kameran konstiga vinklar och man ser inte alltid vart man kan gå. Vid flera tillfällen gör den dåliga kameravinkeln i kombination med för mycket vegetation att jag inte ser vilka vägar som är tillgängliga.

Ett annat problem är att interaktiva föremål ofta är små och försvinner mot den plottriga bakgrunden. Utvecklarna verkar vara medvetna om detta då de lagt till funktionen att man kan trycka ned X-tangenten för att få de olika föremålen i varje scen tydligt utpekade. Men detta fungerar ganska dåligt, på vissa interaktiva föremål inte alls. Jag tycker inte att det ska behövas ett knapptryck bara för att se vad som finns i ett nytt rum; där har utvecklarna misslyckats från början. Grafik och animationer håller ananrs en ganska okej standard medan musik, ljud och tal håller konstant låg nivå. Jacks röst är verkligen dåligt spelad och han har samma ljudeffekt genom hela spelet när han går, oavsett om det är i sand, på trä eller över sten.

Humorn på topp

- Om man använder tvärtomspråket

Hur var det då med humorn? Eller man kanske ska säga bristen på humor? För spelet är verkligen inte kul. Jag log nog inte en enda gång medan jag spelade. Dialogen, som skulle vara #LucasArts-inspirerad, känns krystad och skämten faller oftast platt till marken. När jag hörde en indisk tjej proklamera "I want to be a pirate" som en referens till Guybrush i Monkey Island-spelen tänkte jag mest "ge er nu" och blev lockad att stänga av. Handlingen och karaktärerna blir aldrig riktigt inbjudande eller inspirerande, de är opersonliga och tråkiga. Ska du spela ett bra äventyrsspel nu i vår så gör du bäst i att välja något annat än det här.

Skicka en rättelse