Gran Turismo skrev en gång i tiden om racinghistorien. Del fem är ännu långt borta, men utvecklarna bjussar på en försmak - en slimmad lågprisversion som antyder vad fans och konkurrenter har att vänta.

Motorstorm såg till att stilla Playstation 3-folkets värsta fartabstinens redan när maskinen hade premiär, men ärligt talat är det Gran Turismo 5 fansen väntar på. Och de lär få vänta - nyligen meddelades att titeln kan komma att dröja ytterligare ett år. Men precis som med #GT 4 skänker #Polyphony viss tröst med en tidig, avskalad variant. Gran Turismo 5 Prologue ger en bantad försmak av framtiden.

Småskaligt

- Ändå betydligt mer än en dyr demo

Spelet har ett monsterjobb framför sig. Det måste kännas fräscht utan att glömma sina decenniegamla rötter. Samtidigt ska det övertyga köparna om att det är mer än en demoversion de måste betala för. Som lök på laxen kommer det mätas med #Forza Motorsport 2, den Xbox 360-exklusiva konkurrenten som kopierat mer än lite från GT-serien och putsat det till perfektion.

Prologen ska alltså ses som ett smakprov av GT5. För relativt låga 350-400 kronor får du nöja dig med halvdussinet banor, exempelvis Suzuka och Daytona, som tack vare alternativa sträckningar och spegelvändning ger dubbelt så många alternativ. På bilfronten är utbudet rikligare, om än inte i närheten av de tidigare fullversionerna; 70-talet licenserade kärror från hela världen ingår, vilket ändå känns helt okej.

Nedkopplat spelande utförs som fri körning på valfri bana i arkadläget, mot en polare via splitscreen samt i karriärläget. Det sista är uppdelat i tre klasser och liksom tidigare inleder du fordonslös, med en begränsad summa pengar att köpa dig en första kärra för. Framgång ger vinstpengar, för vilka du köper bättre kärror. Eller, om loppet så kräver, en specifik bil som inte nödvändigtvis är bättre än de du redan äger.

För att låsa upp nästa klass måste du ta pallplats i samtliga lopp i innevarande klass. Svårighetsgraden här växlar kraftigt; vissa lopp är löjlig enkla medan andra kräver närmast perfekt körning för du ska nå den åtråvärda pallen. Bättre balans önskas.

Ofysiskt

- Traditionen sänker evolutionen

Ett ganska tråkigt arv från gamla dagar är att bilarna saknar skademodell. Man kan lägga fram argument som att denna typ av racing handlar om att ta sig fram fort, inte att krocka. Men faktum kvarstår - oförstörbara bilar hör gårdagen till. Om inte annat visas det av att till och med Need for Speed numera straffar de alltför gasglada. Krockfriheten gör också att motståndarna kan användas som broms. I alla fall på de lägre nivårerna; längre fram bestraffas du för uppenbart vårdslös körning. Varför det inte gäller hela tiden, eller i alla fall finns som valbart alternativ, känns minst sagt märkligt. Samma kritik får möjligheten att finjustera bilarna: inte heller det blir möjligt förrän längre fram i karriären.

Bilarna beter sig sinsemellan väldigt annorlunda och skillnaden mellan slappa Golfar och kraftpaket som Fort GT och Skyline är markant. Körningen känns på det hela taget helt okej. Rätt eller fel, det är svårt att inte jämföra med Forza 2:s brutalt välgjorda kärror - prologen når helt enkelt inte upp i samma klass. Inget av spelen är en renodlad simulator, men båda eftersträvar någorlunda realistisk körkänsla och GT5 Prologue tvingas vika ner sig redan i första ronden. Bristen på krockfysik och handkontrollsskak (stöd finns, men Dual Shock 3 har ännu inte anlänt i Europa) sätter ytterligare käppar i hjulen. Spelet har stöd för ett gäng rattar från Logitech, men tyvärr har vi inte haft möjlighet att testa.

Nämnda kritik till trots är körkänslan ändå bra, förmodligen i linje med vad många av seriens anhängare förväntar sig. En annan förväntning som infrias är den på utseendet - spelet ser snuskigt bra ut. Nytt är en vy inifrån bilen och den visar var många av spelets rikliga mängd polygoner hamnat - vackert som en vårdag. Snygg är också huvudmenyn, med kalender, tv-funktion (som framöver kommer ge tillgång till tv-program mot motorsport). Bilduppdateringen rullar på bra, med undantag för smärre minskningar när framförvarande bilar kör vid sidan av banan och river upp damm.

Onlineläget har en ganska spartansk utformning och saknar djupare inställningsmöjligheter, vännerlista och liknande. 16 personer kan mäta motormusklerna över nätet och förhoppningsvis uppdateras denna del med fler funktioner vad det lider.

Bra - med förbehåll

- Mycket jobb återstår innan det når toppen

GT5 Prologue är inte ett fullprisspel, varför direkta jämförelser med dylika blir lite orättvisa. Ändå, grafiken undantagen får det stryk på i stort sett alla områden av Forza 2 - inklusive de som inte handlar om inköpspriset. Därmed inte sagt att det är dåligt. Tvärtom, du har många timmars rolig racing framför dig, om än inte alltid så finputsad som önskat.

Det riktiga kraftprovet kommer när GT5 släpps. Polyphony bör snarast införskaffa en Xbox 360 och sno tillbaka de delar som #Turn 10 lagt beslag på och finputsa dem ytterligare. Det är förmodligen spelets enda chans att åter placera Playstation överst på racingtronen.