Den till synes odödlige ondingen Kane är tillbaka. I den föga överraskande expansionen Kane’s Wrath till förra årets succé Command & Conquer 3 får vi än en gång stifta bekantskap med de bittra fienderna Nod, GDI och den senaste bekantskapen, utomjordingarna Scrin.

Kane’s Wrath är precis som namnet antyder en Nod-centrerad expansion. Expansioner, och speciellt från Electronic Arts, har fått ett dåligt rykte. Jag förstår kritiken, speciellt med alla miljontals The Sims-tillägg som släpps titt som tätt. Ändå, när hyllade spel utökas med en eller ett par expansioner jublar åtminstone jag. Mer av det goda skadar aldrig, lyder mitt motto.

Kane är tillbaka

De två största nyheterna i Kane’s Wrath är enspelarrelaterade. Den första är det så kallade Global Conquest som låter dig hantera dina trupper och resurser på en global nivå likt ett primitivt Risk. Det är roligt att se att utvecklarna tänker i nya banor men tyvärr är det nya spelläget alldeles för outvecklat och stelt. Det blir väldigt enformigt efter ett tag, och bristen på valmöjligheter spär på tristessen ytterligare. Idén är bra men jag hade helst sett att de helt tog bort det halvfärdiga spelläget och utvecklade det fullt ut i en fristående titel med stöd för multiplayer.

Den andra nyheten är den tretton uppdrag långa Nod-kampanjen. Jag tycker antalet är helt okej för en kampanj i en expansion. Uppdragen blandar taktik och resurshantering ungefär på samma sätt som vi är vana vid. Kampanjens handling, som binder samman de tidigare spelen, är väldigt rörig på sina håll vilket gör att jag inte brydde mig speciellt mycket om storyn. Berättandet sköts som vanligt av några minuter långa filmsekvenser mellan varje uppdrag. De är inte lika påkostade som vi är vana vid men det medvetna halvfånigheten är sig lik vilket i mina ögon är någonting positivt.

Förutom Nod-kampanjen och Conquest-läget kommer spelet skeppat med sex stycken nya underfalanger, där Nods The Black Hand är ett exempel. De skiljer sig inte nämnvärt från sina större motsvarighet men är ändå ett välkommet tillskott. Både de gamla och nya fraktionerna får tillökning i form av ett par nya leksaker. Några är bland annat GDI:s nya M.A.R.V. som är ett enormt, mobilt fort, som kan skörda tiberium samtidigt som den inhyser infanteri. Scrins enorma tusenfotingsliknande Mechapede blev snabbt min favorit då den kan utrustas med en rad olika vapen.

Obalanserad tusenfoting

Balansmässigt känns de olika fraktionerna ojämna. Rätt konfigurerad är Scrins Mechapede överlägsen det mesta. Så det finns ett par balansmissar men förmodligen kommer de att rättas till i framtida uppdateringar. I övrigt är de nya enheterna ett välkommet tillskott på slagfältet.

Sammanfattningsvis finns egentligen inte så mycker mer att säga. Kane’s Wrath är ett typexempel på en ordinär expansion: mer innehåll, få nyheter och inte speciellt väsentlig. Det onödiga Global Conquest-läget hade gärna kunnat skippas men i övrigt är expansionen och dess innehåll väl värt en solid trea i betyg.

2 år för sent. :P Men jag håller verkligen inte med recensenten. Det här är en mycket bra expansion. :) 24/03 Ordmängden i den här recensionen är runt 500 ord. De ensidiga recensionena i det gamla artikelsystemet hade även de sisådär 500 ord. Anledningen till att recensionerna ser mer innehållsfattiga är förmodligen den ökade bredden på artiklarna. 17/04 Kul spel! tycker att det känns rätt bra i SP, ofta så förstör dom strategi spelen för att det ska funka i MP :( Men jag tyckte det känndes bra här :) glad över detta! 13/04 Vilka korta recensioner ni har, ska allt vara så här nu eller? Betyget direkt i början, förut fick man minsann läsa igenom både en och två sidor innan man kom till betyget på slutet. Vad har hänt egentligen? Får ni inte ha llängre recensioner av rädsla... 13/04 Positivt överaskad, Storyn är riktigt häftig, gillar att man får en andra verision av ungefär allt som hänt i de tidigare spelen. Dock inget krav på att man skall spela det.. men gör man itne det så blir man kanske förvirrad som Granström :P Sedan är... 12/04 tycker det var ett bra tillägg rent spelmässigt. Men storyn var sisådär :p eftersom man knappt kom framåt. Global grejen var kul tills man byggde scrintrupper med 10 planetarians och äter upp allt och alla direkt med simulering. Tar ju bara 20 min eller... 10/04 Jag diggar expansionen, det var bara lite fattigt med nya skirmish maps. 10/04 Zelaxe: Tycker Titans ser helt O.K ut, Wolverine däremot saknar känsla. 10/04 Synd att Global Conquest läget blev lamt, kunde varit riktigt intressant... 10/04 alla fraktioner e ascoola! Tycker bara att Gdi steel talons saknar snipers e synd för det blir lite jobbigt när fienderna spammar ut rocket soldiers så spelar det inte roll att man har wolverines utan blir spankad ändå :P Sen e ju black hands special... 10/04
Skicka en rättelse