Efter de senaste årens enorma framgångar inom spelvärlden finns nu Batman också till Ios plattformar. Klarar allas vår läderlapp även att golva oss i miniformat?

Att något är repetitivt behöver inte betyda att det är långtråkigt. Vad det gäller spel, numera kanske främst mobilspel, är upprepningen inte sällan själva poängen. Det enklaste, mest monotona spelmoment kan sysselsätta i timmar om utvecklarna har hittat ett sätt att engagera spelaren på. Något som får en att vilja fortsätta spela, förbättra sig eller tävla mot andra.

Bossfighterna är riktigt roliga men vägen dit? Njaaa.

#Batman: Arkham City Lockdown är ett exempel på ett väldigt repetitivt spel. Spelarens uppgift är att slå sig genom Arkham city, runt sexton banor med en handfull fiender vardera. Slåss gör man genom att dra fingret vågrätt över pekskärmen, någon gång uppåt eller nedåt. Rörelserna och upplägget är detsamma genom spelet, precis som miljöerna och motståndarna.

Den enda variationen i spelmomenten är på var fjärde bana. Där slåss man mot kända Batmanbanditer och där kan man bland annat styra bat-bumerangen eller bli jagad genom en korridor. Dessa varierade fighter, och vissa extrainslag – som att man kan byta Batmans utseende eller uppgradera hans förmågor – tillhör de klart roligare bitarna i spelet. Men de är ändå långt ifrån så underhållande att de motiverar den långa rad upprepningar som tar en dit.

Den som vill kan byta Batmans utstyrsel till mer retrodoftande varianter.

Större delen av Batman i mobilen är nämligen väldigt oengagerande. Otillräcklig precision i kontrollerna gör att det är svårt att bli bättre och utvecklas. Och det spastiska ryckandet med fingrarna som därmed återstår är knappast motiverande, snarare irriterande. Speciellt när man ställs inför tre eller fyra motståndare på raken, missar, och måste slåss mot allihop igen. Bristen på tillfredsställelse, och utveckling, i spelmomenten gör helt enkelt att man tröttnar fort.

Grafiken är snygg, det tillhör de bättre inom mobilspelen. Men ärligt talat, vad spelar det för roll när man ändå täcker skärmen med sina tummar hela tiden? Utseende kan heller aldrig, oavsett vilket spel det handlar om, kompensera en tråkig handling eller oinspirerade huvudsakliga spelmoment.

Fotnot: Recensionen bygger på Iphone-versionen av spelet.

Skicka en rättelse