Moderna konsoler är uppkopplade. Tillverkarna får därmed möjlighet att kränga gamla spel igen. Det tre år gamla Xbox-liret Ninja Gaiden gör återentré på 360, vi kollar in hur mycket spelvärde du får för 1200 MS-poäng.

Vad som rör sig i Ryu Hayabusas huvud vet ingen annan än han själv. Hans vapenbröder är alla döda. Än värre är att det förbannade draksvärd ninjaklanen vaktat sedan tidernas begynnelse är borta - stulet av samma människor som kallblodigt slaktat alla invånare i Hayabusas hemby. Att Ninja Gaidens historia om svek, ondska och hämnd är klichéfylld är knappast överraskande. Sättet man gör det på väcker emellertid viss förvåning - det står på ett tidigt skede klart att utvecklaren Team Ninja satt spelets ambitionsnivå en god bit över konkurrerande titlar.

Utmanande strider

- inget för den otåligt lagde

I likhet med Team Ninjas Dead or Alive-serie avhandlar Ninja Gaiden närstrider med vattenfall, körsbärsträd och tempelmiljöer som fondvägg - men med en skillnad. Ninja Gaiden kan beskrivas som en tredjepersonsbaserad actiontitel

Nyutgiven lyxutgåva:Ninja Gaiden Black är en specialutgåva av Ninja Gaiden som innehåller ett par nya svårighetsgrader, ett särskilt uppdragsläge, aggressivare fiender, fler mellansekvenser samt allt extramaterial till orginalutgåvan som kunnat laddas ned via Xbox Live.

Black, här i budgetutgåva

med lättsamma äventyrsinslag. Det senare handlar till uteslutande del om att hitta nycklar, låsa upp dörrar och lösa enklare problem. Tonvikten ligger således på strider mot de hundratals - för att inte säga tusentals - hantlangare som befolkar spelets 16 nivåer.

I sin enklaste form är Ninja Gaidens arkadbetonat - du hoppar med en knapp, attackerar med en annan, använder projektilvapen med en tredje och blockerar slag med en fjärde. Mer komplicerat än så hade det inte behövt bli - om det inte hade varit för att svårighetsgraden eskalerar. Faktum är att spelet snabbt blir utmanande, på gränsen till frustrerande svårt. Fienderna anfaller med få undantag i grupper understödda av en spelmotor som undan för undan skickar in förstärkningar. Helt i linje med vad japansk speldesign föreskriver avslutas varje bana dessutom med en klassisk bossfajt - en strid som de facto ställer högre krav på spelaren än godtyckligt, slumpmässigt knapptryckande.

I kombination med fasta så kallade savepunkter ställer Ninja Gaiden tveklöst större krav på spelaren än vad actiongenren annars gör. Således kan Ninja Gaiden sägas vara en mer vuxen och mogen titel än vad det först gör intryck av att vara - spelet kräver ett väsentligt större mått av tålamod än vad snarlika titlar gör. Belöningen låter å andra sidan inte vänta på sig - när teknikerna sitter, när man memorerat en handfull olika kombinationsattacker och när Ryu Hayabusa tar sig an ett knappt halvdussin fiender på en och samma gång visar Ninja Gaiden sig från sin rätta sida - snabbt, våldsamt och oförlåtande.

Prisvärd actionkaramell

- genomarbetat från första till sista smocka

Trots avsaknaden av ett flerspelarläge, trots att Team Ninja valt att inte alls lyfta fram ninjakulturens lönnmordstekniker och trots en svårighetsnivå som stundatals tangerar gränsen till rena orimligheter har jag svårt att inte låta mig charmas. Har du 1200 Microsoft Points över, alternativt vägarna förbi elektronikkedjornas fyndkorgar för gamla Xbox-titlar, är ett köp lättmotiverat - i synnerhet om du tillhör den skara spelare som vill äga ett stycke välgjord samtidskultur.