Hårdvaruutvecklaren Razer ligger verkligen inte på latsidan. De har gått från att utveckla möss till att bygga all möjlig hårdvara avsedd för gamers. Denna gång ska vi ta oss en titt på deras headset Razer Piranha.

Razers första headset, Barracuda HP-1, hade 7.1-ljud och var en riktig dyr historia när den lanserades. Nu väljer de att släppa ett billigare alternativ där 7.1-ljudet slopats och mer krut lagts på mikrofonen. Entré Razer Piranha. Pirayan är ett headset för LAN-entusiasten som använder Teamspeak, Ventrilo eller liknande kommunikationsprogram under spelsessionerna så det har lagts energi på bra mikrofon och en tre meter lång tygklädd sladd.

De tekniska aspekterna på den köttätande fisken lyder som följer. Hörlurarna har ett frekvensomfång på 18-22 000 Hz vilket är ungefärlig standard idag. Impedansen ligger på 32 Ohm och ljudstyrkan hamnar på 114 decibel. Mikrofonen har ett frekvensomfång på 80-15 000 Hz, en känslighet på -38 decibel och en impedans på omkring 2 kOhm. Ska man översätta detta till lekmannatermer så har vi ett par hörlurar som ligger snäppet över vad vi brukar hitta i samma prisklass (ungefär 600 kronor).

Om kuddar och lampor

- En studie av hörlurar

Tar vi oss en titt på hur headsetet är konstruerat så har vi ett svart, robust plasthölje med vadderade kuddar för öron och hjässa. Själva hörlurarna är av typen "on-ear" vilket innebär att de ligger mot öronen och inte omsluter dem som hörlurar med större kåpor gör.

Vill du ha en piraya på huvudet?

När jag packade upp headsetet ur kartongen såg jag, till min stora glädje, att det förutom de två vanliga 3,5-tumskontakterna fanns en USB-kontakt. Tyvärr används denna bara till att ge ström till de båda LED-lampor som är inbyggda i hörlurarna. (För övrigt stängde jag av lamporna efter fem minuter.) Mikrofonen går att fälla upp och ned vid behov men tyvärr är den rätt stel och inte så böjbar som jag kanske hade önskat. Detta är dock inget stort problem då mikrofonen tar upp ljud bra ändå.

Ljudmässigt är Piranha överlag väldigt bra. Det är bra tryck i basen men diskanten kan ge ett lite burkigt ljud vid film- och musiklyssnande. Men det är först när man spelar som headsetet verkligen vaknar till liv. Explosioner och vapenljud låter skönt i Call of Duty 4 och musiken i Age of Conan-betan låter härligt pampig. Mikrofonen fungerar som den ska den med. På sladden hittar vi en liten volymkontroll och en mute-knapp. Båda presterar bra, även om mute-knappen känns lite sladdrig.

Har du rätt huvud?

- Det är huvudsaken!

Nu till det verkliga problemet med detta headset: passformen. Efter någon timmes spelande började hörlurarnas tryck mot öronen kännas av. Efter ytterligare en stund gjorde smärtan i öronen att jag helt enkelt tog av mig lurarna och fortsatte med Europa Universalis: Rome utan dem. Så ska det inte vara, speciellt inte med ett par hörlurar som är tänkta att just gamers ska använda. Det kan ju även vara mitt huvud som är konstigt format men jag tror jag är ganska normalt skapt. Detta problem gör mig verkligen tveksam till detta headset, som i övrigt gör bra ifrån sig. Om du är intresserad av Piranha är mitt råd att, om du har möjlighet, försöka testa lurarna några timmar innan ett eventuellt köp. Passar Piranha ditt huvud kan du lägga på ett i betyg.

Razer Piranha på webben
Den svenska distributören

Skicka en rättelse