Jag spenderade största delen av våren framför datorn spelandes The Elder Scrolls IV: Oblivion. Huvudstoryn är sedan länge genomspelad men ibland händer det att jag laddar upp spelet för att testa nya modifikationer eller i brist på andra nöjen.

Oblivion var en trevlig upplevelse som gav mig mersmak. Fantasy-inspirerade FPS är inte direkt vardagsmat och jag hade tur som stötte på Arkane Studios och Kuju Entertainments demoversion av Dark Messiah of Might and Magic. Det är så här Oblivion skulle ha varit, tänkte jag. Visserligen är de två titlarna inte riktigt samma typ av spel. Det sistnämnda är ett friare, semi-RPG medan ämnet för den här recensionen en linjär förstapersonsuppevelse. Det låter inte bra när jag säger det; ett linjärt hack'n'slash-FPS, men detta visade sig vara ett väldigt annorlunda sådant.

Linjärt FPS

- kan det verkligen vara intressant?

Som namnet antyder är Dark Messiah of Might and Magic det nyaste tillskottet i den långlivande spelserien Might and Magic som har sina rötter i mitten av 1980-talet. Förutom namnet och fantasy-temat är det inte mycket som binder samman titlarna, som dykt upp till en mängd olika format genom åren.

Du tar rollen som den nykläckte och unge kämpen Sareth. Din faderfigur och mentor, magikern Phenrig, har uppfostrat dig i magins och stridens alla konster och du är nu redo att ta dina första kliv ut i den stora världen, som i detta universum heter Ashan. Storyn tar sin början under Sareths sista träningsuppdrag och fungerar inte helt oväntat även som en introduktion för dig som spelare. Du lär dig använda magi, klättra, hoppa runt och döda dina fiender med sparkar och vassa blad.

All denna träning du varit med om är förståeligt nog inte till för nöjets skull och det dröjer inte länge innan Phenrig anlitar dig för ett uppdrag som går ut på att lokalisera den magiska Skull of Shadow som han behöver till att stänga ute de demoniska hordarna för gott. Du blir skickad till staden Stonehelm där du ska träffa den mäktige magikern Menelag som också är ute efter samma magiska föremål. När du på hästrygg kommit fram till portarna blir staden plötsligt attackerat av fienden. Du faller av hästryggen under det överraskande anfallet och dras ofrivilligt in i stridens hetta.

Blandade koncept

- fungerar det?

Hur fungerar då en förstapersonsskjutare med rollspelsinslag rent praktiskt? Det låter märkvärdigare än vad det egentligen är. Du använder fortfarande wasd- och musstyrning för att flytta dig och sikta. Det som skiljer en aning är att du får erfarenhetspoäng och kan senare använda dessa för att förbättra dina kunskaper inom bågskytte, svärdviftande och magi. En del egenskaper har nivåer och kan förbättras till den grad som gör dig nästan oöverträffad inom till exempel svärdhantering. Poängen kan fördelas någorlunda jämnt mellan de olika färdigheterna men kan även preciseras till en viss klass som till exempel magiker.

På de flesta banorna finns det en uppsjö med mer eller mindre användbara föremål som kan plockas upp. Det kan vara alltifrån bananer till tunnor och som kan brukas till en mängd olika saker. Allt ätbart fyller på din hälsa medan tunnor och dylikt kan sparkas iväg och användas som effektiva redskap så fienden tappar sin guard och därmed blir betydligt lättare att hugga ned. Vill du improvisera finns andra knep - med lite fantasi kan du använda dig av fällor, upphängda lådor, oljetunnor med mera. Det kan till exempel röra sig om eldpilar mot oljetunnor eller en välriktad spark så att fula orcer spetsas (stappas, som vi norrländska krigare säger) på sina egna spikfällor.

Striderna tar upp stora delar av din tid i Dark Messiah och för att inte göra dem alltför monotona finns ett flertal slag för att sätta lite krydda på det hela. Det finns totalt fem olika slag plus en "fatality" som är ett extra kraftfullt slag avsett för att bjuda dina motståndare på en lite mer effektfull nådastöt.

Föregående Nästa
HEJ JAG UNDRAR OM DET ÄR LÅNGT OCH LÄTT ATT FATTA VAD SOM HÄNDER OCH SÅNT FÖR ATT JAG HAR ADHD SÅ JAG HAR LITE SVÅRT FÖR ATT FATTA VAD SOM HÄNDER MEN JAG VILL VETA DET MEN ADHD=DAMP OCH DET ÄR NÄR MAN HAR SVÅRT FÖR ATT KONCENTRERA SIG OCH SÅNT OCH RASTL... 16/06 Klarade single-player häromdagen. Gillar fight-systemet skarpt! Intuitivt, flexibelt och brutalt! :up: Ska man nämna något negativt så är det väl buggarna men nu efter patch 1.02 är det rätt OK. Sedan är det ju väldigt linjärt också, men det glömmer man... 10/01 Äntligen! ett spel man orkade klara. Kort och väldigt gott :P 22/11 Har oxå precis klarat spelet. Hellt nöjd inga crashar flöt fint hela tiden och måste tilläga att det är hellt klart värt att forska runder på varje nivå då det finns en del nice stuff att hitta. SolKlart betyg 5 av 5. KÖPVÄRT! (Dock lär det dröja innan... 08/11 Klarade precis Dark Messiah. Det är helt klart en solid fyra i betyg. Blev lite sur på det dåliga slutet dock. 06/11 Grymt spel, börjar närma mig slutet nu också. Helt klart acceptabelt köp trots en del buggar. Inte testat MP ännu, får nog ta och göra det efter jag klarat SP ;D 05/11 Jag tyckte det här liret ser ut som om det är äldre än Half-Life 2 Det är inte speciellt snyggt.. tycker inte jag iaf... och då kör jag ändå maxat på 1600x1200. Kanske blir lite bättre längre fram i spelet om banorna blir lite mer spektakulära... Tycker... 04/11 Tyckte det var ett jättebra spel, var riktigt kul att sparka folk (och den goda tjejen) ner för trappor och över diverse kanter och in i lådor etc... Själv tyckte jag inte att det var något fel på fightsystemet, men det kanske var för att jag medvetet... 04/11 Nice. :) Fan vad nice, jag spelade i den öppna beta och det var riktigt skoj, dock laggigt som tusan med runt 20 spelare på servern, men så börjar gamla bettan bli lite till åren också. :) 04/11 Det har kommit en uppdatering inatt till DM:MP via steam. Märkte det när jag drog igåmg det, men det står inget i uppdateringsloggen. Lite meny grejer "laddningsrutan" osv var annorlunda och snabbare. Samt så var det bättre prestanda i spelet 04/11
Skicka en rättelse