En filmregissör gör oväntat besök i spelvärlden med ett eget spel. Kan det få oss på fall?

- Om du rör min tia så dödar jag dig.

Kombinationen känns osannolik. Små poängblock, fula djurfigurer, putslustig musik och de simplaste av kontroller. Och Steven Spielberg. Vad den mannen haft med det här projektet att göra förstår jag inte, men jag är nog skyldig honom ett tack. För Boom Blox är skitkul.

Tänk dig ett torn med klossar, som sällskapsspelet Jenga ungefär. Tornet är byggt lite spretigt, det ser ut som ett ruckel, och varje block har ett poängvärde mellan ett och tio. De block du lyckas få att träffa marken ger dig motsvarande poäng. Det är som Jenga, fast destruktivt. En varm känsla av tillfredsställelse sprider sig i magen på mig när jag lyckas rasera ett helt torn framför ögonen på min motståndare. Och trots hans dödshot överlever jag länge nog för att skriva den här recensionen.

När wiimoten träffar rätt

Äntligen känns den naturlig i handen

Wii-konceptet och dess handkontroll faller väl in i ledet. Ett sällskapsspel som detta fungerar ypperligt: två till fyra spelare kan enkelt samsas om en gemensam wiimote. I det vanligaste läget pekar du på skärmen och håller in A-knappen för att låsa siktet. Du svingar sedan kontrollen som om du kastade en boll och släpper A-knappen när du hade släppt bollen. Kraften i ditt kast avgör den virtuella bollens utgångshastighet och Boom Blox stoltserar med en komplett fysikmotor där friktion och rådande krafter från exempelvis ovanpåliggande block vägs mot bollens rörelseenergi.

Det är så lätt att vem som helst kan ta kontrollen och spela direkt, det är pick up and play-faktor när den är som bäst. Boom Blox kan knappast påstås vara särskilt djupt, men det är åtminstone rätt så brett. Utöver en enorm mängd banor - över 300 enspelarbanor och mer än 100 för multiplayer - finns andra blocktyper som kryddar tillvaron. Några exploderar, andra försvinner, vissa ger minuspoäng och på det hela taget är verktygen tillräckliga för att utvecklarnas bandesigners ska ha kunnat bygga roliga nivåer.

På tal om design förresten. Ett specialläge låter dig själv bygga banor som du kan dela med dig av till dina vänner via konsolens internetläge.

Platt story men brett innehåll

Kul för de yngre, på riktigt

Ytterligare bredd tillförs av att det inte alltid handlar om att kasta bollar på block. Ibland ska du skjuta bort klossarna, ibland ska du dra bort dem och bland ska du skjuta bollar på fiender som försöker ta dina block ifrån dig. En platt story ligger bakom spelmomenten, en story som inte engagerar mig men likväl säkert har en tydlig effekt på yngre spelare.

Boom Blox är genialt. Det är så enkelt och samtidigt så mycket. Det är ett partyspel som fungerar oavsett hur många torrbollar och besserwissrar det är på festen, ett partyspel du kan lira vare sig ni är två eller två hundra. Enkelheten är också det enda som sätter krokben i betygssättningen. Boom Blox är det mesta, men inte beroendeframkallande. Därför blir betyget "bara" en stark fyra.

Ett av de klart roligaste spel man kan lira med polarna en helg, har haft hur skoj som helst med detta nu på sistånde. 25/05 Förstår inte hur man kan tycka "skaka kontrollen" är sämre mot knapptryckning i Mario Galaxy? Det känns helt enkelt mer naturligt att skaka kontrollen för att smälla till fiender och dylikt. Nästa riktiga Zelda till Wii kommer säkert använda kontrollen... 24/05 Grimmy-: Jag använde "gimmick" och "riktiga spel" i brist på bättre ord. Kan använda "innovativt" och "traditionellt" istället så vi är på samma våglängd. Vad jag främst opponerar mig mot wiis spelutbud är inte dom nya innovativa spelen utan dom traditi... 24/05 Wii är det bästa som hänt på mycket mycket länge när det gäller spelglädje. Är uppriktigt glad att man 2008 kan sitta och bli så glad och avspänd av spel där det inte är 2miljarder vektorer och polygoner och nurbs och allt vad datorgrafiken tillåter.... 24/05 Grimmy-, det där inlägget är en av de mest sansade och kloka kärleksförklaringar jag sett. Jag dyrkar inte Wii (eller någon annan spelmaskin), men jag gillar folk som kan uttrycka sitt gillande med både kärlek och balans. :) 24/05 MammaMuu: Nja alltså det är nog just det du kallar "gimmick" som vi andra kallar innovativt, nytt och fräscht. Det är det vi spelar Wii för, eftersom man inte kan få något annat vare sig på current eller last gen-konsoller. Jag vet inte vad du kallar... 24/05 Bara för att det är annorlunda betyder inte att det är bättre. Spel på nes blev inte bättre för att du spelade dom med powerglove. Dom flesta "riktiga spelen" är bättre/eller skulle vara bättre om man körde dom med gc kontrollen. Då inte inräknat gimmic... 23/05 Gårdagens teknik säger du? Du glömmer ju HELA grejen med Wii, visst är det gammal teknik men det har fortfarande innovation i form utav en ny spelkontroll! Det har du ju inte om du spelar GÅRDAGENS spel?? Förstår inte hur dumt man kan resonera... 23/05 Då ska det köpas! Tack FZ för recensionen! 23/05 Jag är glad för skull FZ. Ni har äntligen recenserat ett bra spel. Jag har sagt det tidigare och jag säger det igen, det är synd att ni ska behöva lägga så mycket tid på att recensera dåliga spel som Iron man. Kul att ni får ha lite roligt ibland också... 23/05
Skicka en rättelse