Gamla som unga, amatörer som proffs, alla är välkomna i Everybody's Golf. FZ tar tempen på en golfserie som ständigt roat men sällan utvecklats.

#Everybody's Golf har stolta anor som sträcker sig 15 år tillbaka. Serien har ständigt lockat nyfikna amatörer med sin lekfulla approach, soldränkta 18-hålsbanor och oemotståndliga rådjursögon. Men detta är bedrägliga lockbeten. För under den söta ytan hittar vi ett kompetent golfspel med lika rättvisa som frustrerande utmaningar.

Bortom sorglösheten och regnbågspaletten döljer sig ett förvånansvärt djup.

Den rykande färska PS Vita-varianten är ytterligare ett stycke tokroligt golfnöje. Men det är definitivt inte omistligt. Det är krispigt, färggrant och mjukt att lägga ögonen på och lika enkelt som alltid att ta till sig. Men särskilt minnesvärt är det inte. Med tanke på det lättsamma upplägget hade jag gärna sett banor och miljöer som vågat sticka ut, vågat gå utanför ramarna. Det känns inte fullt så attraktivt att se ett sunkigt motell och en tungt trafikerad motorled bredvid en ganska jämntjock uppsättning golfbanor. Gör om, gör roligare.

Men det är samtidigt lätt att tycka om Everybody's Golf. För de typiska men älskvärda karaktärerna. För den balanserade utmaningen. Den omedelbara kontrollen. Och för belöningarna som rinner till i en strid ström. Nya kepsar och skor klarar jag mig utan, men ibland kan jag inte låta bli att fixa och trixa med sådana banaliteter. Ännu roligare är det såklart att låsa upp nya banor och fler – och bättre – karaktärer. Grundstommen i spelet och vad som får mig att stanna kvar är att utvecklas som golfspelare. Ibland handlar det om att träna, ibland om att köpa rätt klubbor och bollar.

De bästa och starkaste spelarna köper du för dyra pengar.

Ny hårdvara, nya möjligheter? Inte riktigt så i det här fallet. Att kontrollera kameran med gyrot är klumpigt och poänglöst. Vettigare är det att kunna mäta längden på slag från olika utgångspunkter, men särskilt smidigt är det inte. Tilläggen är på det stora hela gimmickar, onödigheter som varken gör från eller till för upplevelsen. Utslagen görs däremot på traditionellt sätt genom att försöka tajma knapptryckningar utifrån en mätare. Inledningsvis finns ett par tre av dessa slagtyper tillgängliga och fler blir upplåsta efterhand.

Everybody's Golf är också ett typiskt releasespel. Men samtidigt som det är förväntat på alla plan är det också charmigt, roligt och smått vanebildande. En PS Vita tankad med ett ex av den här golffesten är en lite roligare PS Vita.

Skicka en rättelse