Att konvertera ett spel är ingen barnlek, det - om inget annat- framstår med all önskvärd tydlighet efter att ha spenderat en hel del tid med Nerve Softwares svaga tolkning av förra årets välgjorda lagshooter Enemy Territory: Quake Wars.

För där utvecklaren #Splash Damage gjorde ett riktigt bra jobb med att sätta ihop en balanserad och variationsrik shooter till PC, gör #Nerve Software en andefattig karbonkopia som saknar all form av finess. I grunden är det en vidareutveckling av gamla hederliga #Wolfenstein: Enemy Territory från 2003 och sämre grund att bygga på kan man definitivt ha. Quake Wars är ett klassbaserat lagspel där varje match går ut på att lösa vissa uppställda objektiv.

Miljön är en naturligtvis Quake-universat även om det skulle kunna vara vilken generisk sf-franchise som helst. Storyn i korthet är att jorden har invaderats av rymdmonstren som kalls Strogg och det är upp till människosoldaterna från GDF (Global Defense Force) att stoppa dem och, well, det är inte så värst mycket mer till storyn än det.

Klasskamp

Det finns fem klasser att välja mellan för båda sidor. Soldier/Aggressor som är vanliga skyttesluskar och har flera vapen att välja mellan. Field Ops/Oppressors kan kalla in indirekt eld från kanontorn och artelleri. Medic/Technician är bokstavligt talat livsnödvändiga på slagfältet då de kan återuppliva utslagna kamrater och kan dela ut medicin och extra ammunition. Engineer/Constructor kan tillverka vapentorn och artelleripjäser på det egna området, reparera fordon och lägga minor. Och sist men inte minst, Covert Ops/Infiltrator som kan hacka sig in i maskiner och ofta används för att lösa viktiga objektiv. De kan dessutom infiltrera fiendens linjer och utföra dödliga smygattacker.

Som ni kanske förstår är samarbete grejen i Quake Wars. Varje karta har tre objektiv som måste lösas i tur och ordning och det går bara att göra med rätt klass vid rätt tillfälle. För att hacka ett säkerhetssytem krävs en Covert Ops, för att bygga ett försvarsverk måste en Engineer kliva fram och så vidare. Hela systemet är genomarbetat och lyfter spelet en hel del när allt klickar.

Det finns även en bunt olika fordon; allt från quadbikes och pansarbilar till tanks och svävare. Det kanske mest intressanta är Stroggs mech-walker Cyclops som dundrar fram på slagfältet och sprider skräck med sina tunga vapen.

I multiplayerläget kan upp till 16 spelare ge sig på varandra på 12 olika kartor. Tyvärr är variationen inte den största och kartorna påminner om varandra lite väl mycket. Men det ska inte förnekas att när allt faller på plats är det rätt kul att spela Quake Wars online. Det är inget fel på själva spelmekaniken, det är paketeringen som är risig.

Fyra nyanser av brunt

Quake Wars använder sig av grafikmotorn från Doom 3 men med en ny renderingsteknologi som kallas MegaTexture. Det låter ju fint i teorin, men i praktiken ser det ut som ett spel som mer hör hemma på förra generationens konsoler. Grafiken är platt, alldaglig och oinspirerad. Att spelvärlden dessutom är dränerad på all färg och körd igenom ett grovt brunfilter känns även det retro, och då menar jag det inte som något positivt. Ljudet är lika grovhugget och enkelt som det visuella.

Kontrollsystemet har även lidit en del av konsolfieringen, ett odrägligt klistrigt autosikte irriterar mest men går som tur är att stänga av.

Lost in translation

Som ni kanske märkt har jag inte ens nämnt singleplayerkampanjen än och det finns ett skäl till det. Den finns nämligen inte på riktigt. Någon tyckte uppenbarligen att det var en lysande idé att ta samma kartor som i multiplayerläget, befolka dem med bots och kalla det för en kampanj. Det finns ingen story, inget som knyter samman kartorna eller ger dem någon mening. Ni kan kalla det för vad ni vill men inte är det en kampanj. En ljuspunkt måste dock sägas vara ovan nämnda bots, för en gångs skull är de faktiskt riktigt välgjorda.

Quake Wars är en medioker konvertering av ett i grunden bra spel. Det är frustrerande för det finns fortfarande spår av storhet här och var, men det räcker inte, speciellt inte nu när #Battlefield: Bad Company gör samma sak så mycket bättre.

I slutändan blir Enemy Territory Quake Wars bara ytterligare ett argument för de som fortfarande hävdar att shooters hör hemma på PC:n och inte konsoler. Och det kan knappast ha varit meningen.

Skicka en rättelse