Det är ett litet och nytt indiebolag som ligger bakom det nysläppta #Warp. #Trapdoor, som de heter, satsar på att skapa unika spel med en distinkt stil och på hemsidan beskrivs verksamheten som: "collaborative, not corporate; creative, not compromising".
På en marknad där efterfrågan styr utbudet och likriktning råder råd måste jag säga att deras ambitioner är välkomna. Och i fallet med Warp är resultatet likaså. Det är ett annorlunda och underhållande pussel- och stealth-äventyr fullt med små tankenötter och andra utmaningar.
Du spelar som utomjordingen Zero som blivit tillfångatagen av elaka vetenskapsmän och din uppgift är att fly genom en labyrintartad forskningsanläggning. Zero är en orange, lysande, liten figur som låter ungefär som en critter och precis som spelets namn antyder är dess speciella förmåga att warpa. Det är genom att warpa in Zero inuti föremål eller genom väggar som spelaren tar sig framåt och det är i det #Portal-liknande momentet som utmaningarna ryms. Det krävs ibland mycket klurande för att ta sig vidare, hantera fällor eller gömma sig undan beväpnade vakter.
Ja, om man inte vill handskas med dem alltså. För Zero kan nämligen också warpa sig in i människor och få dem att explodera. Det är ett roligt och blodigt inslag som får mig att tänka på andra gulliga morbida hybrider – som spelet #Fairy Tale Fights eller skräckisen Deadly Friend. Jag gillar det.
Störande kontrollbrist
En hel del annan förnöjelse erbjuds också. Bland annat kan du delta i små tidstävlingar och uppgradera Zeros förmågor. Det går till exempel att förbättra både återhämtnings- och warp-funktionerna, skapa en kopia av Zero eller utveckla förmågan att byta plats med föremål. Uppgraderingarna både öppnar upp möjligheter och gör din framfart roligare. Se upp så du inte missar dem bara. I början hängde jag inte alls med i hur de skulle göras eller varför. Det krångliga menysystemet med mycket och liten text försvårade ytterligare.
Det råder faktiskt en viss störande kontrollbrist överlag. Zero är trögstyrd och kameravinkeln snett ovanifrån gör det ibland svårt att se var man ska och att ha framförhållning. Flera gånger kändes det som att turen spelade roll, som att jag egentligen inte visste hur jag hittat vägen eller lyckats passera ett hinder. Eller varför en vakt inte upptäckte mig.
Bristerna blir dock aldrig överväldigande och kompenseras med både roliga animationer, små knasigheter och utmaningar. Gillar man pussel (och ogillar experiment på levande varelser) är det helt klart ett spel att uppskatta. Jag väntar med spänning på fler utmaningar från Trapdoor.
Fotnot: Recensionen avser Xbox 360-versionen som finns ute nu på Xbox Live Arcade. Spelet släpps digitalt den 13 mars till Playstation 3 och pc.