Dark Souls-skaparna gör annat än djävulskt svåra rollspel. Djävulskt svåra robotkrigsspel, till exempel. Men nya Armored Core är svårt på fel sätt.

#From Software blev spelstudion på allas läppar efter släppen av #Demon's Souls och #Dark Souls som hyllades av både kritiker och gamers världen över. Succén byggdes på finslipad spelmekanik och en närmast blind övertygelse på att vi trots allt vill ha en utmaning. Denna tro på vår envishet är emellertid inte något nytt för den japanska utvecklaren. Jätterobotstridsserien Armored Core har länge bjudit på en upplevelse som frustrerat fler än vad de glatt, men de som tagit sig tid till att lära sig det (vanligtvis japaner) är aldrig sena med att förklara spelets storhet.

#Armored Core V är verkligen inget undantag som kommer ändra på detta faktum. Givetvis är inte allt sig likt och From Software har gjort vissa förändringar som gör det något mer lättillgängligt men som nybörjare får du fortfarande räkna med att lära dig spelet utan några som helst kryckor, eller åtminstone väldigt små sådana. Ett talande exempel: det första du får göra är att välja om du vill skapa ett lag eller gå med i ett redan befintligt. Varför du ska göra detta är oklart till en början, men jag kan avslöja att det är för att ta upp kampen om kontrollen över en värld där allt du gör bidrar till lagets ställning.

Det finns masosr av egenskaper att tilldela din robot. Fredsälskare är inte en av dem.

Även om du enbart tar dig an kampanjen eller sidouppdragen gäller de vapen och den utrustning du låser upp inte bara dina egna robotar, du samlar även poäng till ditt lag. Med hjälp av dessa kan ni sedan utmana om territorier. Det är nämligen först när du spelar med och mot människor som du märker hur viktigt det är att bemästra de taktiska och mekaniska finesserna.

Skräddarysy din egen jätterobot

I sin enklaste form är Armored Core V en actiontitel med tredjepersonsperspektiv, där du söker efter fiender och strategiska mål. Du gömmer dig, sprintar, tar det lugnt och hoppar. Det finns emellertid en stor skillnad mot andra actionspel – huvudpersonerna är jätterobotar istället för de adrenalinstinna actionhjältar vi vanligtvis stöter på. Ett faktum som dels gör att allting skalas upp (tänk höghus istället för trälådor), dels låter dig skräddarsy din kombattant utöver det vanliga.

Föregående Nästa
Ser fram mer mot Hawken och Mechwarrior. 04/04 Klart att det kan lyfta ett spel, och Silent Hill är just storydrivna spel. Jag minns inte att iceclimber fick minus i protokollet för att storyn var för dålig (obefintlig). Paddington dramatiserar - "En fantastisk spelidé" Japanerna samlades kring bord... 04/04 Mjaa, kan inte helt hålla med där. Storyline kan definitivt bära ett spel som stapplar på andra fronter. Ta t.ex. Silent Hill 2. Det har rätt gräslig gameplay men atmosfären och storyn är det som bär upp det. 04/04 Och det är heller inte rimligt att kategoriskt märka ner spel för att det saknar en bra story såvida det inte är tänkt att vara ett storydrivet spel. Ibland bör man påminna om att spel är gameplay i första hand. Story och sånt är icke nödvändiga pålägg. 04/04 Värt att poängtera att när jag säger att singleplayern är dålig så menar jag framför allt storyn och hur mycket man faktiskt bryr sig om den. Missions är fortfarande fruktansvärt underhållande och det finns flera gigantiska bossar... men ja sätt dig int... 04/04 Synd att det har ett dåligt enspelarläge, annars så hade jag nog köpt det. Gillar dom tidigare spelen, men spelar sällan online. 03/04 Hade det varit i första person så skulle jag antagligen varit mer intresserad av denna titel. 03/04 Jag gillar också For Answer. Det krävs lite studerande om man inte spelat serien förr men jag tycker det är fräckt spel. Sjukt coolt intro. 03/04 Ah, fan vad tråkigt att höra :( På det stora hela har jag gillat storyn i de flesta AC spelen men så är jag lite av en gammal AC-räv ända sedan ps1 tiden. Senaste, AC4A gillade jag skarpt efter en ganska meh fyra. Är det här ännu mer meh? Angående siffr... 03/04 Har spelet, älskar det. Det är inte speciellt svårt, det som kan vara lite klurigt dock är alla siffror som aldrig blir helt förklarade in-game. Håller med om singleplayer dock, även om jag utgick ifrån att den inte skulle vara speciellt bra när jag köp... 03/04
Skicka en rättelse