Den japanska draken har landat. FZ ger sig ut på äventyr i en stor sagovärld, upptäcker begränsningar bortom gränslösheten men också något häpnadsväckande.

#Capcom är ute på djupt vatten. Istället för att stanna kvar i sin trygga hamn av fighting, survival horror och japansk überaction beslutade de sig för att en av deras största satsningar någonsin skulle vara nåt helt annat. De sjösatte #Dragon's Dogma, som visserligen har bekanta beståndsdelar från deras digra meritlista (röjiga strider och himmelshöga bestar) men vars absolut främsta influens är öppna rollspel från väst.

Öst möter väst, alltså. Gifter sig smakerna eller är det rena giftet?

Han kallades flameboy och var min varmaste vän.

Det börjar som sig bör i en sömnig by vid kusten. Livet går sin gilla gång, vardagen är enkel och vågorna rullar mot stranden i stilla mak. Äntrar scenen gör då den mytomspunna draken som sveper ner över byn, krossar hus och grillar det oskyldiga fiskefolket. Den avslutar sin show med att slita hjärtat ur bröstet på vår hjälte eller hjältinna, svälja det bultande organet, breda ut vingarna och lyfta mot horisonten.

En värld utan värme

Upptakten till Dragon's Dogma är väntad. Fröet till en klichéartad fantasyhistoria sås och de kommande timmarna växer sig bilden allt starkare när drakjakten intensifieras. Å andra sidan känns det orättvist att sparka på spelet för att det gör vad många kollegor har gjort, gör och antagligen kommer fortsätta med till tids ände. Drakar, damer i nöd, medeltida slott och uppfyllda profetior har en speciell plats i våra hjärtan – utslitet eller ej.

Däremot förmedlar Capcom sitt epos på ett smärtsamt taffligt sätt. Omgivningarna saknar karaktär, färg och detaljer som gör dem unika och omistliga. Världen känns nästintill gränslös men vad hjälper det när den inte lever? Träd och buskar vajar lätt och vackert i brisen men efter några timmar slutar jag bry mig om vad som väntar bakom nästa grådaskiga kulle. Oftast är det en oändlig upprepning.

Bakom varje besinnigslös babar står en skrajsen dam i nöd.

Världens invånare kan man tycka borde bidra med liv och puls. Men karaktärerna mitt sällskap möter gör knappt en ansats att röra på läpparna – vilket i och för sig inte gör så mycket. Dialogerna gör stundtals ont att lyssna på och det spelar knappt någon roll om det är en biroll eller en av de tyngsta personerna i berättelsen. Kvalitén på det grafiska och på berättelsen är med få undantag hopplöst akterseglad. Där och då känns det som draken slet hjärtat inte bara ur hjälten, utan ur hela äventyret.

Föregående Nästa
Bra bump! :) 08/11 Usel rec, ett toppenspel! 05/11 Ja, så sett ja... Men Dragons dogma är ju ett typiskt third person konsol spel från Japan, skyrim är ju oavsett vad folk säger ett pc spel och körs bäst på pc. Jag får en känsla av att man kan gämföra dragons dogma lite med monster hunter spelen men jag... 23/05 Ok bra att veta. Få se om det kommer att kännas negativt sen. Det där med bara en enda save-slot behöver i sig inte vara så illa. Alla val man gör väger klart tyngre då. Gillar grundtanken. Det skulle kunna vara en positiv grej, ifall det är bra gjort... 23/05 Om det skall läggas minus på något så bör det läggas på att man inte kan fast-travel utyan man får vandra dit man skall om man inte lyckats finna en transferstone. Läste vad amricksarna snackade om som fått det på achievment.org-sidan. http://www.xbox36... 22/05 Det verkar vara lite olika bud bland recensionerna på nätet. Vissa verkar helt enkelt inte fastna för DD. En smaksak helt enkelt. Själv så provade jag på 360-demot, körde igenom det flera gånger och kunde inte få nog! Stridssystemet är ingen match mot... 22/05 DD kickar Skyrim i röfven, lätt vadå ful spelgraffe, möjligtvis till PC, men fan inte till X360 jämförbart med SR och deras "lågupplösta" texturer Brutalt bra action, långt jeffla resande, en sparslott, bra balans och högt underhållningsvärde! Grym magi... 22/05 Eftersom multiquote buggar sönder i detta forum så postar jag mina svar här också: 1. Det är lugnt, du erkänner ju åtminstone ditt snedsteg till skillnad från recensenten som tydligen gjort en tvåtimmars speltest. 2. Visst är det stora monster här och... 22/05 1. Det är lugnt, du erkänner ju åtminstone ditt snedsteg till skillnad från recensenten som tydligen gjort en tvåtimmars speltest. 2. Visst är det stora monster här och där, ungefär som Skyrims drakar, jättar och mammutar, men där slutar likheterna imo.... 22/05 1: Jag antog mest.. kanske skulle gjort en bättre research. 2: Läs igenom denna igen. Vet inte varför gjorde bara det med de stora monsterna och så. 3: SHit is real! Kolla de sista 10 sekunderna med den "Döda" draken! 22/05
Skicka en rättelse