Vi iklär oss den svenska uniformen och tar oss an det senaste Civilization-tillskottet. Men är Gods & Kings en fullvärdig expansion eller ett glorifierat dlc-paket?

Möjligheten att spela som Sverige, med Gustav II Adolf i spetsen, hade i normala fall varit en av mina högst emotsedda nyheter i #Gods & Kings. Visst är det också en välkommen nyhet. Att ta de första trevande stegen i världshistorien med tre kronor som fana och till tonerna av en mycket pampig variant av ”Du gamla du fria”, sätter omgående en riktigt hög mysfaktor. Men det är en nyhet som hamnar lite i skymundan av expansionens andra innehåll.

Förutom vår nordliga hemvist finns det åtta nya civilisationer att leka med.

Som namnet antyder gör religionen återigen comeback, efter att ha varit frånvarande i #Civilization V. Egentligen saknades den inte särskilt mycket i grundspelet, som var briljant på de flesta fronter ändå, men när man en gång grundat sin egen religion i Gods & Kings, skulle det faktiskt kännas fattigt att gå tillbaka till originalet.

Faith + 1

Det är just det du får göra. Du väljer inte längre bara en religion och sprider den för att få vissa förutbestämda bonusar. Du ackumulerar nu en ny resurs som kallas ”tro”, och när du når upp i vissa nivåer gör din civilisation ett framsteg, precis som med kultur eller forskning. När det gäller tron är detta framsteg att välja en panteon med en grundläggande bonus. Det kan exempelvis vara en naturdyrkande tro som ger dig bonus för vissa typer av terräng i din närhet, eller en krigsdyrkande tro som ger dig bonusar för varje fiende du dödar. Så småningom får du en profet och kan grunda en religion. Då får du välja ett namn och en symbol för din religion, samt de första trosuppfattningarna.

Det finns en stor mängd olika att välja på och dessa fortsätter du sedan att bygga vidare din religion med allteftersom du genererar mer tro. Resultatet blir en unik religion som kommer att formas av, men även forma identiteten på din civilisation. ”Social policies” har också uppdaterats för att utnyttja det nya religionssystemet. Eftersom tro huvudsakligen genereras av byggnader såsom tempel så kan du förstås också välja att strunta i det och köra vidare på ateism.

Ett av de mindre svenska inslagen.

Precis som i tidigare spel så tappar religionen stora delar av sin betydelse någon gång kring renässansen. Då tar lyckligtvis en annan av expansionens nyheter vid, nämligen spionage. Spioner är dock inte längre en enhet som du producerar och skickar runt, utan hanteras helt och hållet via en meny. Du kan skicka iväg spioner till stadsstater eller andra nationers städer, för att stjäla teknologi, rigga val eller se om någon planerar att attackera dig. Du kan förstås också utöva kontraspionage eller skydda dig mot fiendespioner genom att producera polisstationer i dina städer.

Mer av allt (och lite till)

Både religion och spionage är två stora nyheter som är enkla och lockande att börja pilla med, men som samtidigt erbjuder riktigt strategiska valmöjligheter och hjälper till att bygga upp din civilisations identitet. Utöver detta bjuds det givetvis på de mer ”klassiska” uppdateringarna såsom åtta nya civilisationer utöver Sverige, nya byggnader och underverk, fler teknologier att forska fram och nya enheter. Därtill har man utökat antalet stadsstater med två nya typer. En handelstyp och en religiös dito, som givetvis förser dig med tro om ni blir vänner.

Spionage är en av de största nyheterna.

Spelets ai har fått sig en uppdatering och beter sig nu lite mer intressant när det gäller krigföring, även om jag inte kan påstå att det var ett stort störningsmoment i originalet. Sjöstrider har fått en mer behövlig uppdatering, med möjligheten att erövra städer med jagare och tillskottet av ”Great Admirals”. Som om det inte vore nog bjuds det dessutom på tre unika scenarion.

Strax under 300 kronor för det fysiska spelet (ett digitalt ex är billigare) kanske kan tyckas vara ganska mycket för en expansion och om du inte söker en ursäkt för att få grotta ner dig i civilisationsbyggande igen så duger originalet fortfarande. Men för fansen är Gods & Kings lika oumbärligt som #Beyond the Sword var för #Civ IV. När du väl har provat det så kommer du aldrig att vilja gå tillbaka. Och du kan nu gå ut i fält med såväl karoliner som hakkapeliter. Bara en sådan sak!

Skicka en rättelse