Nya kartor, vapen, spellägen och så kallad "HD Destruction". Är den klaustrofobiska Battlefield 3-expansionen värd dina slantar?

Långt mer än ett halvår efter #Battlefield 3-releasen finns det fortfarande veteraner som spottar tre gånger och slänger salt över axeln när spelet kommer på tal. "För små banor", "Battlelog är en styggelse" och "Allt är #EA:s fel". Gissa om de får vatten på sin kvarn när nu #Close Quarters, den mest klaustrofobiska Battlefield-upplevelsen någonsin, släppts.

Dessutom sker den inledande lanseringen som det första paketet i den omdebatterade Premium-tjänsten, en dlc-prenumeration som ger dig fyra innehållspaket (fem med redan släppta #Back to Karkand) fram till mars 2013. Har du inte hoppat på betaltåget får du vackert vänta två veckor längre än de andra. Smågrinigt på forumen? Oh, yes!

Det andra av (hittills planerade) fem BF3-expansioner har redan nått en del fans.

För att försöka infria sitt löfte om att "aldrig ta betalt för bara banor" innehåller Close Quarters inte bara fyra nya slagfält utan även två nya spellägen, ett tiotal vapen samt något de kallar "HD Destruction". Och visst, efter en spelrunda i kontorslandskapet på Operation 925 skulle inte ens barfota-Ernst kunna få till en mysig stämning. Väggar perforeras, pärmar blir konfetti och glasrutor krossas innan du hinner skrika: "Men din sablans tältande gatflicka!".

Men det är bara kosmetiskt. Jag lärde mig att älska Frostbite-motorns förstörelse redan i #Bad Company-serien men i Close Quarters blir jag besviken. Jag har inte hittat en enda vägg som går att göra om till en taktisk reträtt eller bakväg. Som mest försvinner gipsskivorna medan skelettet av reglar står kvar. Dessutom bidrar den ökade förstörelsen till ett par visuella buggar där dörrkarmarnas pusselbitar flimrar, särskilt på det härjade parkeringsplanet på Operation 925 (åtminstone på 360-versionen).

"Oh, jag minns när vi fikade på Café Holo. Och du fick ett kulhål i byxorna. Vilka tider!

Bland de nya slagfälten är Donya Fortress min personliga favorit. Fortets många rum och vrår är till en början förvirrande men när du när du lärt alla gen- och omvägar är det lätt att anfalla de olika målen från en rad vinklar. Den öppna gården i mitten kräver att du väger risken för att bli pepprad från ett dussintals fönstergluggar mot snabbheten i att slippa springa runt. Du kan också välja att gå källarvägen men utgångarna brukar bli veritabla dödsfällor.

Döda män vinner inga kartor

Ziba Tower, som lånat ett skönt kontrastrik färgschema från #Mirror's Edge, erbjuder samma förflyttningsmöjlighet i mittpartiet men istället för en undre våning kransar vägarna ut på terasserna. Se bara upp för kanten! Det kan vara värt att ramla ut en gång om du jagar achievements men döda män vinner inga kartor.

Föregående Nästa
Skicka en rättelse