Saker blir inte alltid som man tänkt sig, brukar man säga. Men det är skillnad på små och stora missbedömningar. Smash Court Tennis 3 tillhör den senare kategorin.

Vi har Virtua Tennis och Top Spin - och så har vi Smash Court Tennis. Både Virtua Tennis 3 som kom 2007 och Top Spin 3 från i år är spel som har imponerat på mig. Det första är arkadigt och piggt, något som alla kan bemästra, medan det andra är ett avancerat och utmanande alternativ för de med lite mer tid att sätta sig in i spelet. Båda är riktigt bra på sina respektive områden.

Som en dålig whiskey

Det är inte Smash Court Tennis 3 däremot. Eller snarare är det så här: det utger sig inte direkt för att vara det ena eller andra utan verkar satsa på något slags kombination av konkurrenterna. Men resultatet är långt ifrån det ultimata tennisspelet som blandar de bästa av båda världar. För att dra en parallell är det snarare som en dålig blend whiskey som inte rår på en skotsk single malt.

Kontrollerna är avancerade, vilket du lär dig redan från början genom träningsläget. Men under matcherna spelar det ingen större roll att du vet hur det fungerar och att du kan slå en mängd olika slag. Hur matcherna går avgör nämligen slumpen till stor del, eftersom precisionen i kontrollerna är riktigt usel. De som har spelat, eller ens tittat på tennis, vet hur spelare beter sig och hur hårt man behöver slå för att få motståndaren ur balans. I sport ska inte slumpen avgöra. Punkt slut.

Det var bättre på 90-talet

Det är dessutom inte bara kontrollerna som gör att slumpen inverkar; även animationerna och AI:n spelar in. Animationerna är så dåliga att spelaren kan hoppa till precis när du ska slå bollen och plötsligt mirakelmissa/mirakelrädda bollen. Och trots att det ofta är svårt att slå precisa bollar har motståndarna lika svårt att spela ut för fullt. De är mer intresserade av att slå bollen innanför linjerna än av att vinna. Då blir allt i slutändan alltför enformigt och slumpartat. Så var det inte ens när jag spelade Tennis till Gameboy någon gång på andra sidan millenieskiftet.

I övrigt har Smash Court Tennis 3 det mesta av vad som krävs av ett tennisspel med exempelvis ett karriärsläge. Och några andra ljuspunkter finns, som en ganska underhållande spelartillverkare och bra ljud - men vad är det egentligen för mening med att nämna det när resten av spelet haltar? Den känsla jag får påminner ganska mycket om AI:n - det handlar om att få bollen över nät. Det räcker aldrig i vare sig tennis eller tv-spel. Det krävs mer än lösa lobbar och fegt baslinjespel. Det behövs en smash för att göra en smash hit.