Ah, 1700-talet! Tiden då varje man, kvinna och barn ville åka båt och hitta nya platser där de kunde bygga städer. Det är en väldigt primitiv, men svårdödad mänsklig instinkt att utforska nya världar, sätta ner flaggor och skjuta urbefolkning. Vi européer kan tyvärr inte fortsätta med dessa gamla vanor, men tyskarna på Sunflower vill ta vara på denna förflutna tradition och ger oss därför Anno 1701.

Spelet är tredje delen i deras, åtminstone i Europa, framgångriska serie. Precis som dess två förgångare Anno 1602 och Anno 1503 handlar det om realtidsstrategi i samma stil som Settlers. Framgång kommer inte nödvändigtvis genom krig, utan genom att sköta om sina kolonier och ge sina nybyggare nog med kläder och alkohol, samt att ta in hutlöst höga skatter.

Snygga tjejer

och rykande kanoner

De karibiska öarna i Anno 1701 ser riktigt härligt ut. Vattnet reflekterar skeppen som glider över haven, rök pyser ut ur skorstenarna och korna äter gräs. Det är detaljerna som gör att man får en känsla av mysig stämning. I ett spel som handlar om att ta hand om det lilla folket är det underbart att se människorna gå till torget och snacka med grannen, eller börja spika plakat till demonstrationen eftersom jag har glömt att ge dem mat. Dock finns ett par mindre problem med grafiken, så som oförklarliga sprickor i textrutor och ännu konstigare rutor som dyker upp i vissa menyer, men dessa är mindre problem som knappt märks.

Ljudet är på samma sätt detaljrikt, med bybornas röster som avslöjar hur de mår och vad som händer. Musiken håller överlag en god nivå med förutsägbara, lugna klassiska melodier, med det är stridsmusiken som verkligen är engagerande.

En orkan?

- på min ö?

I speltermer fungerar Anno 1701 nästan identiskt med Settlers. Hugg ved, ge den till smeden, han ger dig verktyg, för verktygen bygger du skepp och med skeppet åker du och jävlas med lite indianer. Du börjar med ett lagerhus, fortsätter med att bygga hus till dina invånare, ett torg för att tillfredsställa deras sociala behov, en hamn för att få in fisk, en skola, en kyrka, fler hus, fler torg, en järngruva och innan du har fattat det har du missat frukost, middag och eftermiddagssnusen.

Spelvärlden består av en mängd öar som du, urbefolkningen, eller dina konkurrenter kan bosätta. Varje ö anpassar sig bäst för en speciell typ av gröda, vilket betyder att du inte kan odla tobak på samma ö som du odlar solrosor på grund av klimatet. För att kunna avancera tvingas du därför att kolonisera fler öar, eller om du har riktig otur, börja handla med indianerna du jävlades med för att få resursen du inte kan komma över på annat sätt. På högre svårighetsgrader tillkommer bränder, pest och orkaner i dina kolonier, men den sistnämnda är så pass snygg att man bara tycker det är häftigt att hela ens stad flyger bort.

Utöver skötsel av sina kolonier blir man dessutom erbjuden små miniuppdrag med jämna mellanrum. De kan handla om att jaga rätt på ett gäng pirater eller hitta en gammal skattkista. Inte särskilt avancerat, men det ger variation och hjälper till med att skapa en ännu mer levande spelvärld.

Det enda riktiga missen i spelet är striderna, som är riktigt tråkiga. Det finns ett sätt att besegra fienden på, och det är att högerklicka med soldater eller skepp. Visst ser bataljerna oftast balla ut, men de är utdragna och monotona. AI:n verkar dessutom fungera progressivt, vilket gör att oavsett vilken svårighetsgrad du väljer hänger rivalerna med i din utvecklingsfas, med varierande hastighet. Detta, tillsammans med bra instruktioner, gör att Anno 1701 är väldigt lätt att förstå och komma in i.

Anno 1701 anpassar sig bra till mulitplayer, men de gånger jag har försökt spela har det antingen varit tomt eller ett spel på gång med ett gäng tyskar. Plussa på nio scenarion till det vanliga spelläget och multiplayern, så står det snart klart att spelet har en riktigt lång livstid.

Anno 1701

- en fin försenad farsdagpresent

Jag var tveksam på att hur intressant Anno 1701 skulle bli efter att ha spelat Civ IV: Warlords i flera månader, men det går inte komma fram till något annat än att det här är ett bra spel. Det gör inget revolutionerande, men det är lättåtkomligt och kanske viktigaste av allt, förbannat kul. Anno 1701 är en liten pärla för alla som tycker om upplägget, och förhoppningsvis upptäcks det av fler, för det förtjänar spelet.

Testdator:

AMD Athlon 3500+
1024 MB RAM
Geforce 7900 GT 256 MB
Windows XP

Skicka en rättelse