Hur får man någon att finansiera en spelidé som går ut på att få lite som möjligt att hända? Vi har ingen aning. Så vi var tvungna att testa.

"Men varför i HELVETE kör han i fel körriktning?!" tänker jag och ställer mig på bromsen. För sent – tre sekunder senare slår hans motorhuv mot min massiva Scaniafront. Det säger "klonk" och han blir stående mitt i vägen. Med upprörda nävar rattar jag runt klåparen och ser irriterat att skadediagrammet stigit med en procent. Då kommer insikten – jag är i Hull. I England. Som har vänstertrafik.

Där övergår beslutet att för 2000 euro ställa en truck på flaket och frakta den från Hannover till Liverpool från tråkigt till dumt. Den känsloändringen kan vara spelets största bedrift.

Storbritannien lyckas kombinera de sinsemellan fientliga orden "vänster" och "konservatism".

Men idén med #Euro Truck Simulator 2 – att göra spel av enformig lastbilskörning – är kanske inte så tokig. Tonvis med bisarra simulatorer (#Agricultural Simulator - Historical Farming någon?) fyller spelbutikernas dammigare hörn, och ibland sticker någon fram näsan och sniffar på topplistorna. Enkelt affärsmannasinne, rentav? Och visst har en fordonssimulator där man kommer på sig själv med att kika över axeln innan filbyte en viss charm, och nog blir jag stolt efter att ha backat in 18 meter lastbi på rätt kvadrameter.

Utan simulatorvidriga hjälpmedel hade det knappast gått. Aldrig har jag sett en irl-chaffis (känns igen på Neil Young-skjortan och att hans kostcirkel har stekt kött och potatis i alla fält) hovra femton meter ovanför lastbilen för att se vart han ska backa. Det borde han lära sig, för det underlättar något alldeles fantastiskt. Fast då måste han nog lägga om kosten.

Fuskvyn, lämplig för oss vars kepor inte har spikrak skärm.

Har du större självförtroende/skadebudget än jag låter du bli kameraknapparna, justerar speglarna och backar efter egen förmåga. Se bara till att göra det med ratt, för sällan har slentrianskället "bilspel kan inte köras med handkontroll" stämt bättre. Lastbilshjul kan vridas förhållandevis många grader och i detta spel centreras de inte automatiskt. Med ratt styr du naturligt tillbaka till mitten för att köra rakt fram, men med gamepad måste du fippla med spaken för att få tillbaka hjulen i rätt riktning. Fullständigt onaturligt, jag avråder alla (masochister undantagna) från att backa ett släp under de förutsättningarna.

Men spelet försöker i alla fall underlätta för gamepad-bundna. Inställningen icke-linjäritet gör att antalet grader ratten snurras ökar ju längre styrspaken, eller ratten, hålls åt sidan. Behändigt i korsningar, fast direkt livsfarligt när jag sitter och drömmer om roligare spel och autobahn slänger en ganska brant kurva i synen på mig som straff. Där kom svaret på om lastbilen kan vältas – allt som krävs är gamepad, ystra rattutslag och dåliga inställningar.

Föregående Nästa
Haha bra där! 10/03 Jag kanske missade det, men vilken ratt använde du och hur bra fungerade den? (Precis när jag skulle trycka på "Skicka kommentar" så såg jag att recensionen är hela 4 år gammal - jäklar vad tiden går! Men du kanske kommer ihåg ändå? :) ) 09/03 Det här och Farming Simulator 2013 (som jag också gillade!) tog sig ju upp på försäljningstoppen i november någon gång, så det känns som om det börjar bli lite högre klass på 'something sims'. 28/12 @Mats 1) AI:n blinkar på enkelfiliga vägar. Har själv inte sett det på motorvägen. 2) 6-hjuligt chassi gör att du kan ta skarpa kurvor i högre fart utan att välta. 3) Community finns (//forum.scssoft.com/) 4) Jag får in ca 12000-15000/dag från mina anst... 28/12 Skyltningen är f ö en perfekt simulering av vägskyltarna i Stockholm: du vet aldrig vilken fil du ska ligga i förrän max fem meter innan FÖRSENTFANFANFANHELVETESKRASCH! 17/12 Nu har jag också provat några timmar, efter att ha läst PC Gamers smått lyriska recension (engelska PCG då, fast svenska har samma i översatt version). Och jag gillar det faktiskt, lite överraskande. Fysiken är som du säger så pass bra att det faktiskt... 17/12 Asså det är mainstream om man ser på spelhyllorna i butiken, rad upp och rad ner av diverse simulatorer, bus simulator, train simulator, truck simulator, simulator simulator... han klankar inte ner på spelet för att det är mainstream utan han ger kritik... 19/11 Jag använde ett naivt perspektiv, men det betyder inte att genren är mig främmande. Min kritik mot spelet, t.ex. att det är enformigt och att levelsystemet tvingar det att bli ännu enformigare, kvarstår även om man tar bort mina syrligheter. Som jag för... 14/11 Hade gärna läst en recension skriven av någon som faktisk förstår sig på spelet i fråga och varför det överhuvudtaget existerar. Skriver man en recension bör man vara lite open minded eller gilla den typen av spel, annars blir alla recensioner skit. Vem... 13/11 Jag tror att det som upprör folk mest var den (uppfattade) nedsättande tonen mot de som faktiskt gillar spelet. Recensionen kan utan tvekan tolkas som att den dryper av förakt för genren i allmänhet. Själv har jag spelat lite grand av spelet, och jag... 12/11
Skicka en rättelse