Glöm barnsliga ninjor och sladdriga psykopater, mannen som gjorde lönnmördande till en konstform är tillbaka!

Någon borde ha märkt något. Känt lukten. Sett munstycket pumpa gulsimmig vätska på marken. Eller anat oråd när en man med isblå blick smög omkring runt pumparna. Vad var det för silvrigt föremål han hade i näven...?

Men ingen gjorde något, och strax rivs luften sönder till ett eldmoln. Kroppar tumlar genom lågorna, bland dem en nunna i porriga lackkläder. De borde ha gjort något, långt innan de kommer till slutgiltig ro på den svedda marken. De skulle ha stoppat den kostymklädda mannen redan vid bensinpumparna. Men döda kroppar tänker inga efterkloka tankar.

Pruta aldrig, aldrig, aldrig hos bilmekanikern.

Den kan tyckas förutsägbar, rentav banal. Men den artificiella intelligensen lever efter en serie specifika regler. Regler som tydligt bestämmer vem, vilken klädsel och vilka prylar som ska väcka dess väktarsinne. Mannen i kostym borde göra det, men han hade lärt sig reglerna och höll sig på rätt sida av linjen mellan anonym och misstänkt. Därför kunde han pumpa ut bensinen och från säkert avstånd tända den eld som sprängde livet ur porrnunnan och en handfull korrupta poliser som var satta att försvara henne. Att överleva i #Hitman Absolution handlar om att förstå dessa regler och utnyttja dem till bristningsgränsen.

Problemlösaren

Hitman har alltid kretsat kring ett problem och många sätt att lösa det. Som att en person ska avrättas, i fallet med kvinnan vars klädsel säkerligen inte fått påvens välsignelse blev lösningen högljudd. Jag kunde även ha låtit en bomb blåsa ut hennes livsljus, fått fallande cementsäckar att se ut som en byggplatsolycka, satt en kniv i nacken från något mörkt hörn, eller låtit den beprövade pianotråden krama livet ur hennes smala hals.

Så långt spelar Absolution på förväntade strängar, och trots sex långa år sedan senast känns det naturligt att åter ta kontroll över Agent 47. En kontroll som fått bättre flyt och mindre stelhet, även om jag måste stå på exakt rätt plats för att kunna interagera med omgivningen. Men jag rör mig mjukt, pressar mig mot väggen och går hukande fram till en skyddande låda. Slänger en flaska som avleder vakternas uppmärksamhet och hittar nytt skydd i ett tomt rum – en varningstriangel i menyn berättar att här får inte kostymklädda män vara. Ena vakten återvänder. Ett ljudlöst headshot, jag släpar in kroppen i ett tomt skåp och snor kläderna. Triangeln slocknar och mördarodyssén förblir anonym.

Bullriga bössor får anmärkningsvärt mycket plats i vapenarsenalen med tanke på att Absolution är som bäst när det spelas tyst.

47:ans återkomst kantas av konspirationer och storyvändningar, och mordorgien motiveras av jakten på den klyschigt genomonda Blake Dexter (spelas utmärkt av Keith Carradine) som har den genomonda mannens lika klyschigt missfärgade tänder. Storyn håller på sin höjd ljum actionklass och #Io Interactive slarvar med både berättande och teknik. 47:an kan ha bytt kläder på vägen mellan två rum. Vakter hittar gömda kroppar trots att det ska vara omöjligt. Och att gå in i en lokal med hölstrade Silverballer-pistoler för att i nästa scen ha dem i näven för att storyn så kräver stinker unken gårdag.

Föregående Nästa
Har kört det nu ett tag. köpte det för 1vecka sedan. Tyvärr är det välldigt olikgt det det bästa spelet i serien, Blood Money. Och tyvärr så leder spelet av konsol-syndrom till PC. vidare: Varför en massa fåniga poeng tjafs? och div "bonus" saker? det... 31/12 Tack alla som kommenterat om sina upplevelser från spelet. Jag har provat det, men avstår från att köpa det.. 09/12 Jag håller helt med. Jag blev klar med spelet idag och för mig är Blood Money mycket bättre än det här. Grafiken är ju bättre men det måste den ju vara efter 6 år. Detta känns så olikt Blood Money och mer likt tex Splinter Cell som du säger. Det här spe... 25/11 Blev väldigt besviken. Spelet är väldigt likt Splinter Cell, det känns som man ständigt är jagad. Jag vill ha det som i Blood Money, man anländer till en stor plats med många civila och där man ska avrätta en eller flera personer. Fienden upptäcker en... 25/11 Är det ett bra spel ni som har det?=) Har funderat länge på att skaffa det=) berätta gärna vad ni tycker om spelet=) är taggad på att skaffa det!!=) 24/11 Kan inte säga de får en 4a i mina ögon Point systemet och idiotiska checkpoints är väldig iriterande för mig. Kan förstå att man får - Point om man dödar en snut... men - om jag dödar en snubbe som just dödat 5 pers är oki. med all minus får de mig att... 23/11 Prisinfon är en läsarservice som vi lägger in för ungefär allt vi skriver, inte bara i recensioner och definitivt inte bara för storspel. Det är en deal vi har med Prisjakt.nu, inga spelbolag är inblandade. "Historien om..."-filmer kör vi för vissa stor... 20/11 Hm, blir också skeptisk till att recensionen inte ens tar upp den begränsade valfriheten och att man inte längre begår "hits" utan spelar längs en tydligare och mer linjär bana i jakten på ledtrådar. Med andra ord har en del av essensen blivit omstöpt,... 20/11 Jo det är lite oroande. Blir väl som med Max Payne 3, hyfsat spel i övrigt med det är inte Max Payne i ordets rätta bemärkelse. 19/11 Inte en chans! Kartan bör användas minimalt. Har två avsnitt på youtube hur jag spelar (blandat kaos minst sagt). Var dom är får man hitta själv... 19/11
Skicka en rättelse