Flygplan och tanks är blott för balettkrigare - riktiga konflikter löses man mot man med musköt! Om du snöat in på 200 år gammal konfliktlösning och är nyfiken på hur USA blev till är Birth of America kanske värt en närmare titt.

Drygt 200 år som de frias land - USA har ändå en märklig tendens att hamna i krig. Kanske är det en ofrånkomlig konsekvens för en nation där kampen för det man kallar frihet står högt på den politiska dagordningen, eller så styrs landet helt enkelt av folk som inte tvekar att använda de avsevärda militära musklerna för att få som de vill. Amerikas förenta stater föddes hursomhelst ur krig och revolution, och i Birth of America handlar om just detta, konflikterna som la grunden för det som i dag är världens mäktigaste nation.

Vi möter omgångsbaserad strategi av det djupare slaget, med mängder av parametrar att ta hänsyn till innan vändorna verkställs. Två huvudsakliga scenarion står till buds - kriget mellan fransmän och indianer 1755-1763 och det nordamerikanska frihetskriget 1775-1783. Scenarierna är tio till antalet och kan köras var för sig eller i längre kampanjer; trevligt att kunna ta sig an händelserna i valfri ordning, om man råkar vara extra intresserad av vissa delar av den amerikanska krigshistorien.

Te med George W

- två omgångar amerikansk krigshistoria

Visserligen är jag inte insatt i de aktuella konflikterna, men story och strider är såvitt jag kan bedöma hyfsat autentiska. Därmed står de huvudsakliga konflikterna först mellan ursprungsbefolkningen och fransoser, och senare mellan britter och de 13 stater som skrev under oavhängighetsförklaringen, men eftersom vi snackar djuplodande strategi finns även flera andra grupperingar att ta hänsyn till. Den klassiska krigsdimman gör dessutom att du inte alltid vet vad som väntar bakom hörnet, vilket kan göra förflyttningar till en lätt nervpirrande historia.

Varje omgång speglar en månads speltid och alla parter utför sina drag samtidigt. Intressant är att du i fyra steg kan ställa in hur aggressiv eller defensiv en soldatgrupp ska vara, de attackerar därmed inte blint så snart fienden hamnar i blickfånget. Grupperingarna flyttas enkelt genom att dra dem med musen och du slipper bekymra dig om resurshantering - det är krig för hela slanten, även om du kan bygga fort och belägra städer. Överlag är komplext ett gångbart ord. Du ska ta hänsyn till terrängen, ledarens egenskaper, armén måste emellanåt repareras, och så vidare. Trevligt för strateger som gillar djup - men svårbemästrat för noviser.

Både träningsläge och fet manual ingår, men de är till föga glädje för nybörjaren - tutorialen är tämligen värdelös. Det är inte alltid självklart vad symboler och menyer på den funktionella (som i ej på något vis vackra) kartan betyder och med löjligt små och svårlästa popup-texter blir saker och ting onödigt krångliga. Att ett spel är djupt behöver inte innebära att det ska vara svårtillgängligt, eller hur? Det blir inte heller några pluspoäng för de buggiga menyerna, som emellanåt tycks ovetande om muspekarens existens.

Dåtidens krig

- funkar det som nutida spel?

Birth of America är ett potentiellt höjdarköp om du älskar amerikansk krigshistoria, har snöat in på omgångsbaserad strategi och går igång på krångligt gränssnitt. I grund och botten är det ett spartanskt (simpel grafik, snålt med ljud) men ändå okej spel, som med större användarvänlighet hade nått betydligt längre hos övriga spelare. Rekommenderas endast till hårdföra strateger, andra bör tänka både en och två gånger innan köp.

AMD Athlon XP 3000+
Geforce 6800 GT (256 MB)
2 GB internminne