Döden invaderar Wii U. Nattsvarta ZombieU etablerar en gastkramande stämning som bara kan beskrivas med två ord: survival och horror.

Öppnar du valfri encyklopedi och slår upp begreppet "survival horror" borde du mötas av en fet bild föreställandes #ZombiU. För detta är en upplevelse som till syvende och sist handlar om att överleva, om att göra det under mörka, horribla och genomjävliga omständigheter.

Och det kräver det omöjliga: Du måste ha totalt kontroll precis hela tiden. En sekunds distraktion, ett ögonblicks tvivel på dig själv, en kort stund av invaggad falsk trygghet är allt som krävs för att bli indragen i ett ventilationsschakt eller påflugen i mörkret. Det gör ont att dö i ZombiU. Och framförallt – det kostar.

Det här är en zombie. Som vill döda dig. Vänj dig.

Spel anno 2012 håller din hand. ZombiU å sin sida sliter upp din hals. "Retry" och "check points" finns inte i spelets vokabulär. Dör din karaktär är det hans eller hennes definitiva slut. Om du väljer hardcore-läget är det till och med ditt slut. Men riktigt så oförlåtande är inte standardformen.

Livet efter döden

Första gången jag mötte den köttiga döden var när Riley, mitt kraftpaket till karaktär, ryckte tag i en låst dörr och ett alarm började genljuda på en av Londons oräkneliga bakgator. Bakom mig hördes hasandet och stönandet från en mindre armé. Och framför mig hörde jag hur någon – eller något – bankande med frenesi på den låsta dörren. Jag blev apatisk, torr i munnen och när Riley till sist fick upp sin nerblodade cricketklubba var det redan försent.

Historien för Riley är över men för Gabriella Phillips har den inte ens börjat. Vyn skiftar från bakgatan till ett fabricerat högkvarter en bit därifrån. Varje själ – och du lär spela som många – börjar sitt mardrömslika äventyr i Shadwells tunnelbana; en någorlunda trygg bas med tältsäng, några monitorer kopplade till övervakningskameror och en tung låda med plats för sådant din ryggsäck inte rymmer.

Vansinnesskjutning slutar ofta med en vansinnig död.

Något sådant lyxproblem har inte Gabriella. All ammo, skjutvapen och förbandslådor ligger i väskan som hennes föregångare bar med sig. Enda sättet att återfå dem är genom att söka upp din senaste dräpta karaktär, som i detta fallet är Riley. Gaby tvingas kämpa sig tillbaka till den överfulla bakgatan, kämpa mot de som blev slutet för min förra karaktär – och till sist möta vandrande döda Riley. Du måste, och det här låter makabert, döda dig själv. Misslyckas du går utrustningen förlorad för gott. Och ordet vi söker är: oförlåtande.

Berättelsen är till en början abstrakt och genomgående har jag känslan av den är blott ett instrument, en ursäkt för att skicka oss rakt ner i survival horror-helvetet: kloakerna, en livsmedelsbutik och postapokalyptiska Buckingham Palace. Och det är inferno av död och förruttnelse som kommer kräva ditt liv gång på gång.

Föregående Nästa
smärtan som infinner sig när din karaktär som är uppe i 8k poäng dör pågrund utav något jävligt dumt misstag, typ råkade backa in i ett hörn med massa zombies i närheten xD 10/12 Jepp det håller jag med om. Lite stålrör, kanske ngn brandyxa osv. 08/12 Det borde dock funnits fler meleevapen. Jag har svårt att se det realistiska i att det bara finns en sak i hela staden att slå folk med. Skjutvapen har jag inga problem att det finns lite av men just meleevapen skulle det gärna kunna finnas variation... 08/12 Var glad att det ens finns vapen, Att ha tusen olika vapen skulle vara orealistiskt och tråkigt. Man väljer ut ett favoritvapen och skiter i alla andra så som man gör i alla fps spel, Spel blir oftast mycket mer skrämmande om dom inte proppas fulla med... 08/12 4 av 5 låter rätt. Det är svårt som attan och riktigt stämningsfullt. Man ska absolut inte köpa det om man tror det är ett actionspel för det är det inte. Det bästa sättet att överleva är att undvika slåss. 08/12 Tur att smaken är som baken då! ;) Är man oldschool så är man, det mer lugnare tempot passar mig utmärkt för att inte tala om svårighetsgraden. Ingen klagade på när RE1 släpptes, trots "clunky" styrningen. 08/12 Skulle säga att ZombiU har fått bra betyg i genomsnitt: http://www.metacritic.com/game/wii-u/zombiu 08/12 Himla kul spel det här, har själv hunnit spela några timmar av det 08/12 Japp det har jag då jag har en kompis som köpte skiten på release. Inte ens han tyckte det var särskilt bra och då är han extrem fanboy.... 08/12 Vi drömmer alla fortfarande om den stora dagen vi till slut uppnår den objektiva recensionen. 08/12
Skicka en rättelse