På samma sätt de tänkte nytt med World in Conflict sätter Massive Entertainment sin prägel på Far Cry 3:s multiplayerpangande.

Att testa multiplayer i spel som inte har släppts är alltid problematiskt. Servrar måste vara igång, recensionskoden kompatibel och framförallt måste det finnas folk att spela mot. Inför släppet av #Far Cry 3 gjorde #Ubisoft mycket rätt, med ett flertal multiplayersessioner inbokade veckan innan publicering. Vi hade dock inte möjlighet att närvara på någon av dem och valde därför att recensera singleplayerkampanjen och känna på flerspelarläget efter release. Där är vi nu.

Upp till kamp

Som du säkert känner till vid det här laget utvecklas Far Cry 3:s multiplayer av svenska Massive Entertainment i Malmö, som sedan fyra år tillbaka är helägda av Ubisoft. Och på samma sätt som de tog sitt eget grepp på realtidsstrategigenren med #Ground Control och #World in Conflict innehåller flerspelarläget ett par detaljer som höjer det utöver den standardmässiga serverpangandet.

Överraskande

Den första överraskningen är dock inte något speltekniskt utan att Domination lockar fler spelare än Team Deathmatch, som annars brukar vara förstahandsvalet för många. Det är en variant på Battlefields Conquest, du ska kontrollera tre punkter på kartan och det lag som har det oundvikliga övertaget tippar över en vågskål till sin fördel. Detta svänger såklart fram och tillbaka under matchens gång och så länge ett lag inte är väldigt mycket bättre har det en tendens att vara spännande ända in på slutsekunderna.

Linbanor - skoj men ganska menlöst

Domination numera är en given klassiker i multiplayersammanhang men det är i Firestorm Massive visar prov på det jag nämnde tidigare - att de vågar och kan se nya möjligheter. Båda lagen har två bensintunnor de måste beskydda, lyckas fienderna sätta eld på dem startar bränder överallt och matchpremisserna ändras. Istället blir det en kamp om centralt belägna radiostationen. Om pyromanerna lyckas kontrollera sändaren kallas ett flygplan in som dumpar bensin på infernot, vilket avslutar matchen, men om det andra laget lyckas kämpa sig tillbaka nollställs matchen. Banorna i Firestorm är överlag mindre och redan i förstaläget blir det intensivt. När alla har samma mål att bråka om uppstår ett behagligt kaos.

Transmission har också ett intressant upplägg, där nya kontrollpunkter dyker upp slumpvis för att sedan försvinna och det gäller såklart att kontrollera dem så lång tid mycket som möjligt under matchens gång. Antalet spelare har där, en vecka efter släppet, varit för lågt för att kunna testa ordentligt.

Föregående Nästa
Tycker FC3 mp var grymt dåligt, hur de får en 3a likt Chivalry är beyond me, men reviews är ju subjektiva. (Tycker förövrigt Chivalry var/är grymt bra och förtjänade långt mer än en 3a) 06/12 Gillar konceptet att recensera SP och MP för sig. Slår vad om att majoriteten av de som lirar CoD t.ex inte ens rört SP. Iaf 80% av de som jag känner struntar i SP. Två recensioner gör att man kan läsa om det man själv tycker är intressant och vill foku... 06/12 Visst insåg jag att det var fel. Därför jag editerade. Anledningen till att jag inte tog bort det var för att då skulle ju aldrig du skriva! 06/12 Vad har du för rigg? P-versionen flöt på bra men den köpta krashar ofta. Multiplayer har jag jag läst på Ubisofts forum att det krashar ännu oftare. Men du har väll tur eller monster-rigg. Själv har jag I7 3,6 Ghz och ett GTX 590 dubbel GPU. 06/12 Efter en hel del meckande och tid fick jag igång singelplayer, helt underbart spel när det funkar :P och efter senaste patchen kunde jag även lira multiplayer. Tycker faktiskt multiplayer är riktigt roligt :) 06/12 Stooort plus på Nelfie. Man gör en riktigt nice värld med skitfina funktioner osv, sen pressar man in coopen i en snitslad bana med on the rail non-step fiender.. Blä. 06/12 Så du klagar över folk som klagar på andra som klagar, sen editerar du ditt inlägg där du även är medveten om att du klagar på de som klagar på de som klagar. Och ingenstans under detta insåg du att det var fel och tog bort ditt inlägg. 06/12 Folk klagar. Sen så klagar folk över folk som klagar. Och så är en ond spiral igång. Om folk inte hade börjat klaga från början hade det inte hänt. Dock så hade det aldrig FORTSATT om folk inte hade klagat på de som klagar. Båda delar är helt onödiga.... 06/12 Jag måste personligen säga att Coop multiplayer delen var ett riktigt bakslag efter att jag spelat Singleplayer, jag har aldrig förstått spel som bygger på en open world vill trycka in flera spelare i små A till B banor med obegränsade fiender tills mål... 06/12 wic hade väldigt mkt spelkänsla .. tror inte dom klarar göra om den bedriften 06/12
Skicka en rättelse