Forge fann sin väg in på Steam genom Greenlight i slutet av 2012. Kan denna mmo-inspirerade onlineshooter vara någonting att påbörja det nya året med?

Söker man innovationens frälsning kan man hitta den hos indieutvecklarna som ofta ser på speldesign med nya, pigga ögon och inte räds att testa nya idéer. Listan över fantastiska spel från små spelskapare är lång, men lika många gånger går någonting dessvärre förlorat när spännande koncept ska förvandlas till spelbara produkter. Här kommer Forge in i bilden.

På pappret är Forge mitt drömspel. Jag älskar tävlingsandan och adrenalinet från onlineskjutare och tackar aldrig nej till rollspel där jag får leka Gandalf tillsammans med mina vänner. Så när Counter-Strike och World of Warcraft skaffade ett kärleksbarn och adopterade bort det på Steam fanns det anledning att plocka fram plånboken.

Fus Roh Dah?

I Forge tjafsar två lag med varandra i klassiska spellägen som team deathmatch och fånga... artefakten. Att låta magiker, jägare, shamaner, lönnmördare och någon som stulit den ikoniska Skyrim-dräkten göra upp på internet är förstås en mycket god idé. Likaså att sammanfoga sikte och reflexer från fps-genren med lummiga skogar, förrädiska ruiner och klassförmågor från mmo-spel. Så vad är egentligen problemet?

Nära skjuter ingen hobbit

Liksom många andra mindre spelstudios lanserar Dark Vale Games ett spel under ständig utveckling, vilket medför att Forge i skrivande stund inte är färdigt. Det syns tydligt i menyerna där många funktioner, som till exempel server browser, är retsamt gråmarkerade och ej går att klicka på.

Spelets tutorial är oinspirerad, vissa förmågor är buggade och klasserna känns obalanserade. I kombination med fyra högst medelmåttiga kartor och ett spelsystem som allt för ofta mynnar ut i “störst zerg vinner” är det svårt att tycka om Forge. Gillar man shooters finns det bättre alternativ och mmo-fantasterna kommer sakna djupen från sina spel. Ändå finns det skäl att se ljust på framtiden.

Hjälp det brinner va!

För själva grundtanken är det absolut inte något fel på. Dessutom är betalningsmodellen beundransvärd då en engångskostnad är allt som krävs. Månadsavgifter och de ack så vanliga pay-to-win-doftande microtransaktionerna lyser med sin frånvaro. Spelmässigt är fokuset på samarbete stort, med många förmågor som hjälper lagkamraterna och banar väg för intressant klanspel. Men för att nå dit krävs mer polering och roligare kartor – innan dess är Forge inte någonting att hetsa upp sig över.

Hur har det påverkat? Du får gärna utveckla detta, för vad jag minns så har spel släppts ofärdiga till fulltpris ganska länge nu... Det är knappast så att Notch uppfann att sälja ofärdiga spel, han påstår dessutom inte att spelet är färdigt, folk vet... 08/01 Du tog just tronen som dagens tratt och petade ner kill455 till en andra plats! Klart det har påverkat men det gör ju inte Notch till en "Idiotisk Svensk", för i helvete.. 07/01 Spelet borde få ett extra plus då det inte är en militär shooter. 07/01 Tycker spelet är kanon. Så värst buggigt är det inte heller. Har inte stött på många överhuvud taget. I jämförelse med EAs spel "hostbf3host" så är spelet inte alls i närheten av att vara buggigt. Spelet bygger på teamplay där av zerg vinner. Ännu bättr... 07/01 Klasserna är ganska exakt vad man kan förvänta sig. Pathfinder är en hunter som skjuter med båge och lägger fällor, pyromancer är en eldmagiker, shaman healar, warden är tank/buffer och assassin smyger runt och slåss med kniv. Ungefär som i alla fantasy... 07/01 Tycker inte heller att det är samma sak. Men det har påverkat, säg inte emot. Bli mer upprörd över att jag stavade ett ord fel SNÄLLA. 07/01 Du kan väl i alla fall skriva hans namn rätt när du förolämpar honom? Och vad var så dumt med det? Man betalade mindre för alphan än fullversionen, han fick feedback och se på spelet nu, själv tycker jag det är riktigt bra. Han påstod väl aldrig att spe... 07/01 Spelet har helt klart en ny sorts spel känsla. Har inte så mycket spel tid i forge just nu, och det är North-America som har serverar med många spelare. När man avslutar spelet står det att dem jobbar på att genomföra 'ability customization, additional... 07/01 Recesionen missade att skriva något om karaktärs klasserna (förutom att de var obalancerade).. är det mage, rouge & tankig knight som man kan förvänta sig eller innehåller spelet nån överaskning eller något som känns unikt? hur många klasser etc.. är... 07/01 riktigt bra recension, själv tycker jag att spelet e helt okej men som sagt dom behöver fixa det känns nästan som en beta. 07/01
Skicka en rättelse