Inte nog med att flygsimulatorer är svårbehärskade, Microsofts senaste skapelse kräver dessutom en duktigt fet dator. Är allmänheten verkligen mogen för detta undersköna kraftpaket?

Så var det då dags för en ny instans av geekmätaren numero uno - Microsoft Flight Simulator X. Denna livskraftiga tolkning av civilflygandets vedermödor (hädanefter förkortad till FSX) är inne på tionde upplagan. I The Sims-tider som dessa låter det kanske inte så märkvärdigt, men eftersom den första delen dök upp för nästan 25 år sedan är den en av spelhistoriens äldsta serier.

Light eller fullvuxen

- more is less money

Innan du plockar fram plånboken måste du välja mellan två versioner, Standard eller Deluxe Edition. Grundinnehållet är detsamma, den senare kan jämföras med en expansion inbakad direkt i originalspelet. Prislappen blir därefter, en eller två hundralappar skiljer. För detta får du betydligt mer innehåll: 24 flygplan/helikoptrar (18 i standardversionen), 45 högdetaljerade flygplatser (mot 40), 38 städer med extra krispig grafik (28) och drygt 50 uppdrag (30). Därtill ingår utvecklingsverktyg, tre plan med toppmodern "glascockpit" och möjlighet att agera trafikledare från ett kontrolltorn. Är du flygtok (klart du är - du läser ju fortfarande) är de extra slantarna väl investerade, även om moddfolket troligen slänger ihop alternativa lösningar inom en snar framtid.

   

Nyheterna återfinns på tre huvudsakliga områden: uppdrag, onlinespelande och grafik. Uppdragsdelen är indelad i fyra svårighetsnivåer. Den enklaste är i stort sett introduktion till de olika luftfarkosterna och grundläggande träning. Det blir snabbt mer komplicerat när du väljer en högre svårighetsgrad; redan på nästa nivå väntar mörkerflygning och landning med jetplan på en flygplats tätt omgiven av skarpa berg. Senare får du ta itu med instrumentmanövrering, trafikpilotande, trickflygning (landa på ett busstak, bland annat) och skräckupplevelser som att motorn havererar tätt över Alperna. Tack vare variation och pedagogiskt upplägg är uppdragen synnerligen trevliga. Ett välkommet tillskott till friflygningen, där du för övrigt kan slänga in diverse utmaningar i form av komponenter som havererar efter viss tid.

Onlinedelen bjuder två stora nyheter. Den första är möjligheten att flyga tillsammans med en annan person, vilket öppnar flera spännande möjligheter. Först och främst lämpar det sig ypperligt för erfarna piloter att vägleda noviser, men det går också utmärkt att dela på pilotens bördor, exempelvis att en sköter själva flygningen medan den andra tar hand om radio och navigering. Nyhet nummer två är att du kan sätta dig i flygledartornet och dirigera trafiken. Tro mig, detta är inget du bemästrar i brådrasket. Komplexiteten är svindlande; du ska kommunicera med piloterna, guida dem till start och landning, vägleda dem under flygning, få dem att hitta rätt på flygplatsen, med mer - allt medan du håller reda på anropsnamn, koder och pratar begripligt flygspråk. Inbyggt voice over ip-stöd och utförlig information i spelets huvudmeny underlättar, men detta är ändå något som bäst lämpar sig för de riktigt stora entusiasterna.

Föregående Nästa
jag skaffade en dator med en AMD Athlon 64 X2 6000+ på 3Ghz och ett Geforce 8800GTS med 320MB och för mig hackar det fortfarande över stora städer på de högsta inställningarna men annars är det ett riktigt bra spel 19/08 För fyra-fem år sen när jag började hänga runt på FZ hade alla recensenter ganska feta dator riggar med det allra senaste delarna eller näst intill.. Nuförtiden sitter mer eller mindre alla på föråldrade datorer som inte varit moderna på 1-2 år.. Hur... 28/10 FSX är ett skämt. Man kan inte utveckla ett system för eventuell framtida hårdvara/ramverk. 2 år framåt dessutom. Vad ska man ha tills dess då? Vänta med att släppa fanstyget istället. Egentligen är det bara gamers som går på sånt - och accepterar det.... 28/10 (Att kalla texture repaint's för flygplan är väl att ta i va?) Mitt tips: Var nogranna med att installera ALL hårdvara först innan ni påbörjar installationen/aktiveringen av FSX, ni har BARA 2 aktiveringar! http://www.fz.se/forum/thread.fz?id=7228 teX;... 28/10 Det finns inga dåligt optimerade spel, bara dålig hårdvara. Frågan är bara vilken hårdvara utvecklarna hade eftersom de tydligen inte har haft några problem. Eller så kommer det snart en patch som fixar att renarna inte behöver bajsa ifall de är utom... 27/10 Men moget att släppa spelet då om det blir bra flyt i spelet först när dx10 kommer. 26/10 Min opteron 170, 3 gig ram och X850XT dator fixade inte det här alls. Inte ens spelbart och extremt fult samtidigt. Av screenshotsen att dömma är det riktigt snyggt men som det såg ut på min dator så var det ungefär samma klass som flight-simulator 98,... 26/10 Demot funkar klockrent på min burk.. men demo är demo och vissa saker var ju begränsat. Oavsett så är det ett grymt spel (eller simulator eg.). Creds till MS för detta! Man kan gnälla på mycket men spelet gör beräkningar utöver det vanliga i detta spel/... 26/10 Jo det kräver väldigt väldigt mycket, okey nu är det nytt och det lär ju komma drivrutiner som gör så det flyter på bättre, men på när jag ställde in allting på "Ultrahigh" fick jag unka 20fps, men sammtidigt har jag kört det på en annan dator med 12fps... 26/10 Tja, tydligen kan jag tillräckligt mycket för att kunna skriva djuplodande grafikkortsrecensioner och artiklar om nya tekniker. ;) Det jag syftade på var främst den grafiska delen; därav diskuterade jag den grafiska förmågan i FSX. Självfallet så belast... 26/10
Skicka en rättelse