Efter en tid ute i kylan har Creative fått nog. Nu vill de åter tillhöra gräddan av ljudkort. Och Creative sade: Varde ljud, och det var ett ZxR-ljudkort.

Monsterbilen Lamborghini Aventador LP 700-4 har 700 hästkrafter, maxar 350 km/tim och tar 0-100 km/tim på 2,9 sekunder. Ljudkortet Creative Sound Blaster ZxR består av två ljudkort, dubbla fyrkärniga processorer och möjlighet att i realtid skapa ett virtuellt surroundsystem med några hundra högtalare. Monsterljudkort? Det kan du hoppa upp och sätta dig på.

Creative har spenderat en tid ute i kylan med sina ljudkort, mycket för att tidigare kort baserades på protokoll som försvann i och med Windows Vista vilket ställde till med en del trassel. Nu är man tillbaka igen och det med råge. Nu krävs det att du har Windows 7 eller Windows 8, sitter du med något äldre är det du som är ute i kylan. Sound Blaster ZxR består av två ljudkort som förbinds via en kabel. Det är däremot bara huvudkortet som behöver en PCIe-slot, det mindre extrakortet behöver bara en plats för att du ska nå portarna på kortets baksida.

På de två bakstyckena trängs utgångar för analogt surround, en optisk TOS-utgång och en optisk TOS-ingång, analoga RCA-ingångar samt 6,3 mm-kontakter för hörlur och mikrofon.

Problemet är att när man tittar på siffrorna framstår inte ZxR som det kraftfulla ljudkort det egentligen är. Visst, 124dB SNR är en av marknadens bästa, men sedan ser det ganska vardagligt ut. 16/24 bitars samplingsfrekvens för uppspelning upp till 192kHz och för inspelning upp till 96kHz. En frekvensrespons på 10 – 90000 Hz. Stöd för lurar både på 32/330 ohm och på 600 ohm. I princip standardsiffror som går att hitta på andra ljudkort, om än inte allting samtidigt. Så vad är det som är så speciellt? Enkelt uttryckt: musklerna. Sätt i en snabbare processor i en dator, och du får en likadan dator fast kraftfullare. Du får inte högre upplösning på skärmen, mer minne eller fler usb-portar. Däremot gör processorkraften att programmen i sin tur kan göra mer på samma tid som innan. Och det är vad ZxR gör, den tar standardsiffrorna på en svängom som få, om ens några, andra ljudkort orkar.

Det handlar om bearbetning

Ett ljudkort bearbetar och arbetar givetvis med allting i realtid, så det hänger på hur mycket det hinner göra i realtid. Ett talande exempel är funktioner som i den medföljande programvaran kallas SBX Pro Studio. Om du använder höglurar som av hävd och tradition brukar ha två element, kan ljudkort bearbeta ljudkällorna i exempelvis ett spel, räkna ut var de befinner sig i förhållande till dig, och på så sätt skapa ett fejkat surroundljud. Det går att göra på samma sätt med högtalare, men ZxR kan utnyttja ett 5.1-system och skapa virtuella högtalare som placeras mellan de fysiska för att skapa mjuka övergångar mellan högtalarna. Inte för att du lär höra någon skillnad på ett 60.1-system eller 250.1-system, men varsågod att testa: ZxR levererar. Detta samtidigt som den ger ljudet ett ökat klangspektrum, ger en dynamiskt balanserad bas mellan basenheten och satelliterna, anpassar volymen om du till exempel vill lyssna på låg volym på natten utan att förlora balansen mellan registren, samtidigt som den filtrerar ut och förstärker dialog för att du lättare ska höra vad som sägs. Allting samtidigt och i realtid. Och det fungerar för både spel, musik och film.

Det ser ut som en enkel volymkontroll med lättillgängliga kontakter för headset, men innehåller två mikrofoner och kan användas som handsfree med inbyggd brusreducering.

En av få riktigt spelinriktade funktioner är en gammal Creative-klassiker: Scout Mode. Det fungerar som ett par cyberöron som förstärker ljud så att du lättare ska höra var fiender befinner sig. Missta inte detta för att bara höja volymen, för Scout Mode höjer volymen olika mycket beroende på hur långt bort från ljudkällan du befinner dig. Längre avstånd, proportionellt högre volym. Ljudbilden blir givetvis inte speciellt naturtrogen, men i tuffa strider kan skillnaden mellan att vinna och få en kula i huvudet vara om du hör fienden. Scout Mode gör precis detta, det hjälper dig vinna.

Att ljudkortet har 128 ljudkanaler gör ju också sitt till för att bygga upp "större" ljudbilder i spel, helt enkelt eftersom det kan spela upp fler ljud samtidigt.

Det krävs en del förkunskaper för att kunna utnyttja de finare aspekterna av ljudkortets konfiguration, men skam den som ger sig.

Sound Blaster är ett ljudkort som är tillräckligt kraftfullt och tillräckligt flexibelt för att kunna klara i princip allt både vanliga och en del ovanliga användare önskar sig och audiofiler kan kasta på det i uppgiftsväg. Visst har det en del saker som man inte blir extatisk över, kontrollpanelen kunde har fått en del extra putsning och en del funktioner är lite väl kryptiska. Att prislappen framstår som ganska svulstig på runt 2000 spänn – tja, smakar det så kostar det. Medan många kastar lystna blickar på grafikkort i de prisklasserna är det inte mer än rätt att även kasta lystna öron på det här ljudkortet.

var e 7.1 portarna....kommer nog aldrig mer köpa en creative produkt inte ens nu fungerar mit X-fi ordentligt mitt 7.1 ljud funkar inte men 5.1 fungerar, det är inte fel på högtalarna.....fixa drivrutinerna nån gång? 20/03 Ja hur Xonar Phoebus funkar har jag ingen aning om och det är säkert så som du säger men det betyder ju inte att ACM:en som skickas med Zx/ZxR arbetar på samma sett. "Sound Blaster-strålformsmikrofonen är utformad och finjusterad för handsfree-chatt.... 20/03 Så här står det på ROG Xonar Phoebus-sidan jag länkade till iaf: Med extern mikrofon En smart algoritm analyserar ljud från både den externa mikrofonen och en av minimikrofonerna på kontrollenheten för att filtrera bort externa ljud. 20/03 Tror att noicecanceling i acm:en är dedikerad enbart för just dom mikrofonerna. Sen finns det ju mjukvaru noicecanceling som jobbar med ditt headset. Notera att jag tror det är så det funkar :-P 19/03 Fungerar precis som på mobiltelefoner, du har en mikrofon som du pratar i och en annan placerad lite längre bort (t.ex vid örat när det gäller mobiltelefoner) som fångar upp bakgrundsljud och så filtrerar den bort det från huvudmicken. Det är inte ens... 19/03 Angående micken så skulle jag nog säga nej och fråga Hur du tänkt det skulle funka. I övrigt så hänvisar jag till min post på sweclockers. :-) http://www.sweclockers.com/forum/52-nyhetskommentarer/1159744-creative-slapper-sound-blaster-z-nya-ljudkort-sp... 18/03 Scoutmode är väl lite fuskigt, är som wallhack fast för ljud. :) Ser bra ut hur som helst, men hur är det med ljudbögeriet, är det i samma klass som Asus Xonar STX? Vill ju inte göra ett nedbyte om jag nu skulle få för mig att skaffa det där! :) Hur fun... 18/03 Har sällan drivrutinsproblem vad det än gäller faktiskt vilket känns skönt eller vad säger du Dr. Alban? "Stabilt som fan" 16/03 Creative har haft väldigt bra hårdvara i sina dyrare kort ända sedan de köpte E-MU och lanserade AWE-serien. Problemet har dock alltid varit drivrutinerna, som varit något av det mest vedervärdiga jag har varit med om på en dator. Jag har svårt att tro... 16/03 Visst vore det nice, men jag tror inte vi kommer att få se (höra) det på länge. http://www.reddit.com/r/truegaming/comments/126fjp/why_isnt_binaural_audio_used_in_gaming/c6sp33r 15/03
Skicka en rättelse