Den är här nu, den stora återkomsten. Lara Croft bryter med det gamla, omfamnar det nya och levererar det bästa Tomb Raider-spelet på sexton långa år.

Hon vänder det förflutna ryggen. Men innan hon gör det ger Lara Croft fingret åt de trötta uppföljarna, hon drar ett streck över tidningsomslagen, himlar med ögonen åt Hollywoodfilmerna. Lara Croft vill inte längre förknippas med Angelina Jolie, hon vill vara mer än en sexikon, mer än en booth babe. Hon vill börja om – bara vara Lara.

Att "reboota" blir allt vanligare, som en enkel utväg när spelmakarna målat in sig i ett icke-kreativt hörn. I nio fall av tio blir också omstartsförsöken tafatta. Det blir liksom inte särskilt relevant när man egentligen gör del fem och väljer att kalla den för ett nytt original. Inte heller blir det originellt.

Efter sju trötta uppföljare ska Tomb Raider bli relevant igen.

Men jag har haft ögonen på #Tomb Raider. Ända sedan #Square Enix och #Crystal Dynamics bad mig "glömma allt du tidigare visste om serien" har jag hoppats. Men också tvivlat och ifrågasatt. Passande nog är tvivel och ifrågasättande känslor den unga, oerfarna arkelogen Lara också bär på.

Jag har spelat inledningen säkert tre gånger vid det här laget, ändå är den lika knäckande varje gång. Den som visar hur den oförstörda Lara spolas i land på en ö i Dragon's Triangle, hur hon ser sina vänner, skriker efter deras hjälp. Hon tror hon är svag, men inom henne finns en överlevare som väntar på att födas. Lara lider, både själsligt och fysiskt. När hon blir tillfångatagen hinner hon tända eld på sig själv, få låret genomborrat av en rostig spik och sånär krossas av flera stenbumlingar – allt inom loppet av femton minuter.

Det tar lika lång tid för mig att glömma alla uppföljare som släppts sedan 1996. För mig är detta det riktiga #Tomb Raider 2, och är nog det finaste betyg jag kan ge.

En otäck sida av gravplundrande

Laras äventyr vilar på många stabila grundpelare. Att kalla det enbart för ett actionäventyr känns torftigt. Så jag gör inte det. För det finns ställen som andas survival horror, bara för att ta ett exempel. Jag pratar inte om billiga gubben i lådan-moment, utan sådant som är otäckt på riktigt. När Lara smyger sig genom ett labyrintliknande grottsystem flankeras hon av burar som innesluter fångar. De har tappat all form av mänsklighet, stirrar med tomma ögon på Lara, rabblar ur sig osammanhängande monologer.

Och det är vackert. Min gud, när jag blickar ut över skeppsvraken, alptopparna och de asiatiska templen blir jag nästan religiös.

Vyerna du och Lara bjuds på är hisnande. Milt uttryckt.

Jag och Lara besöker gravkammare, ramlar i en sjö av blod och in i ett varggryt vars golv täcks av benknotor. De levande ljusen fladdrar i vinddragen, kastar långa skuggor på märkliga ritualer och öns mysterier. Parallellerna till Lost har dragits både en, två och tjugo gånger. Det är inte alls en orättvis jämförelse. För den ön liksom denna tycks ha ett eget liv, agera bortom naturlagarna.

Att gå in närmare på detaljer vore att göra dig en otjänst, men låt mig säga så här: Myten om Yamatai är en perfekt fondvägg för ett många gånger mästerligt äventyr. Det är en otippad legend och inte ännu ett Atlantis eller El Dorado.

Föregående Nästa
Multiplayer är otroligt kul må jag säga! 29/03 Spelade klart storyn några dagar och är inte besviken. I vissa fall blev man smått trött på alla "Mash E" men tycker dessa QTE gav ganska bra inlevelse ändå. Storyn vad helt klart underbar och alla nya områden var riktigt häftiga, gillar gameplayet och... 24/03 Stundtals löjligt mycket kameravinklar och fokus på Laras bröst. 15/03 Jag gillar dom gamla spelen och detta. Visst hade dom kunnat göra spelet bättre för inga spel bli 100% bra. Men var glad att du fick detta spel? Dom har lagt ner mycket tid och för mig är det bara kul med filmer. Eftersom det är mindre problem i spelet... 10/03 Idd, varenda QTE fick mig att börja tugga fradga! Avskyvärt, meningslöst och frustrerande. Men i övrigt ett bra spel, bästa på länge i serien, i och för sig vad de inte så svårt. 10/03 Hur mycket fick du betalt för att skriva den artikel? Spelet är ju ett skämt. Pusslen är skitenkla har inte varit fast mer än 2-3 min en endaste gång. Vapnen är tråkiga, gamla reliker och en pilbåge som magiskt förvandlas efter ett tag (hitta skräp så... 07/03 Synd att det är fullt av rutten QTE, tamefan det sämsta skit som hänt spel någonsin. Helt okej spel annars. 07/03 Ska nog testa detta! :D 07/03 Helt klart ett bra spel och en skön reboot på Tomb Raider. Visst det har sina små brister men mycket av känslan och hur spelet utspelar sig gör att man kan se förbi småsakerna. Sitter lika klistrad nu som jag gjorde första gången 1994 när polaren införs... 05/03 Jo det har jag men är det inte rätt självklart att en som jobbar med sånt här inte bryter en sådan, dom blir svartlistade om dom gör så och mer eller mindre portade från branschen. 05/03
Skicka en rättelse