När Ensemble lades ner trodde många att hoppet var ute för Age of Empires. Men tiden ville oss väl och nu är det hög tid att HD-återvända till seriens höjdpunkt.

Det är fjorton år sedan #Ensemble Studios brakade loss på RTS-scenen med mäktiga #Age of Empires II. Det har hänt mycket med genren sedan dess, men spelet brukar fortfarande pratas om med värme när vi minns svunna tider.

Och nu ska vi tillbaka. Det är #Hidden Path Entertainment som fått äran att HD-uppdatera klassikern för 2000-talet, och med spel som #Defense Grid: The Awakening och både #Source och #Global Offensive på meritlistan borde de väl vara mogna att ta sig an uppgiften. Det visar sig delvis vara rätt.

Grafiken är på gott och ont väldigt lika den vi såg för femton år sedan.

Titeln är aningen missvisande, för spelet innehåller inte bara grundspelet The Age of Kings utan även expansionen #The Conquerors. Det gör att det finns en imponerande mängd material redan från början i och med nio kampanjer och arton olika civilisationer.

Evolutionen har kommit ganska långt med RTS-genren sedan Age of Empires II var aktuellt. Eftersom denna version med avsikt inte gör ett jota för att modernisera spelet rent gameplay-mässigt, gör det också att innehållet kan kännas ganska avskalat jämfört med många moderna spel. Om det hade varit ett skitspel hade det varit beklämmande, men det visar sig att spelet håller än i dag. Det kan kännas sparsmakat, men känns också rakt på sak och trasslar inte till saker och ting.

Verkligheten slår hål på skrytet

I grunden är detta precis vad det utger sig för att vara: Age of Empires II. Men, tack vare en ny spelmotor och tidens allmänna landvinningar, uppdaterad med högupplöst grafik och lite bättre visuellt lull-lull med vatten-, ljus- och eldeffekter.

När det gäller grafiken låter skrytet bättre än hur verkligheten ser ut. I många avseenden ser det bara ut som gammal grafik i hög upplösning; det vill säga att de har dragit upp upplösningen på gamla lågupplösta texturer. Det finns fortfarande en viss suddighet och grynighet i grafiken, och inte heller animationerna har dammats av speciellt mycket. Generellt sett ser det hästlängder bättre ut än för fjorton år sedan, men fortfarande inte riktigt som 2013. En kul detalj är att den nya grafikmotorn gör det möjligt att spela i fönsterläge inklusive stöd för flera skärmar. Det är dock knappast det nödvändigaste man kan tänka sig, utan mest en kul detalj.

Eyefinity med tre skärmar och en upplösning på 5760x1080 pixlar. Knappast nödvändigt – om du inte har möjligheten att skryta förstås.

Kampanjerna till trots är det multiplayer som jag dras till, vilket gör det extra trevligt att det finns så många olika civilisationer. Varje civilisation har ett par specialdetaljer som ger denna lite andra förutsättningar jämfört med de övriga gängen. Inte tillräckligt stora för att stjälpa balansen i spelet, utan mest för att ge dem en annan "smak". Ta sedan åtta spelare, dela in dem i lag om det känns aktuellt, och kasta ut dem på en karta och se vad som händer. Och det är här jag tycker att det är så bra att spelet är så enkelt i sitt upplägg: Alla kan lära sig även om man aldrig spelat ett RTS tidigare.

De riktigt stora förändringarna ligger i att utvecklarna valt att krypa till sängs med Steam. Det finns många Steam-hatare därute, men personligen tycker jag att det är toppen. Achievements och topplistor bryr jag mig visserligen inte speciellt mycket om, men matchmaking-system och röstchatt fungerar klanderfritt. Extrafunktionen som jag hoppas kommer att bli riktigt stor och ge spelet ett långt och rikt liv är att man också har inkluderat Steam Workshop. Möjligheterna kan bli nästan hur stora som helst, inte bara med kartor och kampanjer utan även ombyggd AI – eller vad nu kreativa hemmapysslare kan åstadkomma.

Arton olika civilisationer finns att välja och vraka bland. Det är många!

Men, för att återgå till inledningen, hur var det nu med att Hidden Path Entertainment bara delvis var mogen uppgiften? Det är många som har förhandsköpt spelet som fått problem som gjort spelet i princip ospelbart, främst en konstant skärmuppdatering på 10-20 FPS och multiplayermatcher där spelen tappar synkning. När detta skrivs har det fortfarande inte kommit något patch och ingen hjälp att få, men jag utgår från att det kommer att lösas.

Men jag vill poängtera en sak: Under hela mitt testande har jag inte råkat ut för ett enda problem, och jag baserar min bedömning på mitt bekymmersfria spelande. Det finns dock en risk för att du kan råka ut för ett spel som är i det närmaste ospelbart. Låt oss hoppas att problemen fixas i brådrasket, för det här är RTS av den gamla skolan som alla bör uppleva.

Skicka en rättelse