Från att ha utforskat nutiden i Call of Duty 4 tar nästa del i serien oss tillbaka till rötterna - andra världskriget. Så putsa kängorna och ladda din M1 Garand för nu är Call of Duty: World at War här!

#Activision har fått för sig att det ska komma ut en ny del i serien varje år, där #Treyarch och #Infinity Ward vartannat år ska stå för innehållet. I Call of Duty: World at War (inofficiellt CoD 5) är det Treyarch, som även gav oss #CoD 3), som har fått äran att åter låta oss uppleva 1940-talets tidigare år.

Den allmänna meningen verkar vara att det är Infinity Ward som är de verkliga CoD-utvecklarna och att Treyarch fått ”hoppa in när Infinity Ward är upptagna”. Lite av den känslan kan jag förstå då CoD 5 egentligen är identiskt med fyran, fast i en annan tidsålder. Spelen använder samma motor och det märks framförallt i multiplayer. Men som många utvecklare idag tänker: varför ändra på något som fungerar?

Singleplayer: Del 1

Déjà vu under andra världskriget

Vi börjar med att kika närmare på singleplayer-delen. Har du spelat någon av de tidigare delarna i serien vet du vad du kan vänta dig: en kampanj sedd från olika personers perspektiv. I detta fall får vi följa den amerikanska menige Millers jakt på japaner i Stilla havet samt menige Dimitri Petrenkos färd från Ryssland till det tredje rikets huvudstad Berlin för att utplåna nazismen. Som vanligt i denna serie hoppar vi friskt mellan dessa två personer och har även, likt i CoD 4, en liten utsvävning bakåt i tiden. Man märker att Treyarch tagit mer än en titt på hur Infinity Ward lade upp singleplayer-kampanjen i det förra spelet. Utöver redan nämnda tidshopp har vi de faktum att båda spelen börjar med en avrättning, en bana utspelar sig i ett flygplan och under ett uppdrag ska du i sällskap av en mer erfaren soldat smyga omkring och lära dig prickskytte.

Utvecklarna har tidigare gått ut med att de ska försöka visa bilden av de hemskheter ett krig för med sig. Förutom avrättningsscenen i början har Treyarch klämt in en funktion för att avlägsna kroppsdelar. Med andra ord får killen du just kastade en granat på sina båda ben bortsprängda och kryppskyttegeväret ger folk kraftig huvudvärk i form av drastiskt minskad huvudstorlek. Då och då kanske någon av dina AI-polare dör i en scriptad scen men då spelet inte presenterat dessa karaktärer tillräckligt blir de bara ”en i mängden” och du kan inte annat än stå och titta på och tänka ”jaha, där dog visst han”.

Singleplayer: Del 2

Problem under andra världskriget

Personligen gillar jag mest de uppdrag man gör som Petrenko då de dels har en mer familjär europeisk miljö och dels får man strida i städer. I Millers stillahavsäventyr vandrar tankarna ofta till #Medal of Honor: Pacific Assault och dessa banor tenderar att bli lite väl enformiga: mycket djungel och... ja, mycket djungel. Nej, tacka vet jag att smyga omkring i sönderbombade hus i skitiga europeiska städer. Grafiken är annars mycket fin och röstskådespelet, av kändisar som Kiefer Sutherland och Gary Oldman, är utomordentligt. Däremot har utvecklarna misslyckats ganska rejält med ljudeffekter och musik. Vapnen låter som knallpulverpistoler och saknar det där speciella ”trycket” . Musiken är ofta helt anonym och vid några enstaka tillfällen även helt bedrövlig med techno-liknande toner som någon praktikant säkert snickrat ihop på en lunchrast. Ska man klaga mer så tog det inte allt för lång tid att spela igenom kampanjen på normal svårighet. Cirka fem, sex timmars speltid och sen var det över.

Föregående Nästa
Ljudet är nog det bästa jag har hört. Jag som var förvånad över hur bra vapnena lät på lång avstånd osv.. Och en inspelning av Hitler skriker när man har vunnit en match. Förstår inte vad man tänkte när man satte det på minussidan? 27/07 Bättre sent än aldrig. :) 05/07 Lirat igenom det på normal och tycker det var bra underhållning, men det har sina nackdelar. Ska nog köpa det ändå och lira co-op med brorsan! Inte testat MP delen än men verkar ju vara bra enligt dom flesta. :) 02/07 ä glad att de kopierade cod4:as koncept så att det blev någorlunda bra men de borde ha försökt göra något eget:) 06/01 Ljudet är under all kritik, granaten låter fan konstigt. Spelet är tre spel kan man säga. Ryss-Tysk delen från första COD, Amerikan-Japan från Medal Of Honor: Pacific Assault och Tank delen från Tiger Hunt (tror jag det heter) eller Panzer Elite 29/11 Gick å köpte det och är väl hyfsat nöjd hittills efter några timmar MP. Lite mer av samma vara som i 4:an fast andra världskriget såklart. Ljudet på vapnen var inte mycket att hänga i granen. Även lite konstiga explosionsljud som knappt hörs om det är... 24/11 Jag tycker att CoD W at W är kul att spela men på veteran så blir man totalt trött på alla spawnade tyskar och japaner, som har ett 10 tal granater som kastas på en och samma gång. Och sina ´´teammate´´ bots står mest och skjuter på finenden längst bor... 24/11 Undrar bara en grej. Hur kan det komma sig att spelen blir så bra på bara cirka 1 års utvecklings tid ? Har spelat CoD 4 och det är väl helt okej men tycker inte grafiken är den bästa. Tycker inte den sticker ut så mkt från spelen på förra generationens... 23/11 Lite ot iofs. men svaret får bli. In November 2006 the Library of Congress approved an exemption to US copyright law that permits the cracking of copy protection on software no longer being sold or supported by its copyright holder so that they can be... 23/11 Uselt spel. 23/11
Skicka en rättelse