Resistance-spelen var bra. Ratchet & Clank-spelen var bra. Vad hände egentligen när Insomniac försökte kombinera dessa två framgångsrika serier.

“Fuse” kan per definition betyda “stubin” eller “säkring”, men också att smälta samman olika element. Det sistnämnda har utvecklarna #Insomniac Games sannerligen gjort. Eller nåväl, de har helt enkelt urskillningslöst hällt diverse genreklyschor och -konventioner i en smältdegel, utan att ens röra om.

Insomniacs senaste spel #Fuse är ett enda långt lapptäcke av sömnigt välbekanta spelmoment och kalkylerade inslag, som en kemisk beräkning och matematisk ekvation för vad exakt gemene gamer förväntar sig.

Kanske kan man spåra orsakerna till detta högre upp. Insomniac gjorde sig ett namn med det charmiga plattformsactionäventyret #Ratchet & Clank för Sonys Playstation 2, och det skulle komma att markera början på en intim och lojal romans bolagen emellan.

Overstrike hade en betydligt lekfullare design än Fuse

De följande åren jobbade Insomniac envist och sömnlöst (!), men framförallt monogamt, med att stärka relationen till Sony. För Playstation 3 fick vi en hel trilogi av utomjordisk-invasion-möter-världskrig-förstapersonsskjutaren #Resistance, som i en svag stund kan ha kallats ett flaggskepp, parallellt med diverse underhållande Ratchet & Clank-strapatser. Men tydligen räckte det inte för Insomniac. De kanske kände sig instängda och kvävda, trötta på förutsägbarheten i sitt trygga förhållande med Sony. Så de bestämde sig, som man gör, för att börja “träffa andra”.

De gjorde en såkallad “Bungie jump”. Fniss och så.

#Overstrike löd titeln på det första spel som skulle uppvisa Insomniacs polyamorösa läggning när det utannonserades inför E3 2011. Prospektet var nu breddat till Xbox 360, och EA var ny partner.

Personligen förbryllades jag mest över hur ointressant Overstrike framstod. Ännu en generisk tredjepersonsskjutare med samarbetsmöjligheter mot en platt bakgrundshandling. Var det här vad Insomniac inte hade tillåtits göra under Sony? Var det här den kreativa piken när de nu fått prova sina vingar? Var det här vad världen behövde?

Namnbytet

Overstrike bytte sedermera namn till det om möjligt ännu mer generiska Fuse, och här sitter vi idag.

Båda begreppen förekommer i spelets handling. Den äldre titeln - Overstrike - syftar till gruppen av handplockade agenter, och Fuse till vad som är något slags utomjordisk energikälla; extremt effektiv och således lika farlig som värdefull.

När vi kommer in i historien visar det sig att den pillemariska organisationen Raven tagit fram diverse dödliga experimentvapen med hjälp av energin ifråga. När Overstrike-gänget kommer på oväntat besök till den underjordiska anläggningen så snubblar de över dessa vapen, och norpar i rättvisans namn varsitt.

Dalton visar upp sina färdigheter

Ärrade biffen Dalton utrustar sig med Magshield, vilken upprättar energisköldar som stoppar inkommande eld men stärker utkommande, och som kan placeras ut i fält. Rödflamman Izzy hanterar Shattergun, ett vapen som kristalliserar och inkapslar fienderna innan de går i bitar, och som kan spotta ur sig snabbläkande såkallade Med Beacons i fält. Afroamerikanske Jacob dunkar iväg glödande och smältande projektiler med Arcshot. Men det är femme fatale Naya (vars röst görs av namnkunniga Jennifer Hale) som får det mest spektakulära vapnet - hennes Warp Rifle mjukar upp fienderna innan de slutligen förgås i kedjor av svarta hål som öppnas, och som om det inte vore nog tillåter det henne att bli osynlig.

Insomniacs entusiasm för tokiga vapen löper onekligen som en konstant röd tråd genom alla deras koncept, och det är också den som håller spelandet intressant, oförutsägbart och lekfullt. Där man i Ratchet & Clank ständigt fick tillgång till nya - det ena knasigare än det andra - är dock arsenalen i Fuse mer återhållsam och beständig.

Föregående Nästa
Va? Har EA publicerat ett spel som var generiskt och tråkigt? Dessutom från en utvecklare som tidigare har gjort kreativa och annorlunda spel? ... 28/05 Körde klart Nolf för ett litet tag sedan, fortfarande ett bra spel och det är tråkigt att det inte görs lika många bra spel idag. Humorn finns där, utmaningarna finns där, spelkänslan finns där även om jag kanske önskade att vissa saker var annorlunda.... 28/05 Problemet är EA mina gaming-fränder, Overstrike är arketypiskt för vad som gör Insomniac till bra utvecklare. Det såg ut att bli en skön mix och nytolkning av tf2 och nolf i ett. Men som kom EA och beordrade att man gör om det till ett mer "moget" och... 28/05 Overstrike såg roligt ut, Fuse ser ut som vilken blaska som helst, smart move....NOT! 28/05 Undermålig rec, längd? Grafik? Ljud? Kontroll? 28/05 "Insomniac gjorde sig ett namn med det charmiga plattformsactionäventyret Ratchet & Clank för Sonys Playstation 2" Vad hände med Spyro the Dragon-trilogin till PS1? =( Lite som att säga att Naughty Dog gjorde sig ett namn med Jak and Daxter utan att näm... 28/05 Såja, nu var det där tråkspelet ute. Kom igen nu Insomniac, ett nytt, riktigt Ratchet & Clank på E3 tack! 28/05 Leap funktionen beskrivs som något nytt men att kunna styra AI spelare är knappast något nytt, gick att göra i Swat 4 och Rainbow Six. Insomniac är en favorit men jag är inte speciellt intresserad av det här spelet, tror inte ens jag varit mer intresser... 28/05 I knew it. Tråkigt att de tappade stinget, för "Resistance 3", var riktigt bra. 28/05 Ja, orginaldesignen var mycket fränare! 28/05
Skicka en rättelse