Dust 514 är CCP:s försök att åstadkomma spelindustrins heliga graal: det virtuella slagfältet. När dammet har lagt sig återstår däremot inte mycket av Eve Onlines storhet.

Ända sedan jag för första gången spelade AirWarrior (en MMO-flygsimulator med Andra världskrigsplan) har jag drömt om ett spel där mina handlingar har konsekvenser och effekter långt utanför mitt snäva synfält. Ett spel där infanterister, fordon och flygplan samverkar för att slå fienden. Det finns de som kommit nära, giganter som #World War 2 Online. Vissa verkar till och med nästan ha lyckats, som nyligen släppta MMOFPS:et #Planetside 2. Men ingen har försökt sig på en lika ambitiös arena som #Eve Online-skaparna #CCP, med #Dust 514.

Idén är enkel: Du är en legosoldat som slåss för pengar eller företagstillhörighet på avlägsna planeter. Men ambitionen är större än så: Spelet är sammankopplat med världens mest spelarstyrda och dynamiska rymd-MMO, Eve Online. Tanken är att spelare i Eve kan lägga upp kontrakt, om de vill ta över en planet. Spelarna i Dust 514 tar sedan dessa kontrakt och slåss om det territorium det gäller i en eller flera strider, tills de avgör vem planeten tillhör från och med nu.

Och det slutar inte där. Om jag befinner mig i omloppsbana med mitt skepp i Eve, kan en spelare på planeten nedanför begära eldunderstöd av mina vapen. Jag kan skjuta från rymden i Eve och träffa och döda spelare på planeten nedan, i Dust 514. Det här är något helt nytt och något jag tror att vi alla vill ska fungera och bli en jättesuccé.

Du anar vart jag är på väg med det här, eller hur? Just det. Det fungerar inte.

Okej, jag kanske är lite för hård nu. Dust 514 är en shooter i Battlefield-stil, om än segare, fulare och hackigare än något BF-spel någonsin varit. Och det går mycket riktigt att utföra kontrakt åt Eve-spelare, gå med i företag och skaffa nya färdigheter för att uppgradera sin rymdsoldat (du kan ha tre). Problemet är att det är osannolikt pilligt och komplicerat.

Om jag vill skapa min egen utrustnings- och vapenuppsättning måste jag först gå till butiken och köpa pansar för mina surt förvärvade ISK (Eve:s valuta), eller för riktiga-pengar-valutan Aurum (AUR). Det är inte lätt, eftersom butiken och hela resten av gränssnittet är en jävla röra, om du ursäktar uttrycket. När jag väl hittat det pansar jag vill ha köper jag en bunt på en gång, och passar på att köpa ett gäng vapen som passar till det. Allt du köper i butiken är nämligen engångsartiklar som försvinner om du dör.

Vad kostar den där jättebössan egentligen?

Ja, du läste rätt, köper du 10 gevär så kan du bara spawna 10 gånger med den uppsättningen innan de är slut. Detsamma gäller medikits, pansar, stridsvagnar och allt annat i spelet. Det här leder i teorin till en intressant dynamik där du måste se till att döda folk och hacka terminaler för att tjäna tillräckligt med pengar för att gå med vinst i varje strid. Men eftersom t ex en stridsvagn kan kosta motsvarande 10-20 spelvinster, så går ekonomin inte ihop. Vilket förstås är högst medvetet, eftersom alternativet är att slanta upp 90:- för 20 stridsvagnar av varje typ (det finns två för närvarande).

Gratis är dyrt

Dust 514 är gratis att ladda ner och spela. Ingen tvingar dig att köpa saker för riktiga pengar. Men om du inte gör det är det i praktiken omöjligt att upprätthålla någon högre nivå på utrustningen, så du springer omkring med fjuttiga små automatkarbiner som inte skulle göra en fluga något förnär ens på nära håll. Eller så betalar du. Visst, det är inga jättebelopp det handlar om, men det är ändå irriterande att spelet så uppenbart håller tillbaka större delen av innehållet och utrustningen om du inte tar fram plånboken. I betan gick det att föra över ISK från Eve, men det resulterade givetvis att alla hade den bästa utrustningen hela tiden, så den funktionen är avstängd och när eller om den återvänder vet ingen.

Det du får gratis är dessutom ett spel som till synes inte lämnat alphastadiet. Alla strider verkar äga rum i samma grustag med lite olika standardbyggnader utspridda här och var. Prestandan är så usel att fiender ofta inte ens syns på håll och det hackar och saktar ner så fort något händer. Vilket är märkligt med tanke på de lågupplösta och suddiga texturer och låg-poly-modeller som fyller slagfältet. Det är inte vackert, det rör sig nätt och jämnt och det känns hela tiden som om spelet har ena handen i din plånbok.

Dust 514 har potential. Kopplingen till Eve är en fantastisk idé som säkerligen kommer att hålla det vid liv tills det rustats upp till spelbart skick - jag älskar idén att det jag gör på slagfältet påverkar det jag kan göra i Eve. Men för att göra det måste jag spela en ful, seg dussinshooter med stora tekniska problem, som dessutom har mage att ta betalt för minsta lilla grej. Och varför det inte finns någon pc-version är för mig helt obegripligt.

Om ett år eller så är det här säkert en habil version av det virtuella slagfältet. I dagsläget är det en förvirrande, ful och alltför dyr röra av halvfärdiga lösningar.

"Fult, segt, hackigt och trasigt" - Det är vad jag säger om den här artikeln. 09/06 Kanske ett rättvist betyg men en hel del misinformation. Dust 514 har definitivt problem med den grundläggande fps-mekaniken, prestandan och det har inte kommit många features än, men till skillnad från de flesta andra spelutvecklare så slutar inte CCP... 30/05 Hehehe det var skrivet med ironi, allt var inte bättre förr (även om man minns det som så) :-) 29/05 Jag kanske inte tycker det är rätt, och absolut inte att det är bra. Jag säger bara att det inte är på grund av att dom är "dollarsugna", nödvändigtvis. Nice "vi som varit med på den gamla goda tiden"-försvar. Btw :P 29/05 Vi som varit med på den gamla goda tiden ;-) vet att detta är ett relativt nytt fenomen, på den tiden kunde spelen visst innehålla en del buggar men som inte störde spelandet. Att spelutvecklarna tidigare skyllde på att ett spel till PC innehöll buggar... 29/05 Ändå halvnaivt statement känner jag. Det känns troligare att utvecklarna var sugen på konceptet, och för att få till konceptet växte budgeten, tills att man behövde ta betalt på det här viset för att gå runt. Det är nog rätt vanligt att utvecklare fakti... 29/05 Planetside 2 duger gott och väl. NC ftw!!! Hehe. Dust 514 borde läggas ner, ta det ev bra med det och använd till något vettigt. Riktigt sömnpiller denna ursäkt till spel. 28/05 Imponerande betyg för ett sånt stolpskott till spel - som dessutom inte finns till PC. 28/05 Tanken med att skaffa pansarvagnar är ju att man ska göra det som ett team, inte för sig själv, det är ju därför de är lite dyrare :p Men jag kan hålla med dig om resten, spelade betan några ggr och tyckte det lät konstigt när de bestämde sig för att... 28/05 Dom skulle gjort det till PC. Det verkar vara Planetside's onda kusin. 28/05
Skicka en rättelse