Zombier. Co-op. Valve. Tre för sig magiska ord - vad händer när de paras? Det största shootervärlden upplevt sedan Doom? FZ har spelat och överlevt för att berätta svaret.

Att bryta mot konventioner får konsekvenser. Man riskerar hinkvis med skäll för att vara kulturbarbar. Eller så hyllas man för att man förvandlar ett stycke gårdag till något nytt, något fräscht. Som Dawn of the Dead, skräckfilmen från 2004. Regissören Zack Snyder bröt mot zombiekonventionen, han bytte originalfilmens degigt framvällande odöda mot furiösa bindgalningar. Ett genidrag.

Men puritanerna hade skarpa invändningar. Traditionen säger att zombier ska vara långsamma, därför går filmer som Dawn of the Dead och 28 dagar senare fetbort. Vilket är synd, tempohöjningen tar filmskräcken till nya nivåer. Ännu mer synd är att bakåtsträvarna också lär missa det förträffliga #Left 4 Dead.

Snabbare än döden

Usain Bolt massklonad och blodtörstig

#Valve anammar alltså Snyders och Boyles idé med zombier på steroider. Två veckor har gått sedan infektionen bröt ut, en global epidemi som förvandlar hederligt folk till blodtörstiga mördarmaskiner. Ett fåtal har klarat sig undan både infektion och zombiehorder, men överlevnadschanserna är minimala. För att klara sig krävs tre saker - ammunition, samarbete och mer ammunition.

Co-op är spelformen som hyllas av alla. Generösa utvecklare slänger då och då till oss ett kooperativt köttben, fast sällan i samma omfattning som Left 4 Dead. Det bygger nämligen helt och hållet på co-op. Spelidén är att fyra överlevande jobbar ihop för att ta sig från en plats till en annan för att försöka komma undan zombiehorderna. Samarbete är ett absolut krav, vissa spelmoment och fiender går inte att klara med mindre än att ni hjälper varandra.

De infekterade anfaller i flock och om du kilar iväg ensam är risken överhängande att attackerna blir övermäktiga. Går du ner för räkning förlorar du förmågan att flytta dig och du har endast pistolen som försvar. Polarna har ett antal sekunder på sig att komma till undsättning. Dessa massiva mängder stryk tål du bara ett par gånger; hamnar du på knä en gång för mycket är du stekt. Och gruppens överlevnadschanser minskar drastiskt.

Förutom närstrid med zombieflockar bör du också undvika superzombierna. Det finns en handfull av dessa och de dyker upp med ojämna mellanrum. Var och en av dessa sötnosar har specifika egenskaper: hunter hoppar långt och attackerar med klor, boomer spyr magsyra som sabbar din syn, smoker snärjer dig med tungan på långa avstånd och tank - zombievärldens svar på östtyska tyngdlyftare - går bärsärk med det mesta i dess väg. Att helt komma undan går inte, därför gör din grupp klokt i att hålla ihop när ni hör att de närmar sig. När någon av er hamnar i trubbel - och tro mig, det kommer ni att göra - är hjälpsamma vänner bokstavligt talat livsviktiga.

I goda vänners lag

Välj dina kamrater med omsorg

I spelets huvudläge kämpar fyra personer tillsammans. Ni skjuter er igenom fyra kampanjer med fem banor vardera. Samtliga är tillgängliga från start men eftersom svårighetsgraden stiger brant på de senare gör ni klokt i att köra dem från början. Slutstriderna är adrenalinpackade och utdragna historier med flera riktigt tunga bossar att tampas mot.

Vid sidan av kampanjläget finns spelformen Versus. Här ställs överlevarna mot upp till fyra människostyrda superzombier. För att spelläget ska komma till sin rätt är det nästan ett krav att fyra människor deltar i varje lag. Superzombierna tål nämligen väldigt lite stryk och även om respawn-tiden är kort (cirka tio sekunder) och de har fördelen att hela tiden se överlevarnas konturer krävs samordnade attacker för att vålla överlevarna någon större skada. Ensam är således inte särskilt stark men tillsammans med ett par välkoordinerade polare blir spelläget riktigt intressant.

Givetvis fungerar också kampanjen bäst med bekanta, helst i lan eller via split screen på Xbox 360, men samordningen sker naturligt eftersom banorna är linjära - man lär sig att hålla ihop. Versus-zombierna har större frihet eftersom de kan förflytta sig osynligt över banan i väntan på att spawna, vilket ställer högre krav på samordnad taktik.

Föregående Nästa
Ångrar köpet en hel del. Lirade igenom det på en dag med tre kompisar sittandes i en etta. Sen känns det ju inte som ett spel man spelar igenom igen. Lite som något gammalt asteriod-spel. Det är samma sak hela tiden, skit samma om det är bra AI eller... 07/01 prövade demot skitkul! men det hade varit roligare om det hade varit mer skrämmande 06/01 Bra spel, men 400kr för 4 akter med 5 relativt korta banor i varje är alldeles för snålt för detta priset. Efter första akten har man dessutom sett allt vad spelet har att erbjuda. Det har man faktiskt nästan gjort efter första banan. Vilket är tråkigt.... 07/12 Nu har ju en update kommit som gör spelet bättre med mindre buggar. 06/12 Det här spelet har inte Securom väl? Eller? Jag funderar på att köpa det... 29/11 Det är ju matchmaking skiten som förstör hela spelet... och en del av självaste kapitel grejerna, finns inte mycket story i spelet, går lite segt för alla mods också. 27/11 verkar ju vara ett högst mediokert spel... 27/11 Dags att du sätter upp ett par servrar då. Valve tillhandahåller inte servrar. Själv har jag inga problem med att hitta vettiga servrar. Versus letar jag efter dedikerade servrar för. Högst 3 försök för att hitta en server där alla pingar under 100 (Vil... 27/11 Tyvärr så är det relativt dåliga servrar än så länge (demoservrarna var bättre :O ) Så jag antar att det är årets besvikelse, om inte servrarna fixas, pronto! 26/11 Prova att kika in på friends genom steam, högerklicka, view game info, funkar perfa o köa därigenom. 26/11
Skicka en rättelse