Alla som hade nöjet att spela Rares N64-mästeverk Goldeneye vet hur bra James Bond-spel kan vara. Alla som spelat de efterföljande spelen med Ian Flemings agent vet också att de kan vara rätt mediokra. Quantum of Solace tillhör tyvärr den senare kategorin.

#Treyarch har haft mycket att stå i den senaste tiden med både Quantum of Solace och #Call of Duty: World at War schemalagda för release lagom till höstmörkret. Att leverera två spel av högsta kvalitet i stort sett samtidigt är inte någon lätt uppgift och mycket riktigt tycks den Santa Monica-baserade studion ha valt att prioritera. Detta är goda nyheter för de som gillar andravärldskrigspangare men tyvärr inte lika hett om du är en James Bond-fantast.

Quantum of Solace börjar lovande med ett klassisk FPS-mekanik kryddad med närstrider och coversystemet från Namcos #Kill.Switch (nej #Gears of War var inte först). Implementeringen av dessa är det inte heller något större fel på, men ändå är det fruktansvärt oinspirerande. Jag skulle kunna klaga på "spelkänslan" men då det nog är världen sämsta ord för att förklara varför ett spel är dåligt ska jag försöka vara lite mer saklig.

Oinspirerat

- Treyarch tar inte ut några svängar

Överlag känns det som om Treyarch har haft målet att precis så lite arbete som krävs för att göra ett spel de kan komma undan med. Att kalla det för linjärt vore att förolämpa linjära spel; där används den enkla uppbyggnaden till att skapa stämning och närvaro. I Quantum of Solace är det verkligen linjärt i ordets sämsta mening: spring in i ett rum, få en checkpoint, skjut en hög med fiender (som alla tycks sakna all form av taktiskt sinne), spring in i nästa rum och upprepa.

Givetvis är spelet inte ensamt om det här upplägget - Call of Duty-serien är ett utmärkt exempel på ett spel som gör det bra - men då inte ens striderna eller handlingen engagerar faller det tyvärr rätt platt. Detta är extra trist med tanke på att spelet har korta sekvenser då det är precis så "vågat" som det behöver vara. Ta bara scenen när du tvingas styra en drogad Bond till hans Aston Martin innan hjärtat ger upp eller när du springer ovanpå ett framrusande tåg. Då är spelet faktiskt riktigt bra och underhållande - synd bara att det handlar om sällsynta undantag.

Visuellt finns det emellertid inte alltför mycket att klaga på. Spelet drivs framåt av den hyllade #Call of Duty 4-motorn och även om Treyarch knappast når upp till #Infinity Wards nivåer den här gången så visar de att de vet vad de gör. Röstskådespeleri, ljudeffekter och soundtrack är också av hög klass - precis som vi kan förvänta oss av ett spel som bygger på en påkostad Hollywood-produktion.

Fint presenterat

- det är under ytan det brister

Att göra precis vad som krävs genomsyrar också spelets livslängd. Quantum of Solace är lika lätt som det är kort och den genomsnittliga spelaren bör ta sig igenom det på 5-6 timmar. Det finns inte heller någon större poäng i att spela om det - om du nu inte är på desperat jakt efter achievements för då finns det faktiskt några roliga. Flerspelarläget är tack och lov betydligt bättre, med ett par intressanta spelsätt som kan bjuda på underhålla tillställningar online. I kampen mot titlar som #Gears of War 2 och #Halo 3 har det dock inte mycket att sätta emot vilket tyvärr kan göra det svårt att hitta bra motstånd.

För mig definierar Quantum of Solace uttrycket dussinspel. Att kalla det för dåligt är verkligen att ta i, men samtidigt vore det närmast tjänstefel att rekommendera det med någon form av värme. Nej, här har du ett spel som bara är okej - varken mer eller mindre.

Spel baserade på filmer blir sällan bra, inte mer än 3/5. Samtidigt som filmer baserade på spel ofta blir värdelösa de också ( Max Payne filmen bland annat *spyr* ) 11/06 No one lives forever 1 och 2 känndes mer som ett fristående Bond spel. Och det var hellt underbart, många fina timmar med dem bägge spelen. 24/04 Inget sunkigt nyproddat bond kommer någonsin slå golden eye N64, så är det bara. Spelar ingen roll hur jeffla bra grafik och ljud man trycker in i ett spel om spelvärdet gör att man bara spelar det en enda gång. Golden eye ville man lira gång på gång... 26/11 Man vet ju att man kommer varva detta spel, eftersom Bond kan aldrig dö :) 25/11 Earthworm Jim (iofs tv serie), Robocop (c64) och Alien (c64)..det är 3 som jag kan komma på så här på rak arm. Sen som någon sa så var Lionking (pc) riktigt bra också. 25/11 Batman till nes. 25/11 Är man förvånad ? Jag menar att jag har nog inte spelat något spel som är baserat på en fiml som har varit bra. Tycker de ska lägga ner dessa spel och kanske göra ett fristående spel med bond istället. 25/11 Jag skulle testat klart demon om fysiken fanns där :) 25/11 Vad hade folk väntat sig? GoldenEye var fanimig ett fenomen och följde filmen bra. Riddick baserades inte på filmerna utan på dennes vistelse i fängelse. Bladerunner var ett äventyrsspel som var mycket bra men ett... äventyrspel. Kändes inte direkt som... 25/11 tror inte att jag kan hålla med på det faktist! det var rätt så bra för en filmbaserat spel! en av de bästa jag har spelat faktist.. 25/11
Skicka en rättelse