Alltid drömt om att driva en egen djurpark? I så fall är det här spelet kanske något för dig, under förutsättning att du är mellan fem och fjorton år gammal och behärskar engelska.

När jag öppnar förpackningen ser jag till min stora glädje att det medföljer en riktig pappersmanual vilket inte är en självklarhet nuförtiden, tyvärr är den enbart på engelska. Dessutom får man en tjusig plansch att hänga på väggen vilket kanske kan vara trevligt. Inte fullt så trevligt är det när installationen som avlöpt problemfritt är klar och jag tvingas installera kopieringsskyddet Starforce för att kunna starta spelet. Jag har själv aldrig haft några problem med det, däremot vet jag att en hel del personer har haft stora bekymmer med nämnda kopieringsskydd. Så stora att de inte ens kunnat köra spelet och i värsta fall med systemkrascher som följd.

När du startar spelet har du ett par vägar att gå. Du kan välja att spela "Missions" där du till en början får ta dig igenom en tutorial. När den är avklarad finns det ett flertal uppdrag av stigande svårighetsgrad att ta sig igenom där du ställs inför olika problem som ska lösas. De kan gå ut på att fixa till en redan befintlig djurpark, rädda pandor undan utrotning, se till ett visst djurs behov, etcetera. Känner du att du vill ha större frihet väljer du "Freeplay". Som namnet antyder har du här fria händer att bygga din helt egna djurpark, och fria händer har man verkligen. Dina möjligheter är enorma när det gäller utformningen av din park, både när det gäller djur och design. Lite mer än femtio olika djurarter, både land- och vattenlevande, finns till ditt förfogande samt en massa byggnader för att få parken att fungera och attrahera besökare. Utöver detta finns även otaliga träd, buskar och dekorationer av alla de slag.

För att få in pengar måste du se till att besökarna trivs, detta kräver en hel del olika saker. Givetvis måste det finnas djur att titta på, inträdespriset ska vara rätt, det ska vara rent och snyggt och tillgång till mat och toaletter måste finnas. För att locka folk till parken kan du också använda dig av olika former av marknadsföring: flygblad, radio- och TV-reklam med mer. Ditt största och mest tidsödande arbete gäller emellertid djurens väl, de måste givetvis ha tillgång till basala saker såsom vatten och mat. Det får de genom att du sätter dit mat- och vattenskålar eller planterar träd med frukter på. Sedan måste du anställa en djurskötare som fyller på maten, för att han ska kunna göra det måste det också finnas byggnader där maten framställs. För att få tillgång till exempelvis färsk frukt måste det finnas ett växthus i din djurpark. Dessutom ska djuren bo i rätt omgivning, det vill säga rätt underlag, vissa växttyper och olika terräng. Inte nog med det, djuren vill också kunna leka på olika sätt: kattdjur vill kunna klättra, kaninerna vill gärna ha möjlighet att hoppa över diverse hinder och elefanterna ska kunna bada för att må bra.

Lyckas du inte uppfylla dina besökares och djurs behov visualiseras det tydligt genom ett surt ansikte ovanför personen eller djuret i fråga. För att se vad som fattas klickar du helt enkelt på individen och får då en förklaring till vad som behöver åtgärdas. Du måste också ha personal som lagar trasiga saker, plockar upp skräp och så vidare. Det finns kort sagt en hel del saker som ska ordnas med för att din djurpark ska bli så fantastisk som du förmodligen vill att den ska vara.

Antalet knappar och menyer som finns tillhands för att styra spelets olika funktioner kan till en början te sig något avskräckande men efter avklarad tutorial lär man sig snabbt att navigera bland dem och när man väl kommit igång är det föredömligt enkelt att styra spelet.

Enligt boxen är spelet rekommenderat från tre år och uppåt vilket nog är att ta i lite, jag tror att antalet treåringar som kan hantera det här spelet hör till undantagen. Att det dessutom är på engelska gör det heller inte lättare, vilket gör att det blir svårt att rekommendera det till yngre barn såvida de inte är engelsktalande. Samtidigt känns det som att det här spelet är riktat till just de yngre, lösningarna på problemen är lätta att lösa då djuren själva tydligt berättar vad de vill ha och vill man kan man stänga av behovet av pengar. Det är med andra ord en väldigt låg svårighetsnivå.

En annan sak som talar för inriktningen på en ung målgrupp är utbildningsaspekten. När man väljer att spela "Missions" får man inför varje uppdrag en ganska lång förklaring till vad som ska göras och varför. I den här förklaringen finns ofta invävda fakta om djurens idag ofta problemfyllda vardag med skogsavverkning, föroreningar och människors dåliga beteende, vilket enligt tillverkarna hotar den biologiska mångfalden.

Man har till skillnad från Zoo Tycoon, där det mesta har en "tecknad film"-karaktär, försökt avbilda djuren så som de faktiskt ser ut, vilket man också lyckats med. Djuren är välgjorda och detaljerade ända tills man zoomar in allt vad det går och de små bristerna kommer fram, vilket givetvis är svårt att undvika utan en herrans massa polygoner. Tyvärr varierar kvalitén på de olika objekten. Djuren är överlag bra men en del byggnader och människor tycks ha slängts ihop i all hast. Så även animeringen som känns aningen stel och mekanisk vilket drar ner på djurens i övrigt realistiska utseende. Grafiken fyller sin funktion, varken mer eller mindre.

Ljudet är förmodligen det som är sämst i det här spelet. Musiken är någon slags "New Age Etno Mix" som inte tilltalade mig det minsta, men som tur är kan man stänga av den. Ljuden i sig är inte dåliga, elefanterna låter som elefanter gör och pingvinerna låter som jag förmodar att pingviner låter. Problemet är att det är för få olika läten per art och de få ljuden som finns hör man sällan, vilket gör att man med musiken avstängd lyssnar på ingenting; det är helt tyst, vilket får till följd att parken lätt känns väldigt ödslig.

Jag har svårt att se vilken målgruppen är för det här spelet, det är inte tillräckligt utmanande för en äldre publik men språket gör det förmodligen svårt för de yngre att uppskatta det. Wildlife Park 2 hamnar i en gråzon där det inte tycks passa någon riktigt bra. Det är lite synd då det över lag är ett välgjort spel. Styrningen är bra, grafiken och ljudet gör sitt jobb och temat är säkert tilltalande för många, vilket Zoo Tycoons försäljningssiffror bevisat. Hade det släppts en version på svenska hade jag varit den fösta att rekommendera detta till personer mellan sju och de yngre tonåren. Nu blir det emellertid svårt att rekommendera det till andra än barn med goda engelskkunskaper som dessutom inte räds att installera Starforce på sina datorer.

Ahtlon 64 3700+
Geforce 7800 GT
2 GB RAM