Football Manager 2009 är egentligen två olika spel. Det ena är bra. Det andra fantastiskt. Och det har helt enkelt med vårt språk att göra.

Det är lika bra att nämna det direkt, nämligen. Årets version av världens bästa managerspel finns på svenska. Men en usel svenska. Ett hafsjobb av någon fjortonåring i Huddinge, gissar jag på.

Jag spelade sista matchen för säsongen med mitt Boden mot Forward och fick detta meddelande. ”Dagens match innebär att du vann Svenska Division 1 Norra med ditt Forward. Hur tycker du säsongen har varit överlag för Boden?”. Jag vann inte, jag kom sjua. Jag bytte språk till engelska och fick i stället meddelandet: ” Today's match against Forward wrapped up the Swedish First Division North season for you. How did you feel right now?”. Lite skillnad. Så jag bytte till engelska direkt. Jag föreslår att du gör detsamma. När det är gjort försvinner olustigheten omedelbart. Jag slipper ta mig för pannan på grund av pinsam svenska och kan njuta av spelet i stället. För det gör jag.

Vid en första anblick av #Football Manager 2009 ser det ut som det gjort i flera år nu. Ett fotbollmanagerspel med hög detaljnivå och verklighetsnivå som ger en spelkänsla som inget annat managerspel nått upp till tidigare (förutom kanske On The Bench till C64 – åtminstone vad jag minns av det). Enkel grafik, enkla menyer och väldigt komplex inre struktur med massvis av statistik, taktik och information.

Men det krävs en djupdykning för att hitta förändringarna jämfört med tidigare år. Eller vad säger jag, förbättringarna menar jag förstås. För där utvecklare som Konami struntar helt i att konsultera kunniga experter, har #Sports Interactive ett massivt team av fotbollsnördar som hjälper dem uppfinna saker som ska göra spelet perfekt. Visst – det är en smaksak. Men oftast är de spot on.

Management i 3D

- men bara om du vill!

3D-matchläget är den största och mest omsnackade förändringen till årets version. Och visst är det trevligt att kika på. Det ser snyggt och verkligt ut (om än hackigt om du inte har en kraftfull maskin) och det kan vara underhållande om du har tålamod att se på matcherna, eller ens målen. Det kräver en del laddningstid och så tar givetvis höjdpunkterna tid att kika på. Personligen vill jag att matcherna ska vara över kvickt så jag får ge mig ut på transfermarknaden, men smaken är ju olika. Nu täcker Football Manager upp för flera olika spelarsmaker. Du kan välja 3D-, 2D- eller simpel textvy, vilket du behagar.

3D-vyn är ett stort tillägg, visst. Omvälvande, skulle man kunna säga, jämfört med hur lite förändringar som skett de senaste åren i Sports Interactives fiktiva managervärld. Men de största skillnaderna finns enligt mig i detaljerna. Ibland så små som prickar i taktikväljaren bredvid spelarna för att lätt se hur bra de passar på en viss position. Eller de småskojiga (men ibland rätt fjantiga) presskonferenserna. Eller att spelarbetygen nu innehåller en decimal. Små saker, absolut. Men bra saker. Förbättringar, som sagt.

Ett problem med tidigare spel har ibland varit att det varit svårt att veta vad som egentligen gått snett när du väl börjat förlora. Tack vare en bättre kommunikation med främst assisterande tränaren, men även med pressen, spelarna, ordföranden och styrelsen, har detta problem styrts upp tillfälligt, utan att du behöver segla och spela golf som i töntiga #Fifa Manager 09.

Tyvärr känner jag att jag måste ta med Sports Interactives jättetabbe i denna recension. Spelet var nämligen inte spelbart när jag först fick det. Det stängde av sig själv vid ett flertal tillfällen och gick inte ens att testa, och jag var givetvis klok nog att ladda ner en patch som fixade buggarna. För Mac-användare har det varit värre. Efter releasen fanns massvis med buggar som både gjorde spelet overkligt (massvis med skador, trötta spelare) och som dessutom stängde ner sig själv gång på gång. En patch kom för ett par dagar sen, men att släppa ett ofärdigt spel är inte acceptabelt. Men när du väl fått det att fungera kan du räkna med hundratals speltimmar framöver.

Skicka en rättelse