Need for Speed-franchisen befinner sig i hemtama marker med streetrace och polisjakter. Kanske just denna del borde ha gått till de sälla jaktmarkerna istället.

Need for Speed: Undercover är inte ett särskilt bra spel. Snarare handlar det om en medioker frustrationsutgivning från pappa EA. Gammal story, tråkig grafik, okej ljud och nästan bara gamla välkända koncept. Att ge ut ett bilspel där föraren riskerar att somna bakom kontrollen är väl ungefär det absolut sämsta man kan göra för racinggenren?

När spelet börjar känner du som har spelat tidigare upplagor igen dig direkt. Du befinner dig i Tri-city, biltokiga skurkar regerar i staden och du måste lyfta din mediokra karriär och infiltrera fulingarna. Storyn är ungefär lika engagerande som att tvåla in sig med sandpapper, och tyvärr blir det inte bättre.

Ånglok på motorväg, se upp

Det är inte alls lika lättspelat som till exempel #ProStreet. Det känns snarare som om du kör ett ånglok från tidigt 1900-tal än en cool Lamborghini. Fartkänslan saknas nästan helt och hittills har jag inte funnit att spelet är utmanande eller roligt.

Undercover har visserligen ett nytt multiplayerläge, tjuv- och polisläget. Här delas åtta spelare upp i två lag varav det ena är skurkar och det andra poliser. Tjuvarna ska leverera "varor" till specifika platser och poliserna ska stoppa dem genom att krocka med deras bilar. Det är ett fartfyllt och roligt läge, men det räcker, som du säkert förstår, inte med en bit för att bygga ett pussel.

Spelet är slätstruket och tråkigt. Den stora, fria, öppna världen som utvecklarna skrutit om känns bara onödig. Det skulle erbjuda spelaren en helt ny upplevelse men vad ska man med en öppen värld till om man inte kan gena, eller för den delen hitta nya race? Själva grejen med ett racingspel är att få köra bil mot andra. I Undercover kan du varken utmana folk på gatan eller köra till events på måfå. Så du sitter där i soffan med ett racingspel som har en helt öppen värld och du har ingen som helst anledning att köra i den.

Istället för att möta första bästa motståndare på en obskyr gata (vilket hade varit trevlig och kittlande för tävlingsnerven) aktiveras nästa race med D-padden. Och där har vi nästa problem. Det är samma race, samma bilar, samma enformiga otrafikerade gator utan liv och rörelse. Ovanpå det har man tagit en stor pensel och målat brunblekt dis över hela staden. Grafiken är inte ful egentligen, men det är tråkiga miljöer.

Kort om Wii-versionen:

Man skulle kunna tro att det ger bättre körkänsla att spela Wii och dess annorlunda kontrollsystem. Och visst är det annorlunda mot en klassisk 360-kontroll eller ratt, men annorlunda är inte nödvändigtvis bättre. Wii-upplagan är en livlös uppenbarelse med (för konsolen) hyfsad grafik och ljud. Men i övrigt är det exakt samma spel, om än mer uttröttande eftersom du sitter utsträckt med armarna och kör med Wiimoten.

Pappa EA borde gasa, inte bromsa

EA:s storsäljare har minst sagt tappat fart i racingracet. Körkänslan är i princip obefintlig. Grafiken är medioker och tråkig. Den omtalade fria och öppna världen ger inte någonting i utbyte eftersom den saknar spelmässiga friheter som att hitta nya spontana racingpartners. Visserligen finns det ett skapligt onlineläge men det saknas något i det här spelet. För det enda Undercover egentligen har är grafik, ljud och speldesign, och det mötte vi i #Underground för fem år sedan.

Det är ett mediokert spel, med halvsjysst grafik, okej ljud och sömngivande singelplayerlägen. Förvisso kan du styla din bil och krocka med fulingar, men det här är helt enkelt för välbekant för att vara värt fullpris.

Skicka en rättelse