Trots den gamla kärleken och trots Michael Madsens skrovliga röst är det tomhet som dröjer kvar när vi lämnar Dunwall.

Kärlek är knepigt. Kärlek är svårt. Jag älskade #Dishonored med alla dess små rum och tragiska historier som inte ens betydde något för hämndresan Corvo Attano fick genomlida genom mina ofta våldsamma handlingar. Han fick också betala priset genom ett slut som balanserade på den sylvassa eggen mellan tragik och lycka.

Daud är en annan historia. Medan Corvo lät tungan vila och därmed tvingade oss att måla vår egen bild av hans tankar och personlighet finns yrkesmördarkungen redan där när vi tar över tyglarna. Fastän Michael Madsens skrovliga röst ofta ifrågasätter handlingarna, särskilt mordet på drottningen, tycker jag det är svårare att knyta an till honom. Jag spelar Daud, medan] jag var Corvo.

Den 8 mars visar sig från sin otrevliga sida.

Med det första banpaketet, #Knife of Dunwall, fick vi återvända till det Dunwall jag förälskade mig i, staden som var lika mycket en karaktär i spelet som Corvo. Uppföljningen, och avslutningen på den tvådelade historien, startar i stadens råttförpestade gränder, tar oss tillbaka till fängelset vi en gång bröt oss ur, vidare genom ett gängkrigshärjat shoppingdistrikt och även utanför stadens metallförstärkta murar. Ändå är det något jag saknar.

Bredare men trängre

En välkommen stänk färg i höstens palett, eller sista uppdragets vackra blåskimmer, räddar inte faktumet att jag känner mig mer instängd i #The Brigmore Witches. Där Dishonored, och stundtals även den första dlc-delen, hela tiden överraskade mig med alternativa vägar och små detaljer känns banorna mer avskalade. Till och med tomma.

The Brigmore Witches känns lite mer instängt, tycker skribenten.

Visst, du har fortfarande möjligheten att lösa uppdragen både fredligt och våldsamt men istället för att spendera timmar bland gränder och taknockar drar jag snabbt vidare. Den lätta vardagsautismen som manar mig att utforska varenda vrå får sitt lystmäte betydligt snabbare än tidigare. Den stora behållningen blir att leka med stridssystemets möjligheter: att stanna tiden, plantera fällor på skeletthundar och låta dödens revy starta när tiden återigen tar fart.

Jag intalar mig själv att denna sista del lämnades över till studions mindre erfarna kreatörer. Att designmästaren Harvey Smith, med såväl #Deus Ex som #System Shock på meritlistan, är fullt upptagen med andra uppdrag. Det tisslas och tasslas om att #Arkane Studios inte bara jobbar på den väntade uppföljaren utan också fått i uppdrag att starta om utvecklingen av #Prey 2. Med Brigmore Witches var ju arbetet redan utstakat, grunden gjuten och det var bara sidospårets säck som skulle knytas ihop. En knut som inte visade sig vara lika elegant som på tidigare kassar, till bredden fyllda med upptäckarlust, men som ändå inte låter innehållet läcka ut och ruttna.

är detta en DLC eller finns det på egen "skiva" ? finns det tidigare DLC som jag missat ?? jag hoppas oxå det blir flera spel i denna värld., vare sig man är corvo eler ej... 31/08 Jag hoppas verkligen att de släpper en 2a, den skulle kunna utspela sig före 1an och då kan man få veta vad Corvo gjorde innan han kom med båten. T.e.x att man skall jaga ned någon fiende till kungariket? Det ända dåliga är att han inte kan ha krafterna... 29/08 Vet inte riktigt om jag skulle kalla Harvey Smith för designmästare. Visst har han jobbat med Deus Ex och System Shock (som QA, ej utveckling) som båda är underbara spel, men det var med Deus Ex: Invisible War som han hade fria händer och det gick ju... 26/08 Lika värdelöst som senaste Bioshock... mer FILM än SPEL. 26/08 Tycker Dishonored vart sisodär roligt, härlig stämning och story men gameplay kunde vart bättre kändes väldigt klumpigt stundvis. 25/08 Kan inte hitta det i Playstation Store? 25/08 Är det måhända Agent Smit som pryder omslaget till detta DLC? 25/08 Jag gillar Dishonored men tror inte jag investerar i DLC till det. Hoppas på att de utvecklar spelets mekanik och släpper en tvåa. 25/08 Hade sjukt kul i Dishonored började spela och ville aldrig sluta! Gief me mooar 25/08 Kände faktiskt också att det var lite färre alternativ gällande smygvägar. Och jämför man med originaltiteln och till exempel granny rags, slackjaw och sånt, så var det nog faktiskt lite tomt. Men det var ett grymt spel hursomhelst, och räknar man in... 24/08
Skicka en rättelse