Det tog ett år att flytta jordbrukandet från datorstolen till soffan, och som tack för att du väntat får du en simulator som gör det mesta sämre.

Jag måste erkänna att jag har en mörk hemlighet. Eller kanske snarare ett svårt beroende, som inkräktar på övriga delar av mitt liv. Jag sitter långa kvällar och tidiga morgnar och bara njuter av ännu en dos och min drog heter för tillfället #Farming Simulator 2013.

Spelet, som går ut på att driva en bondgård med grödor, maskiner och djur, är en relativt verklighetstrogen men givetvis förenklad simulation av verkligt lantbruk. Du kör din traktor, plöjer, harvar, sår, gödslar och skördar. Du säljer dina grödor och lägger vinsten på att utvidga verksamheten med större och snabbare maskiner, andra grödor eller rent av djur som kor, får eller höns. Det finns inget egentligt mål med spelet, annat än att tjäna så mycket pengar att du kan köpa saker som gör det lite enklare att tjäna mer pengar, och så vidare i all evighet. För en samlare som jag är det en oerhört förförisk kombination, och jag har loggat hundratals timmar i pc-versionen.

En Euro Truck Sim-varg i Farming Sim-kläder.

Spelet har varit ute på pc och Mac sedan förra hösten, och har sålt över en miljon exemplar. Men detta här är inte ett spel för den som vill ha snabba kickar eller feta explosioner. Farming Sim handlar om att tålmodigt bygga upp en verksamhet medan du långsamt kör maskiner över stora fält. Ungefär som det likaledes bästsäljande #Euro Truck Simulator 2, med andra ord.

Precis som lastbilssimulatorn är det här en behaglig, närmast hypnotiskt avslappnande upplevelse. Jag planterar, skördar, säljer och köper nya prylar. Allt är kärleksfullt detaljerat och världen är idyllisk och helt utan faror. Det går helt enkelt inte att misslyckas, du kan inte dö och den enda faran är att du kör ditt bankkonto i botten genom att köpa för mycket nya leksaker. Det finns inget mål, bara en evig, behagligt långsam jordbruksupplevelse. Det, i kombination med en rudimentär men tillräcklig affärsmodell med olika ställen att sälja sin gröda, och smärre prisfluktuationer, räcker för att hålla mig kvar i spelet i timmar, ja rent av dagar.

Sämre i soffan

Tyvärr är konsolversionen inte riktigt lika finslipad som pc-upplagan. Upplösningen är lägre och spelet har då och då problem med skärmuppdateringen; prova att tända lyset på din traktor mitt i ett sädesfält så märker du ett tydligt hack i frameraten. Texturer flimrar och buskar poppar upp tio meter ifrån dig när du närmar dig. Inte ens den vackra nya kartan, den USA-inspirerade Westbridge med sina stora fält och amerikanska diners, kan kompensera för det faktum att den här versionen av spelet är dåligt optimerad. Det är ingen spelförstörare, men det är irriterande och påverkar ibland spelet direkt, som när man inte kan zooma ut långt nog för att se den bakre vagnen ordentligt om man har två – svårt att placera den under skördetröskans rör då. Du kan inte heller ha obegränsat med maskiner, utan måste hålla dig inom ett tämligen snävt poängsystem där mer avancerade maskiner är värda fler poäng, och når du max kan du inte köpa fler.

Harva, plöj, så, skörda, sälj – Farming Simulator gör skäl för namnet.

Den största missen konsolversionen gör är dock svårare att förlåta: #Giants har plockat bort multiplayerdelen. Trots att jag älskar snabbare spel är det få multiplayerupplevelser som är så mysiga som att sköta en bondgård ihop i Farming Sim, och i konsolversionen går inte det. Visst, utvecklarna lovar att "kanske patcha in det i en framtida uppdatering", men just nu är det ensligt på den amerikanska prärien. Det är inte samma sak att skörda ett jättefält med en ai-förare i skördetröskan och med tanke på hur stor del multiplayer är av communityn är det här en svårförklarlig miss. Det är också synd att det inte går att modifiera spelet: pc-communityn har bidragit med tusentals fantastiska moddar, traktorer, kartor och annat som tyvärr aldrig kommer att fungera på konsol.

Trots bristen på sällskap är Farming Simulator 2013 på många sätt ändå samma behagliga lågtempo-upplevelse som på pc. Jag finner mig sittande framför tv:n långt in på småtimmarna bara för att den där stora rapsskörden ska in, den som ska låta mig uppgradera till en större skördetröska. Spelet formligen dryper av "Bara en liten stund till"-känsla, och bristerna i konverteringen är inte tillräckligt störande för att hålla mig borta. Jag rekommenderar att du upplever spelet på pc, där det är som bäst, men vill du prompt idka jordbruk i tv-soffan är det här ändå din simulator.

Skicka en rättelse