Den unika mixen av Disney-profiler och Final Fantasy-karaktärer mister aldrig sin lyskraft. Och Kingdom Hearts HD är en varm, viktig samling som fyller ett tomrum. Om än inte alla.

Simple and clean. Titeln på den energiska temalåten till #Kingdom Hearts beskriver det bra. För länge sedan var #Square Enix sagolika mix av Disney-världar och Final Fantasy-karaktärer något enkelt och rent. Det var en konstlös saga om mod och vänskap, där gränsen mellan gott och ont var milsvid.

Låt oss börja där. #Kingdom Hearts HD 1.5 Remix innehåller förvisso tre berättelser men din saga ska börja med originalet. Det är inte bara resans första steg utan också den nätta samlingens odiskutabla höjdpunkt. Lika lätt att tycka om som för elva år sedan, och lika svårt att glömma.

Sora är pojken med säckiga, röda byxor, taggigt hår och på tok för stora skor. Han och hans två vänner drömmer om att lämna öarna de bor på för att se nya världar. De ska få rejäl hjälp på traven. En natt invaderas Destiny Islands av skuggvarelser, de hjärtlösa, och inom några minuter sugs världen upp av mörkret och Sora och hans två vänner skiljs åt. Men det ska inte dröja länge förrän Sora hittar två nya: Kalle Anka och Janne Långben. De som i sin tur är på jakt efter den försvunne kung Musse Pigg.

Samlingen består också av två sidospår. Så som kortkalaset Chain of Memories.

Den patenterade Disney-känslan och varma humor som genomsyrar äventyret tappar aldrig sin dragningskraft. Vare sig du är djupt nere i den lilla sjöjungfruns hav, långt inne i Tarzans djungel eller på rättegång i Underlandet. Square Enix har med sinnrikhet vävt samman nya berättelser och sina Final Fantasy-profiler, som Squall och Aerith, med de kultklassiska Disney-ikonerna Aladdin, Benjamin Syrsa, Herkules och många, många fler.

Smakerna borde skära sig men gör aldrig det. Om du har nyfikenheten och barnasinnet i behåll, det vill säga. Som saga betraktat är Kingdom Hearts ett tidlöst mästerverk.

Sagan är större än spelet

Paradoxalt nog är det spelet som inte når ända fram. Så var det 2002, så är det 2013. Kingdom Hearts anammar actionfyllda strider där Sora, Kalle och Långben går loss med keyblades, eldmagi och tunga vapen. Ofta är det kaotisk hack 'n slash. Det säger sig självt att det är svårt att förverkliga sin taktik när enkla textkommandon ska mixas med ett vansinnestempo. De mindre, alldagliga striderna brukar vara behagliga och visst är Final Mix-versionen finslipad. Man har till och med piffat till striderna så att de känns mer som i #Kingdom Hearts II. Men klockrena är de ännu inte.

Final Mix, ja. Originalet baseras på den slutgiltiga versionen av spelet som bara nådde Japan. För oss som djupdykt i sagan både en och sju gånger är detta extra tacksamt. Vi får en djupare förståelse för berättelsen och en mjukare övergång till tvåan. Annars sköter samlingens andra spel, #Kingdom Hearts Re:Chain of Memories, den uppgiften väl. Dess uttalade syfte är att fungera som en bro mellan originalet och uppföljaren. Och även om gåtfulla Castle Oblivion till en början ger fler frågor än svar lyckas berättelsen i slutändan skapa sig en viktig och egen identitet.

Två avstickare som har en del att säga.

Striderna påminner i grunden om originalets men tyngdpunkten ligger snarare på att bygga kraftfulla kortlekar och spela dem väl. Inga nyheter just där, men visuellt sett har Chain of Memories kommit en lång, lång väg sedan sin Game Boy Advance-release. I Re-versionen uppgraderas pixlarna till PS2-polygoner och nu har allting HD-polerats. Den höga upplösningen gör alla tre berättelser rättvisa. Kingdom Hearts har aldrig varit sprängfyllt med grafiska detaljer utan förlitat sig på spartanska miljöer med klara färger. Nu är de krispigare än någonsin. Enkelt och rent, som sagt.

Vid sidan om de två spelen hittar vi till sist tidigare DS-exklusiva #Kingdom Hearts 358/2 Days. Titeln är obegripligt krånglig. Lika udda är beslutet att nöja sig med att HD-restaurera spelets mellansekvenser och förklara resten i textform. Istället för ett fullgott spel får vi alltså knappt tre timmars berättelse. Märkligt? Ja. Lättja? Antagligen.

High-five, Square Enix! Tack för en viktig om än inte komplett samling.

Men samtidigt kan jag förstå hur Square Enix resonerar: Kingdom Hearts har sedan originalet förgrenat sig i mängder av bärbara sidospår. Jag skulle bli förvånad om ens Tetsuya Nomura har koll på alla vändpunkter i den alltmer invecklade sagan. Att då, inför #Kingdom Hearts III, försöka sig på att sammanfatta seriens elva år brokiga historia är närmast en kulturgärning för fansen.

Så samtidigt som jag älskar originalet är jag tacksam för de andra två berättelserna. Inte för att de är i närheten av lika engagerande och sagolika, utan för att de ger svar på mina frågor. Men det finns fler luckor att fylla, fler lukrativa HD-samlingar för Square Enix att släppa. Den här nätta samlingen saknar Kingdom Hearts II, #Birth by Sleep, #Coded och #Dream Drop Distance. Inte ens i sagans värld kan man få allt.

Birth By Sleep är lite som tre spel i ett eftersom man måste spela alla tre karaktärer för att få hela historien. Lila där dock att det hade funkat bättre med 2 spakar men det ja mins va det aldrig ett problem ^^ 20/09 Haha jag gjorde precis samma sak. 1:an & 2:an först. Sen spelade jag spinoff spelen på DS:en. Tyvärr har jag aldrig lirat Birth By Sleep, har ingen PSP. Men har hört mycket gott om det spelet. Hoppas det kommer till 2.5 ReMIX:en då :) 20/09 Absolut! Storyn i alla KH spel är grym! Så länge man tar spelen i ordning och inte gör som jag gjorde första gången och spelade ettan och tvåan direkt efter varandra :D 20/09 Det är bara 358/2 som är cuscenes, Rechained memorys är upp piffat och kingdom hearts likaså så för min del gör det inte att 358/2 inte är spelbart 19/09 Kan hålla med att kontrollerna (och kameran) var ett helvete. Spelet däremot var grymt, mest för storyn dock :( Och tycker det är ganska lågt att 1.5 ReMIX bara ger oss cutscenes. Var ganska taggad på detta spel men tror jag skippar denna. Dem kunde ver... 19/09 Huh? 19/09 Ja om man nu ska vara något seriös och kommentera på 358/2 days till DS så är kontrollen hemsk, precis som nästan alla spel till av denna typ till DS så hade den behövt 2st analoga styrspakar. Men jag hade gärna spelat igenom det på PS3:an med uppdatera... 19/09 FAIL! :D "Hoppas du skämtar" 19/09 Nja, det var inte riktigt det jag syftade på. Kommenterade mer hans kommentar. Tyckte det var relativt givet att ett DS-spel inte gick att spela. 17/09 Nope, det är bara cutscenes och story text. 17/09
Skicka en rättelse