Extremsportspel. Flirt med SSX. Definierat av Tony Hawk. Förfinat med Amped. Återuppfunnet med Skate - och förhoppningsvis frigjort med Shaun White. Det kunde ha blivit så bra...

Shaun White är en av världens bästa snowboardåkare. Det är förmodligen därför Ubisoft har valt honom som frontfigur och konsult för deras egen tolkning av brädåkning. Men i Shaun White Snowboarding verkar det som om man har lagt ner mer krut på sportens livsstil och attityd än att faktiskt fokusera på att göra spelet till en ingång till Alpernas motsvarighet till streetskating.

Som du kanske redan anar är det flera delar av spelet som inte är optimalt utförda. Även om det tycks vända sig till massorna krävs det ändå tålamod och viljestyrka för att lyckas ta sig över den första snödrivan med ett leende på läpparna och sug i magen.

Inlevelsen

Den största utmaningen

Shaun White Snowboardings ganska fria kontrollsystem kommer att locka hardcorespelare som gillar simulatorer. Det är svårt att styra spelkaraktären eftersom man behöver använda handkontrollens hela register. Det känns som om man håller i en Rubiks kub när man ska göra avancerade tricks. Jag måste poängtera att kontrollen kommer att bli det första hindret för många spelare som tror att spelet ska vara ett enkelt åk nerför berget - apropå SSX som jag nämnde i ingressen.

De båda spelen kan faktiskt inte vara mer olika vad det gäller själva spelupplevelsen. Det behöver inte vara en nackdel för denna titel men jag vill understryka att Shaun White är ett spel för de få som söker en utmaning när det gäller att styra karaktären och har höga förväntningar på virtualiseringen av en trendig extremsport. Den trend som gör att du kanske har en oanvänd snowboard på väggen för att det är coolt.

Snyggt

Inte alltid lika med bra

Shaun White, liksom många andra spel i genren, marknadsförs primärt genom sitt utseende och möjligheten att leka i en mer eller mindre öppen sandlåda. Det är bra att man snabbt kan röra sig mellan olika platser. Men för att ta sig an utmaningarna för att till slut klara spelet måste man gång på gång ta sig till en skidlift eller helikopter. Detta gör att mellansekvenserna blir riktigt irriterande. Det är på sin plats att återigen poängtera att en übergamer helt klart kan få ut något av att spela Shaun White Snowboarding. Det kan till exempel vara Shaun White själv, men det är ju också hans hjärna som är kartlagd i interaktiv form. Det blir en försiktig trea från min sida.