Den fullsatta transporthelikoptern sveper in över flaggan när den första raketen exploderar mot skrovet och dödar en av minigunskyttarna. Istället för att ta hans plats hoppar jag vårdslöst ner mot marken, drar fallskärmen i sista sekund och skjuter ihjäl fienden som precis skulle avfyra den andra och ödesdigra raketen. Vi tar kontrollpunkten, mina kamrater flyger vidare och jag står kvar bland de sönderbombade husen.

Battlefield är unikt. Det finns inget annat spel på marknaden som levererar samma storskaliga krig och samtidigt är intressant ner på infanterinivå. Frågan jag ställer mig efter tre intensiva dagar på slagfältet är inte huruvida #Battlefield 4 är bra – för det är det – utan om #Dice har blivit lite för bekväma.

Så kallade orosmoln

Det är lätt att bli cynisk. Trots att konkurrenten hunnit trycka ut #ett spel till under tiden fyran utvecklades är det bara två år sedan #Battlefield 3 släpptes. Det som för många skulle vara den ordentliga uppföljaren till det då sex år gamla #Battlefield 2 blev spelet som matchade framstegen med nästan lika många steg bakåt. Commander var borta, förstörelsen nedskalad i jämförelse med #Bad Company 2 och de som gillar stora ytor blev inledningsvis besvikna. När Battlefield nu för femte gången utspelar sig i modern tid är det ännu lättare att jämföra, granska och kritisera detaljer.

Dice står inför ett vägval

Istället för att skrota en stabil grund och skapa en helt ny upplevelse är den övergripande känslan i Battlefield 4 väldigt lik treans. Ofrånkomligt, men det finns också saker att gilla med det. Eller ogilla, vilket många säkert kommer att göra. Precis som vårt inledande intryck av kartan Flood Zone får jag en känsla av Battlefield 4 kommer att polarisera spelarna. Att Dice står inför ett vägskäl.

Bromance på Flood zone

En sak är säker: Stockholmsstudion har efter alla år verkligen satt fingret på vad som är Battlefield. Säga vad man vill om enskilda funktioner, implementerade eller saknade, men spelupplevelsen är kristallklar. Precis som Call of Duty känns som Call of Duty, oberoende av vilken studio som legat bakom årets inkarnation.

Det är ett farligt läge att befinna sig i. Samtidigt som du inte vill ändra något som faktiskt funkar är det livsfarligt att stå still, göra det möjligt för konkurrenter att i den döda vinkeln bida sin tid och ta steget fram strax innan mållinjen.