Malmsteen, Satriani eller snubben som sitter med en pappersmugg på busshållplatsen och kan tre toner, oavsett din skicklighetsgrad ska du kunna använda Rocksmith 2014.

#Rocksmith är ganska svårdefinierat. Kan man kalla det spel? Njae, det vore inte riktigt rättvist. Ett läromedel? Kanske inte det heller. Det är egentligen bägge dessa, och även en del annat. Jag kan tänka mig att musiker som aldrig skulle komma på tanken att "prova ett "musikspel" (här få du föreställa dig en föraktfull fnysning), mycket väl skulle kunna tänka sig att fingra på Rocksmith 2014, för att det handlar om riktig musik med riktiga instrument.

Enligt #Ubisoft ska Rocksmith 2014 ses som en ersättare till förra #Rocksmith, och på den punkten har de helt rätt. 2014-versionen är om möjligt ännu mer nybörjarvänlig än föregångaren och man har lagt till nya saker, försökt förbättra gamla saker och göra hela produkten större. Det tycker jag att de har lyckats alldeles utmärkt med.

Lär dig använda ackord i lugn och ro, plus att när du spelar visas det tydligare vad som är en vettig fingersättning.

För alla som faktiskt vill lära sig spela gitarr och inte bara ser detta som en utmanande "#guitar-hero|"Guitar Hero" from hell", finns det gott om möjligheter att mycket pedagogiskt lära sig det mesta om fingersättningar, ackord och en massa andra aspekter av gitarrspelande. Det innefattar att köra samma slinga om och om igen tills den sitter i ryggmärgen eller man har drivit omgivningen till vansinne.

Tidigare kunde du plugga in en gitarr och/eller bas och rocka loss. Det kan du fortfarande men med skillnaden att det nu finns tre val: Lead guitar, Rhythm guitar och Bass guitar. Nu är det ju inte alla som sitter med en bas hemma, men det är ingen fara på taket – eftersom allting handlar om att Rocksmith läser av det du spelar och egentligen struntar i vad det är du spelar på, kan den låta en vanlig gitarr emulera en bas. Har du bara en gitarr kan du med andra ord spela vad du vill, vilket är trevligt, även om en riktig fyrsträngad bas är att rekommendera.

Precis som tidigare kan man spela tillsammans. Och du, Schaffer, var beredd på en ordentlig slide.

En mycket trevlig detalj är att all DLC du köpte till första Rocksmith automatiskt fungerar med 2014-versionen, och dessutom uppgraderas så att de drar nytta av nya de nya funktionerna. Du kan dessutom "flytta över" nästan alla låtar från gamla Rocksmith till nya, och få dem uppdaterade med de nya funktionerna, men det kräver att du investerar i ett importverktyg för drygt 90 spänn. Jag är aningen ambivalent för att man på sätt och vis behöver betala en gång till för låtar man redan äger, men kan samtidigt inte förneka att det är värt de tiorna med tanke på att det är 52 låtar man flyttar in i 2014-versionen.

Bra på alla nivåer

I en del avseenden har dock #Ubisoft, för att använda musiktermer, trampat i klaveret. Navigationen känns vid några tillfällen helt fel eftersom man hoppar bakåt i stället för framåt i menystrukturen. Menyerna kan dessutom vara väldigt otydliga, till exempel när man får uppgiften att spela en rekommenderad låt. Okej, visa mig en rekommenderad låt. Nähäpp. Men om jag sorterar på rekommenderade låtar... nix, det framgår fortfarande inte vilken eller vilka som är rekommenderade. För övrigt är låtlistan ett virrvarr av standardlåtar, DLC man inte har köpt, DLC man har köpt med mera. Det finns visserligen sorteringsmöjligheter, men med tanke på att det finns en bit över 200 låtar... ja, det blir rörigt.

Houston, we have a problem.

Det är mycket jag tycker är väldigt trevligt med Rocksmith i allmänhet och 2014-versionen i synnerhet. Jag tycker om att det är på riktigt, med riktiga instrument och inte leksaker. Jag tycker om att alla kan vara med, från personer på min nivå som drabbas av smärre panik när man måste använda två fingrar samtidigt, till andra i familjen som knappt höjer på ögonbrynet när det kommer ackord med en rad bokstäver, en vedtrave och ett par tecken från periodiska systemet. Visserligen behöver det patchas en aning, och jag saknar fortfarande väldigt många artister (det gör väl i och för sig alla), men på det stora hela är Rocksmith 2014 ett väl underbyggt steg framåt och lärorik underhållning för alla som vill lära sig eller redan kan spela gitarr.

Enligt mitt tycke är det ett bra och roligt läromedel. Har lärt mig att spela bas hyfsat sen första delen köptes. Duktiga gitarrister jag känner tycker spelet är roligt och utmanande. 11/11 Min fråga är till er följande: Är det ett bra sätt att lära sig att spela gitarr hyfsat med hjälp av denna mjukvara? 11/11 Trevligt med gitarrer men var är mitt Synth Hero! 04/11 Köpte den tidigare versionen till PS3 men jag blev extremt frustrerad av de laddningstider det hade så fort man skulle använda navigering etc. till den punkt att jag slutade helt med det. Är detta fixat i nya versionen? 01/11 Jag håller på att lära mig spela bas och tycker att både det första spelet och detta är ett utmärkt sätt att lära sig. Att spela genom lektionerna och småspelen är mycket lärande. Så bara för att du kanske har svårt att lära dig genom Rocksmith betyder... 01/11 Ja, du har en poäng att om man BARA kör Rocksmith så tror jag inte man blir någon "riktig" gitarrspelare. Men det kan ju vara som ett kul komplement till youtube, teori osv. Hajar vad du menar. 31/10 Jag menar att, visst lär man sig ta ackord osv. man lär sig en låt på gitarren men man får inte förståelsen för varför. Man lär sig "mekaniskt" att härma. Varför ingår just dom tonerna i det ackordet, vilka fler man man lägga till och byta ut för att... 31/10 Jag tror att Rocksmith kommer vara på gamex med massa guitarrer och lärare för att visa upp spelet, var iaf så förra året, så jag ska nog passa på att besöka dom där helt enkelt :) Blir väldigt passande! 31/10 Kan du utveckla detta? Nu är jag inte ute efter att bli proffs men jag tycker jag tar ackord lite lite bättre/snabbare efter jag har spelat Rockband en 10 timmar. Blir inte sämre på gitarren i alla fall. 31/10 Du har ju en poäng där förstås... Det är ju inte helt lätt att veta, och egentligen känns det nog inte rätt eller fel med olika gitarrer, snarare bra och mindre bra. Man kanske behöver ett par timmar med ett instrument innan man kan jämföra med ett anna... 31/10