Rocksteady har lämnat Gotham City. Kvar är en Batman som inte vet hur han ska förnya sig. Så han gör allt han redan gjort en gång till – fast sämre.

Med #Batman: Arkham Asylum slog #Rocksteady världen med häpnad. Visst, det fanns bra superhjältespel även innan 2010, men Arkham Asylum visade att i rätta händer kunde spelen bli exceptionella.

Mentalsjukhuset Arkham Asylum tecknades från sin ruggigaste och mest gotiska sida på ett direkt mästerligt sätt. Lika stor hänsyn ägnades åt spelmekaniken. I mina händer rörde sig Batman förödande smidigt. Varje gång jag ljudlöst oskadliggjorde en brottsling var det svårt att hålla tillbaka leendet. Arkham Asylum var en så träffsäkert tolkning av hur det faktiskt var att vara mörkrets riddare att jag var nära att väsa ”I’m Batman” till de skräckslagna skurkarna på tv-rutan.

Anarky och sju andra storbovar står på Batmans todo-lista.

I uppföljaren #Arkham City kavlades framgångsreceptet ut över en hel stadsdel. Resultatet var utmärkt även den här gången, men kändes stundtals lite väl säkert. Som att vi hade sett och gjort det mesta förut.

Med #Arkham Origins har ansvaret överlåtits till nyöppnade #Warner Bros Montreal. Handlingen är förlagd till fem år innan händelserna i originalet. En yngre och mer temperamentsfull Batman har just börjat sätta skräck i Gotham Citys undre värld. Så pass att gangsterbossen Black Mask sätter ett pris på Batmans huvud – 50 miljoner dollar till den som serverar det på ett silverfat. Åtta yrkesmördare nappar och anländer på julaftonskvällen till ett vindpinat Gotham City. Bland Batmans tilltänkta bödlar finns bland andra Killer Crock, Deadshot, Copperhead och Bane. (Den sistnämnde har betydligt mer gemensamt med förlagan i serietidningarna än det sluga muskelberget i The Dark Knight Rises.)

Tredje gången ogillt

Med tanke på att Läderlappen den här gången har fått en elitstyrka av fullblodspsykopater på halsen är det lätt att tro att Arkham Originis skulle ställa seriens beprövade koncept på sin ände – kanske i en omvänd katt- och råttalek, eller möjligen ett maraton av ursinniga bossfajter. Därför är det svårt att inte känna besvikelse när Warner Bros Montreal istället bara lunkar fram i Rocksteadys redan upptrampande spår.

Livet som superhjälte blir enklare om man låter någon annan sköta grovjobbet.

Genom hela spelet återanvänds konfrontationer, bosstrider och berättarmässiga grepp. Det hade varit mindre farligt om spelet inte hade varit konsekvent sämre än sina föregångare på nästan alla punkter. Till slut blir imitationerna så många och tröttsamma att jag suckar och börja gissa vad Warner kommer att planka härnäst.

Det rytmiska stridssystemet, som var en fröjd i de två första spelen, känns avigare. Batman är märkbart långsammare än tidigare. Han har både svårare att kontra fiendernas attacker och att avbryta sina egna. Ofta slår han rakt ut i luften. Möjligen är det ett försök att visa på att Bruce Wayne här är mer oerfaren. Tyvärr slår greppet tillbaka och får utvecklarna själva att framstå som orutinerade.

Föregående Nästa
Verkar som fel utvecklare synd att de bytte. i de 2 första funkarde kontrollerna perfekt vare sig man körde konsol eller PC :( 03/11 Fasen får inte 360kontrollen att fungera till PC i detta spel, den funkar perfekt i andra spel:( 02/11 Detta kunde gjorts bättre. Men var nog fel studio som jobbade med detta. 01/11 Nej den här recensionen håller jag inte med om. Visst, buggarna är jobbiga men därutöver tycker jag att Origins är ett riktigt bra spel. Det är klart att vissa miljöer återanvänds. Det är ju samma stad! Men jag tycker att de löst det på ett bra sätt då... 31/10 Fast det lutar ju åt att de får kalla det för "Complete" eller "Ultimate Edition" istället... Jag väntar nog också på en sådan då för det här verkar inte akut att kasta sig på. Och då rankar jag ändå Arkham City som det bästa spelet någonsin. Det är ing... 31/10 Jag har ärligt talat inte sett så många buggar. Har grafiken på max. Jag förstår inte riktigt vad skribenten menar med att det är svårt att träffa fiender. Jag vet inte om han kör på svåraste svårighetsgraden men jag tycker kontrollerna är precis som i... 31/10 Minst 3/5 förtjänar det. Visst, det är oacceptabelt mycket återanvänt från City (animationer, platser, fiender, gadgets), mängden buggar är löjlig (inte Skyrim-nivå dock) och storyn försöker göra alltför mycket på en gång vilket leder till att den falle... 30/10 Är inte FIFA 14 till och med exakt samma spel som FIFA 13, fast med uppdaterade spelare? http://www.destructoid.com/fifa-14-is-nearly-the-exact-same-as-fifa-13-on-3ds-262333.phtml 30/10 Måste hålla med om att det är lite skumt att ge FIFA14, COD5, BF4 bra betyg när de är rätt så jäkla repetiva dock bra spel. När ett repetivt Batman släpps (dock buggigt) så får det 2/5 :/ Är klart 3/5 helt klart. Ett bra spel. Kanske borde släppts som... 30/10 Va lite konsekventa snälla! ni ger detta spel 2/5 när ni ger CoD spelen 4/5. Cod spelen är imitation på imitation med reuse utav assets och för att inte att prata om buggar som gör pc versionerna näst intill ospelbara... 30/10
Skicka en rättelse