Flygande stridsvagnar? Gratisgiganten Wargaming försöker överföra World of Tanks-modellen till flygplan från andra världskriget.

Luftstrider har alltid varit en av mina absoluta favoritsysselsättningar. Virtuella sådana, alltså. Det började med #Microproses simulatorer på 80-talet, och jag har spelat alla online-simulatorer som någonsin existerat. Nu läggs ännu en till mängden, #World of Warplanes. Men den här är lite annorlunda, med fokus på enkelhet och med en free-to-play-affärsmodel.

#World of Tanks var bara början. #Wargaming har planer på ett helt universum av fordon, i minst tre olika spel som kopplas samman på olika vis. World of Warplanes är det andra av dessa spel, och här gäller det att överleva strider i flygplan från andra världskriget. Om man tolkar "andra världskriget" lite fritt, alltså, eftersom de högsta level 10-planen inte såg några strider förrän i Korea ett antal år senare. Däremellan hittar du allt från enkla dubbeldäckare, via medeltunga jaktplan, till avancerade jetplans-prototyper som aldrig flög i verkligheten.

Ett chicken race på väg att gå för långt.

Mängden och samlaraspekten är något som tilltalar mig. Jag älskar att samla på mig flygplan med sköna linjer och då och då flyga dem i ett av de tre scenarier som finns att tillgå. Ja, jag skrev tre. Spelet är precis släppt när du läser detta, och det finns inte mycket att göra förutom att flyga mot fienden över samma, välbekanta arenor, och det i en enda spelform. De fem länder som är representerade (USA, Japan, England, Tyskland och Ryssland) har inte heller någon direkt komplett uppsättning plan. Det finns tre klasser: jakt, attack och tung jakt. Inga bombplan alltså, och vissa viktiga modeller lyser med sin frånvaro – USA har till exempel ingen P-38 Lightning, ett av de mest framgångsrika planen under hela kriget. Men det är tidigt än, och jag räknar med att Wargaming kommer att lägga till stora mängder plan under de kommande åren.

World of Warplanes kan vara ett oerhört vackert spel, när gryningssolen glittrar i vattenytan medan min IL-2:a öser raketer och bomber ned mot ett fientligt hangarfartyg. Eller när sex F4F Wildcats flyger i formation tillsammans över ett vidsträckt bergslandskap. Den långa väntetiden innan varje match börjar brukar jag tillbringa med att zooma in och bara titta på de kärleksfullt återgivna flygplanen, en salig blandning av klassiska kärror och prototyper som knappt ens fanns på ritbordet. För att sedan kasta mig in i en vild luftstrid, cirkla med en fientlig jaktkärra några meter över vattnet, eller susa upp högt ovan molnen för att överraska deras jakteskort med ett brutalt övertag.

En liten, flygande kugge

Ibland, bara ibland, får jag den där känslan av att delta i något större. När ett gäng piloter samarbetar och täcker mig medan jag bombar fientliga radarinstallationer, eller när en stor formation plan håller ihop och tillsammans stiger igenom täta moln för att få höjd och kunna överraska fiendens attackflyg.

Att förvirra fienden genom att sätta eld på sig själv är ingen långsiktig lösning.

Det går att flyga med joystick eller gamepad. Men faktum är att det här är ett spel som inte fokuserar på realism och jag finner mig själv sitta och spela med musen. Det funkar alldeles utmärkt att bara peka dit du vill, så sköter ditt plan resten automatiskt. Det låter kanske förenklat och korkat, men det snarare så att spelet simulerar taktiken och strategin, men inte själva manövreringen. Detta är ingen simulator, det är – precis som väntat – World of Tanks med flygplan.

Det här är inte bara en lansering av ett spel om flygplan. Wargaming passar dessutom på att lansera sitt nya kontokoncept, med ett enda gemensamt konto för både World of Warplanes och World of Tanks, samt för #World of Warships när det kommer någon gång i framtiden. I lanseringen ingår deras nya "premium shop" där du kan köpa flygplan och andra ingame-prylar för riktiga pengar, och därmed slipper gå omvägen att köpa spelguld och därefter använda det till nya flygplan och ammo.

Fritz kommer måla en flygplanssymbol på sin kärra i kväll.

Själva prismodellen verkar inte ha omarbetats nämnvärt sedan World of Tanks, men det gör i ärlighetens namn inte så mycket. Det här är redan ett spel som bjuder på mycket och även den mest medelmåttiga pilot kan ta sig upp till nivå fem (av tio) och hålla igång några plan utan att lägga en slant på spelet. Det enda dina pengar köper är egentligen mer bekvämlighet, några udda och roliga flygplan och snabbare levling.

World of Warplanes är ett arkadspel. Ett som slår an helt rätt ton och balanserar på en knivsegg mellan simulation och action. För det mesta träffar det den balanspunkten helt perfekt, och samlaraspekten och den relativt generösa betalningsmodellen gör att till och med en hardcore-simulatornörd som jag trivs som fisken i vattnet. Det tror jag att du också kommer att göra, och om du inte gör det, har du ju inte riskerat några pengar för att ta reda på det.

World of warplanes är ett skräp spel....warthunder är bara så sjukt mycket bättre.... 21/11 Läste folks kommentarer om wqar of thunder, testade; war of thunder klår detta med hingstlängder 20/11 Jag tycker Mats Nylunds recension är bra och rättvis. Dock tycker jag hans lilla foto på sig själv ger betyget, nä va fan! 16/11 Sexualitet? Du som tog upp ämnet från början, att jag suger. Sen har jag själv barn och familj, så där fick du noll rätt....... Men med ditt långa onödiga inlägg borde du nog satsa på politiken själv! 16/11 Vilken diss det hade varit om du i alla fall satt minst satt EN sak rätt men det gör du inte. Jag spelar inte mobilspel alls överhuvudtaget. Inte ens wordfeud eller quizkampen, något jag utgår från att du själv gjort eller gör. Halva sverige verkar ju... 15/11 Det här kanske kommer som en överraskning för dig, men olika människor har olika tycke för vad som är roligt. I mitt tycke så är varken detta eller War Thunder särskilt engagerande spel. Vissa tycker helt enkelt att det är roligt att spendera lång tid... 15/11 få saker kan sabba spel mer än överdriven realism... det är ett spel.. det ska vara roligt att spela.. d kanske man får hoppa över saker som tankning och transportsträckor i 5 timmar... 15/11 Jag tycker att det var en rättfärdigad recension, däremot blir det war thunder för mig då den är mer realistiskt inriktad :) 15/11 fast om man frågar dom riktiga flygarfantasterna är full real bara halfcore xD 15/11 Ser man till innehållet så är FZ ute och cyklar som vanligt. WG gör enkla spel som tilltalar en stor massa som vill ha enkla spel där man inte behöver tänka så mycket. Kolla bara på hur dåliga folk är att spela Encounter t.ex i WoT. Nä, WGs recept är... 15/11