Svärdfajtsfesten vidgar vyerna och bjuder in en en rad nya krigare till köttiga närstrider i medeltidsmiljö. Det är precis så kul som det låter.

#Chivalry: Medieval Warfare är egentligen ett ganska medelmåttigt spel. Kartorna duger men är inte fantastiska, grafiskt och estetiskt ser det på sin höjd okej ut. Menyer och funktioner känns inte superpolerade. Det andas mer hobbymodifikation än fullfjädrat och fristående spel.

Det som höjer spelet över alla bristerna är själva spelmekaniken. Att ge sig ut på slagfälten och skjuta pilar, svinga krigshammare och använda fiendens magsäck som vapenförråd i intensiva multiplayer-bataljer med tajta och tunga kontroller. Det är svårt att sätta ord på den ljuva känslan när man äntligen lyckas hugga skallen av motståndaren efter en lång och jämn duell.

Jag älskar Medieval Warfare. Bristerna rinner av mig, bleknar och försvinner bort när jag befinner mig i stridens hetta. Jag känner inte till något annat spel som gör den här typen av upplevelse lika bra. Expansionen #Chivalry: Deadliest Warrior för traditionen vidare.

Höjden av tillfredsställelse är ett avhugget huvud.

Med det nya tillägget vidgar vi vyerna och bjuder in småfulla pirater, disciplinerade samurajer, ursinniga vikingar, sluga ninjor och stolta spartaner till matchen för att avgöra vem som egentligen är den dödligaste krigaren. För att hålla koll på det finns det statistik att tillgå, såväl för mig som individuell spelare som för de olika krigarna på global skala. Just nu är samurajerna tuffingarna som alla fruktar. Nästa vecka är det kanske någon annan som är herre på täppan.

Precis som huvudspelet ger Deadliest Warrior ett ganska opolerat intryck, och lägger därtill den tråkiga känslan av att inte vara riktigt färdigt. Placeholder-text från betan finns kvar på sina ställen, vissa funktioner finns inte på plats än och de pedagogiska instruktionstexterna stämmer inte alltid överens med hur saker och ting egentligen fungerar.

Spelglädjen framför allt

De opolerade momenten och skönhetsfläckarna är måhända inte spelförstörande, men ändå tillräckligt många för att irritera. Men lite senare står jag där på slagfältet igen, med vapen i hand, blod på rustningen och ett leende som påminner om den gången då jag som liten pojk fick äta vad jag ville i min kompis pappas godisbutik.

Striderna är precis lika roliga som i huvudspelet och får samtidigt en helt ny dynamik med de olika krigarna som har olika svagheter och styrkor. Man levlar de olika kämparna separat och låser upp nya vapen under resans gång. Denna flexibilitet förbättrar också variationen. Deadliest Warrior kommer nämligen inte med särskilt många olika spellägen – dueller, deathmatch, olika sorters team deatmatch och två varianter av fånga flaggan är det som erbjuds. Men tack vare de olika slagskämparna räcker det faktiskt gott och väl.

"Jag var en fertil man som du, sen tog jag ett spjut i skrevet.

I team deathmatch-läget där lag med specifika krigare ställs mot varandra blir utgången olika varje gång, beroende på vilka fraktioner som möts. Ninjorna är otroligt farliga i närstrid, men samtidigt tål de inte mycket stryk och har få avståndsattacker. Möter man dem är det bra att anfalla rakt framifrån, gärna med samurajernas pilbågar eller piraternas eldkraft.

När jag spelar en match hold the banner måste mitt lag hålla en fana i ett visst antal minuter för att vinna. Vi spelar som vikingar och möter spartanerna som har förmågan att kasta sina vassa spjut i dödliga avståndsattacker. För att motverka detta sluter vi upp kring fanbäraren i en effektiv sköldformation. Hade vi mött riddarna skulle vi fått anpassa vår taktik på ett helt annat sätt.

De här guldmyntstexturerna bidrar inte nämnvärt till vårt höga betyg.

Oavsett vilken roll jag axlar, om jag dundrar fram i frenetisk deathmatch eller lirar taktiskt med mitt lag, har jag fantastiskt kul med Deadliest Warrior. Opolerade funktioner och dåliga instruktioner överskuggas av känslan i att svepa med yxan och halshugga tre motståndare på samma gång, av tillfredsställelsen i att använda logiskt tänkande och samarbete som vapen för att besegra de smutsiga piraterna på deras gnistrande sandstrand i Karibien. Att tillföra fler krigare till konceptet från grundspelet känns som precis rätt väg att gå för den här typen av expansion.

Deadliest Warrior utgör tillsammans med #Team Fortress 2 och #3 on 3 NHL Arcade den tappra lilla skara spel som får mig att skratta rakt ut i genuin glädje när jag spelar. Mycket bättre omdöme än så kan man inte få, och den dagen då Torn Banner Studios patchar bort skavankerna och barnsjukdomarna kommer Deadliest Warrior bli en sann fullpoängare.