Har du alltid drömt om att vara en filmstjärna så får du chansen nu. Du behöver inte ens klä av dig för att få vara med på en audition, men möjligheten finns förstås.

Det är alltid kul när speltillverkarna försöker sig på nya grepp. Att ta med spelaren in i bilden med hjälp av en kamera är inte helt nytt, men det är ganska nytt för Xbox 360 och i You're in the movies görs det på ett sätt som känns uppfriskande.

Playstationspelarna har länge varit bortskämda med Eyetoy, ett spel som speltillverkaren #Zoë Codemasters varit med och utvecklat i de senare versionerna. Zoë Codemasters står också bakom You're in the movies, vilket förstås är en intressant detalj.

Spelet bygger på att du ska vara med och spela in en film, antingen på egen hand eller tillsammans med tre vänner. Filmerna är riktiga B-filmer, men det är inte handlingen som är viktig. Det viktiga är att själv få vara med. Här finns kalkonrullar i alla dess format, från skräck till science-fiction. Känslan i filmerna är rätt trevlig, så gott som alla filmer för tankarna till Hollywoods tidiga glansdagar. Då var jättespindlar från rymden och elaka vetenskapsmän som förvandlar råttor till köttätande monster ingredienser i var och varannan film.

Kameraproblem

Visserligen fastnar jag sällan på bild, men det här är löjligt

Tyvärr är det svårt att få in en riktigt bra bild på dem som ska spela. Det krävs en del justerande och trots det så når resultatet inte hela vägen. Den som spelar saknar ibland delar av ansiktet eller kroppen och i värsta fall syns man inte alls. Det är ingen hemlighet att Xbox Live Vision-kameran är rätt kass och har svårt att prestera några bättre bilder. Men trots att bilderna inte blir superskarpa hade man kunnat leva med lite sämre kvalité om hela bilden på den som spelar hade kommit med.

Vid speltestet så trixade vi en del fram och tillbaka. Det visade sig ganska snart att det inte är någon bra idé att ha på sig kläder som innehåller de färger som finns i bakgrunden. Då är det lätt att bli genomskinlig på utvalda ställen, ungefär som väderpresentatörerna kunde bli förr i tiden om de råkade ha lite blått på sig. Med en ren bakgrundsfärg – som man får till genom att hänga upp ett par lakan i någon gräll färg – blir det lite lättare att få till spelarens bild. Belysningen är också viktig och det gäller att inte ha för många ljuskällor så att det skapas skuggor på fel ställen.

Trots problemen med bilderna så går det att få till en riktigt härlig spelstund. Själva spelkänslan är spelets styrka. Det är kul att göra de små uppdragen som får din skådespelarinsats att bli en del av den slutliga filmen.

Bäst som partyspel

Skratta åt dina vänner

Spelar du tillsammans med dina vänner eller med familjen så blir det väldigt roligt när du får se dem agera ut ordentligt. Har du med barn så förbered dig på rejäla skrattsalvor. Barnen älskar att springa på låtsas, ducka för flygande regissörsstolar och försöka dra upp skattkistor. En riktig regissör hade fått frostbrytningar av ljudnivån på inspelningsplatsen. Att se sin film efter att ha varit med och skådespelat är hur kul som helst. När väl alla övningar är klara så är det nästan som att vara med på filmpremiär. Filmen är dock inte så lång, men fram med popcornen, släck ljuset och njut av det ni åstadkommit.

En extra trevlig detalj efter filmvisningen är att bästa skådespelaren ska utnämnas. Alla som deltagit nomineras och sedan blir den som presterat bäst utnämnd till bästa skådespelare. Man får till och med en chans att ställa sig vid ett podium och hålla ett tacktal. Just själva skådespelandet kan faktiskt kännas lite fånigt i början, men efter ett tag lever man sig alltmer in i att spela rollen som regissören begär. Det är inte en kurs i att skådespela, men det är åtminstone en försmak på hur skådespelarna har det.

För den som vill utöva sin exhibitionism ordentligt så är det möjligt att spara sin film och sedan dela med sig av den på Live. Det går också att regissera sina egna filmer, men det är egentligen ingenting som bidrar särskilt mycket till upplevelsen. Hade speltillverkaren kunnat fixa till problemen med kameran så skulle You're in the movies ha kunnat bli ett riktigt bra spel. Men till dess att problemen är fixade så blir betyget därefter.

Låter kul!:D Men man kan ju göra filmer på Eye-Toy Play 2 också fast utan speciella bakgrunder!!:D Det kanske hade varit något till dator istället där man kan redigera lite lättare;) 29/01 total eyetoy rip-off men ibland kan ripp-offs vara bra 25/01 Anledningen till att det hade varit bra att ha spelet på svenska är förstås med tanke på barnen. Visserligen förklaras momenten hyfsat bra innan man ska börja springa/hoppa/trumma/whatever, men en svensk speakerröst och svensk text hade gjort det hundra... 22/01 För övrigt så ja, det är rätt underhållande och det är utmärkt såväl till förfest som att ge barnen något att göra medan vi vuxna diskuterar den bästa värmepumpen... 22/01 Momenten handlar om att stå framför kameran, se sig själv i bild tillsammans med en enkel övning. Övningen kan bestå av att springa så fort man kan för att undvika att bli stångad av en tjur, undvika flygande föremål, trumma på trummor, åka motorcykel... 22/01 Bra inlägg till diskussionen!!! ONT: Tror dock detta kan vara rätt underhållande. Som ni skriver, tror det är utmärkt till förfesten. :) 20/01 Men asså, hur spelar man det då? Jag saknar beskrivning av momenten. Räcker det att bara stå och vifta med armarna? 19/01 Hellre vettig och förståelig engelska än taskigt översatt svenska - som är standard när spel översätts, verkar det som. 17/01 Alla småbarn kan ju inte direkt engelska flytande, heller inte vuxna. Där av borde det vara svenska i såna här familjespel(eller i alla spel egentligen om vi ska vara petiga, bara EA som gör det typ). Det samma är med "Scene it!", där allt är på engelsk... 17/01 Verkar som att det bara är en massa krångel med spelet :S 16/01