Mitt i det rasande kriget dyker Kina upp som en stridsmålad gubben-i-lådan, beväpnad med fyra nya slagfält och en kaxig tvåhjuling att besegra de stora avstånden med.

#Battlefield 4: China Rising är i sin renaste conquest-form stort och fläskigt, läckert och bedårande. Samtidigt har jag kommit att kräva mer av Battlefield. Det går heller inte att dansa runt faktumet att #Dice har stora problem med #Battlefield 4. Så allvarliga att framtida banpaket lagts på is tills dess att spelarna faktiskt kan utkämpa en hel kvälls krigande utan ett kraschmeddelande som värsta fiende. Då har ändå åtta nya banor hunnit ut genom dörren på Södermalmskontoret sedan lanseringen i slutet av oktober.

Medan #Second Assault serverade gamla favoriter från #Battlefield 3 fortsätter China Rising temat från grundspelet och det blir snabbt tydligt att conquest, för många synonymt med Battlefield, fått mest uppmärksamhet. I efterhand kan jag faktiskt sakna helgjutna rush-upplevelser även i grunduppsättningen, men nu blir det extra tydligt. Medan banor som Operation Metro passade ypperligt för stegvis avancemang, och i ärlighetens namn sämre för conquest, är det tvärtom för många slagfält nu.

En humörhöjande återkomst.

Altai Range, där anfallarna måste röra sig upp för branta backar medan försvararna passivt kan pricka alla som dyker fram mellan stenarna, är nästan bara underhållande om man befinner sig i överläget. Den digitala mjölksyran blir snabbt verklig frustration för de andra. Däremot är det en läcker bana att hålla kontrollpunkter på, särskilt när man som närstridsälskare lyckas smyga sig fram till de irriterande krypskyttar som alltid befinner i den stora radarkupolen på banans mittpunkt. Den styr också vilket lag som får kontrollera China Risings nyhet: ett bombplan som sprider bred död på marken likt de C130 vi lärt oss att hatälska tidigare.

Bekvämt och väntat

Läcker är även Silk Road som sticker ut rejält från det övriga utbudet med sitt rödlätta och platta ökenlandskap, där sanddyner är ditt enda skydd från ettriga fiendekulor. Comebacken för motorcykeln gör sig extra bra här och de som inte odlar smilgropar när de drar fram över den naturliga crossbanan skrattar säkert bara åt buskis ändå.

De två resterande banorna utspelar sig båda i ett grönskande Kina, men kunde inte vara mer olika varandra. Dragon Pass sägs vara en hyllning till Dragon Valley från #Battlefield 2 och är en bastant pjäs med sju kontrollpunkter och rejäla avstånd du helst bekämpar med fordon. En säker favorit för dig som får klaustrofobiska tendenser på en fotbollsplan, eller motvikten Guilin Peaks där striderna fokuseras kring ett grottsystem med gott om skrymslen med fiender som glömt bort bokstaven “w”. En kul detalj är att luftbataljerna i Air Superiority, som gör comeback i denna kvartett, utkämpas med helikoptrar på just Guilin Peaks.

Krig i luften hör till höjdpunkterna i China Rising.

Samtidigt som jag kan finna ett visst nöje i de nya banornas vidsträckta landskap har jag i ärlighetens namn tröttnat på seglivade conquest-matcher – 800 tickets som kräver minst en halvtimme för att dräneras tycks vara mångas förstahandsval. Så spelet “ska” upplevevas. Bristen på välavvägda rush-upplevelser gör att jag finner mig mer dragen åt domination och team deathmatch för snabba fixar av ett Battlefield som i grundmekaniken aldrig varit bättre. Det gör att China Rising känns bekvämt och väntat, utan att överraska.

Det går heller inte att ignorera det som sker utanför skärmkriget, trots att de två datorer vi testat Battlefield 4 på sluppit många problem. Majoriteten har dessutom eliminerats med en drivrutinsuppdatering eller två. I recensionen som publicerades för några veckor sedan skrev jag att Dice står inför ett vägskäl och det är sant även nu. Spelarnas tålamod börjar ta slut och om de på allvar ska utmana konkurrenterna får vi hoppas att åtgärderna ger en lugn jul. Battlefields viktigaste strid utspelar sig varken på Shanghais gator eller Kinas landbygg – den härjar på på kodavdelningen på Dice.

Fotnot: Vi har spelat Battlefield 4: China Rising på pc.

Bara o vänja dig som BF3 och 4 fan. Är allt denna spelserie har blivit, en farm för EA. BF4 funkar ju i princip inte, buggar överallt men ändå ska dom släppa dlc's som är banor/vapen, Förstår inte folk som är så dumma att dom betalar för den här skiten.... 10/12 Är ps4 versionen fortfarande lika buggig? Är grymt sugen på att köpa den men vet inte om det är värt det. 09/12 Senaste patchen har gett mig noll krascher. Det verkar vara ordning på spelet nu. China Rising, absolut kul banor men önskar mer banor av närstridstyp. Heads up over and out! ps kör på PC såklart. 08/12 Händer varje gång på PS3... Tar lång tid att rendera klart vissa delar av mapen 08/12 Nån fler som lider av renderings buggen i BF4 (PC)? Körde lite CR igår både själv och med polaren fast då körde vi vanligt då. Konstiga blur effekter marken/byggnader/skuggor osv knappt renderat. På Dawn Breaker när man springer genom denna gång bro til... 08/12 Vad fanken, dags att ge min åsikt om skiten jag lirar varje dag. Uppmanar alla att läsa. BF4 på PS3 är skit. Det är så ostabilt. Texturerna på banan hinner knappt laddas innan matchen är slut. Bugg överallt, vare sig det är ljud, vapen eller annat skräp... 07/12 "Svårt att blunda för alla problemen." Jo det funkade ju otroligt bra o göra det i BF3 och nyligen släppta BF4...... 07/12 vart fick du "cod fanboy" ifrån?? är jag fanboy av nått så är det BF serien, har älskat BF sedan 1942(då var du antagligen inte född) men ska man se på den nuvarande trenden så ser det knappast ljust ut för mig och alla old-school BF'are. Skutan tar in... 07/12 skulle va trevligt med banor som inte är för snipers och granater spam. bli lite drygt irreterad man spawnar och gå nån meter puff så är man dödad av snipers,, som operation locker ibland så är de inte ens gå nånstans vid C så bli man dödad av granater 07/12 Ah man kan ju alltid hoppas, haha im chilled x) var bara trött och irriterad på annat, menade inte att ta ut det på dig eller så , sorry. 07/12
Skicka en rättelse