Ett spel vars namn sammanfattar den mörka, svenska vintern. Eller en ordvits om strömavbrott, kanske?

#Darkout dumpar dig på en främmande planet, med bara resterna av din nödkapsel till hjälp. Nätterna är långa och märkliga, glödande varelser befolkar de täta djungler som omger din landningsplats. Om du inte bygger ett skydd innan nattens inbrott ligger du riktigt illa till.

Mycket mer stämningsfullt än så här blir det inte. De dova färgerna, i kombination med den glödande, färgglada floran och faunan på planeten, ger spelet en helt unik stil. Det tar faktiskt någon minut innan jag inser att jag spelar en roguelike i samma stil som #Minecraft eller #Terraria, och även när jag gör det vaggar det mjuka färgspelet in mig i en falsk säkerhet så att jag inte ens märker att de vackra, lysande luftmaneterna faktiskt skjuter taggar mot mig.

Det är när jag gör det, som jag gömmer mig i ett mörkt hörn och börjar gå igenom spelets tutorial. Det visar sig snart att texten som poppar upp har mycket lite att göra med det som händer på skärmen, och det tar enormt lång tid att lära sig att göra de mest grundläggande saker. Lite efterforskningar på Steam-forumet är betydligt mer effektivt.

Design vs spelglädje

Tyvärr hjälper det inte att veta vad man ska göra, när spelets design ställer så stora hinder i vägen. Den krångliga snabblisten med två rader (en för vänster och en för höger musknapp) borde underlätta, men är jobbig att använda när det blir stressigt. Det faktum att man använder samma knapp för att placera ut en lampa som för att slå till en fiende med samma lampa är ren idioti - efter varje strid får jag plocka upp de lampor jag av misstag placerat ut, om jag inte dött eftersom jag lagt ifrån mig alla ljuskällor i stridens hetta! Fienderna måste nämligen mjukas upp med ljus innan du kan skada dem.

Ett par exempel till: mushjulet fungerar inte i ditt inventory. Ibland måste du hålla in knappen för att plocka upp saker, ibland bara klicka och ibland behöver du bara gå i närheten av dem. Du kan bara sova på natten, även om din säng står i en kolsvart grotta. Det går inte att öppna en dörr om du valt ett verktyg, eftersom det är samma knapp som att använda verktyget. Det går inte att gräva rakt, eftersom alla verktyg påverkar tre, till synes slumpmässiga, terrängrutor samtidigt. Hela spelet kan bäst beskrivas som inkonsekvent och förvirrande.

Input ordvits i stil med "kanske inte så lysande trots allt

Det är förbannat synd, eftersom Darkout är ett fantastiskt stämningsfullt spel om att överleva på en ogästvänlig men bildskön planet. Att vandra omkring bland glödande plantor, svävande maneter och bubblande tjärpölar är en fantastisk upplevelse. Det svårbegripliga gränssnittet och de klumpiga kontrollerna måste dock patchas omedelbart, för att göra det här uthärdligt någon längre stund. Men spelet är släppt, och även om utvecklarna #Allgraf pratar om att detta är "steg 1" och att allt kommer att bli bättre i framtiden, är den version som just nu säljs på Steam inte riktigt färdig. Det är redan nu kul att utforska spelets mörka värld, men det kommer att krävas en del patchande innan det här kan skrivas in i rullorna som en odödlig klassiker.

Gör gärna det. Det jag nämnde i recensionen är min upplevelse av spelet, som jag för övrigt fortsatt spela efteråt och som blivit bättre sedan dess. Det jag egentligen borde ha anmärkt mer på är att Allgraf släppt spelet i betaversion utan att säga det.... 16/12 fyi, spelet är inte trasigt. jag vet inte vad recensenten gjort med sitt spel. för ingenting av det han skriver om spelet är sant. förutom hans högst subjektiva åsikter som jag inte alls håller med om. spelet är bra, riktigt bra alltså. 11/12 sant om åsiktsdelen. däremot är det moraliskt fel att ljuga om en produkt, vilket författaren gjort i det här fallet. 11/12 Alla har rätt till sin åsikt, du kan inte komma och säga "Darkout är bättre än både terraria samt starbound" på det sättet att det är en sanning. Alla tycker olika. 11/12 till Mats Nylund. nu har jag spelat det här spelet i flera timmar. din recension av spelet är ren och skär dynga. det du skriver överensstämmer inte med verkligheten. vad less man blir på såna som dig. gör om gör rätt. visa att du inte är sämre än att... 11/12 håller med dig fullt ut. skribenten måste ha hoppat över instruktionerna. för att sen ha fått en dålig spelupplevelse. men hur lång tid tar det för spelet att uppdatera sig egentligen? 11/12 Asså, jag köpte det här spelet idag och jag kan inte alls hålla med recencenten. Tutorialen var kanske inte den bästa, men nog fan hade den relevans med det som hände på skärmen. men visst om man inte läser och följer den ordentligt så kanske den är för... 10/12 Starbound kan jag rekommendera, riktigt roligt och ganska lätt att förstå sig på om man bara tänker till lite (Jämfört med mig som bara klickar C för att crafta saker men man måste klicka E på varje "station" för att skapa diverse grejer). 10/12 Köpte spelet till min terraria tokiga son och spelet hänger sig från och till och crashar när man avslutar det. Dessutom fattar man noll vad man ska göra. Recensionen är bra skriven och tar upp allt som e fel med spelet. Jag tänker dock inte ge upp för... 10/12 Finns alltid eget ansvar också, det är inte så jobbigt att hålla lite koll själv också om det är så att du har egna funderingar, klagar inte på dig eller så men det kan vara värt att tänka på. 10/12