Är det en fågel? Är det ett flygplan? Nej, det är ett bilspels-MMORPG! Säga vad man vill men NetDevil har skapat ett spel som ingen annan hittills har skådat. Snabba bilar, galna stunts och skjutvapen, kan det verkligen vara receptet till en succé? Vi tar en titt på Auto Assault – ett MMORPG utan dess like.

Att dagens spel kräver mer och mer hårddiskutrymme är väl något vi alla känner till. Så länge det bara är en DVD-skiva kan man ju tänka sig att spelet i fråga inte kan kräva allt för mycket plats. Dock sätter nog Auto Assault rekord på hur mycket en DVD kan tillföra din dator. För att installera och patcha det krävdes hela 15 GB hårddiskutrymme. Lite väl mycket måste jag säga – och lite förvånad blev jag när det visade sig att spelet egentligen bara tog 8,5 GB. Antar att de där extra 6,5 bara slängdes in för att jämna ut det till närmaste jämna 15-tal...?

Som alltid när det gäller onlinelir så måste man först starta igång en patchprocess. Sitter du med bredband i ryggen går det relativt snabbt men jag tycker nästan lite synd om de stackarna som fortfarande har modem (ja, alla tre) – då det kommer ta minst en vecka att patcha upp till senaste versionen.

Vad är min motivation egentligen?

”Vem bryr sig egentligen om handlingen?” – så känns det nästan när man läser igenom storyn till spelet. NetDevil har bara tänkt ihop något för att ge en anledning till hur spelet är utvecklat. Jorden har blivit attackerat av utomjordingar som bombat ytan med radioaktiv grön gegga vilket har fått människor, djur samt växter att mutera. För att försvara sig skapade de opåverkade människorna ”Biomek” – robotmänniskor vars syfte var att rensa bort alla muterade varelser. Då detta misslyckades var den enda lösningen att helt enkelt bomba skiten ur allt. Gräddan av människorasen grävde ner sig under jorden och lät sedan jordytan bombarderas. Detta misslyckades också såklart och både mutanterna och Biomek blev lite sura. Här kommer du in – du ska hjälpa din egen ras att utrota de andra två och ta kontrol över jorden.

Bilspels-MMORPG - hur ska det gå till?

Som sagt spelar inte storyn värst stor roll i spelet. Det handlar i grund och botten om att köra runt och döda saker. Uppdragen som finns är lite av en slags standard i MMORPG. Åk dit, döda det och kom tillbaka. När du klarat ett uppdrag får du pengar, vapen eller föremål och ett nytt uppdrag som går ut på ungefär samma sak. Detta är det bästa sättet att gå upp i nivåer och tjäna pengar på. När du samlat ihop tillräckligt mycket pengar och med rätt nivå kan du inhandla ett nytt chassi till din bil, eller nya vapen och rustning. Ju högre nivå du är desto bättre saker kan du införskaffa och använda dig av.

Miljöerna i Auto Assault är dynamiska, så det går att skjuta sönder nästan alla objekt i spelet. Hus, trän, stenar – ja nästan allt. De återskapas automatiskt någon minut efter du förstört det, så alla har en chans att förstöra något vackert. Genom att förstöra hus och annat så kan du plocka upp föremål. Dessa är till för spelets ”crafting”-system. Med hjälp av proccesserade föremål du hittar så går det att skapa vapen, rustningar och annat. Detta system för skapande är ganska krångligt att lära sig i början, men efter ett tag så visar det sig att det är väldigt logiskt och lätthanterligt.

Som sagt finns det tre olika raser, ”Humans”, ”Biomek” och ”Mutants”. Varje ras har fyra olika klasser, namnen skiljer sig mellan de tre grupperna men de är i grund och botten samma sak; en krigarklass, en supportklass, en ”stealth”-klass och en blandning av de andra tre. För varje klass och ras så finns det tiotals olika chassin att välja på och ett oändligt antal inställningar.

Varje klass och ras har också egna färdigheter och attacker som man kan skaffa sig genom att gå upp i nivå. Auto Assaults färdighetssystem påminner mycket om spel som till exempel Diablo 2, där man har ett antal färdigheter att satsa poäng på. Nya dyker upp var femte nivå och poäng kan läggas på allt möjligt. Förutom färdigheter så har du också attribut som hjälper dig i strid och försvar.

Största delen av speltiden spenderas såklart i bilen. Men till och från så kan du gå in i städer som finns lite var stans på kartan. I staden springer man runt med sin karaktär, lär sig färdigheter, eller kanske handlar diverse föremål. Detta ger lite variation och man känner sig inte helt inlåst i bilen. Dock så kan du inte göra något annat än att samtala med folk, vill du slåss måste du sitta i bilen.