The Room 2 höjer stämningen i det mystiska pusseläventyret och visar varför det är klokt att betala för sina mobilspel.

Alla som spelar på mobiltelefoner och surfplattor vet hur smutsig den här delen av spelbranschen kan vara, med produkter som är “gratis” men i själva verket kräver ett aldrig sinande flöde av pengar för att inte kännas stympade. Men det finns också väldigt många bra spel från seriösa utvecklare, bara man vet var man ska leta. Och när man hittar dessa guldkorn gäller det att stödja dem, för att visa att det faktiskt finns en marknad för spel som inte kretsar kring mikrotransaktioner och pay-to-win. Om du gillar tät atmosfär och fysikbaserade pussel är det hög tid att vända plånboken mot utvecklarna Fireproof Games och deras The Room Two.

Ett självklart pussel, eller?

Pusselspelet bygger vidare på konceptet i det första äventyret, där man ställs inför en rad märkliga lådor fullmatade med luriga gåtor. Man knäcker tankenötter och hittar suspekta lappar som skvallrar om ett större mysterium. Vem är personen som varit här innan oss? Och vad är det för hemsk upptäckt som gjorts?

Den här gången knuffas handlingen fram i rampljuset oftare, och förutom ovannämnda person får vi luska i levnadsödet hos många individer över olika tidsperioder. Medan vi besöker en mystisk ruin och ett knarrande gammalt piratskepp nystar vi också upp dessa livsöden. Det bjuds på direkt kuslig stämning i ett kontor där en seans ägt rum. The Room Two fördjupar helt enkelt originalets intrig och speldesign på ett naturligt sätt.

Värdigt pusslande

Vi behöver lösa pussel för att ta oss vidare och hitta mer information om vad som egentligen händer, och det är när vi tar oss an dem som formatet verkligen kommer till sin rätt. Den stora touch-skärmen fungerar utmärkt när jag drar i spakar, placerar pekfingret på tryckkänsliga plattor och vrider om nycklar. Det finns fortfarande några förbryllande tuffa utmaningar längs vägen, och ibland är det lite otydligt vad man behöver uppnå för att ta sig vidare. Men överlag är det lite enklare och mer slipat än förut, med mer “rotera träpaneler för att dra en stenkula genom en labyrint” och mindre “studera varenda liten detalj för att hitta den där pusselbiten som vägrar bli funnen”.

Kombinera de slipade pusslen med ett polerat yttre och en spännande intrig så får du en gedigen spelupplevelse, väl värd att plocka hem för 38 kronor. För tro mig, det är både bättre och billigare än det mesta som går att hitta i freemium-träsket.

Fotnot: The Room Two är släppt till Ipad. Versioner till Iphone och Android kommer tidigt nästa år. Det första spelet är numera gratis i Itunes, så spela det först.